Přestože jsem své sledující nikdy neviděla, mám pocit, jako by klepali na dveře a ptali se, kdy bude nový příspěvek, říká autorka vzdělávacího instagramového profilu

7. 1. 2021 | | Rozhovory 135739707_330517608010086_5281677108753458326_n

V dnešní době si snad už nikdo z nás nedokáže představit den bez sociálních sítí. Proč tedy čas na telefonu nestrávit efektivně? Dvacetiletá Sabina si tuto otázku položila již dříve, a proto se rozhodla založit edukativní instagramovou stránku @english_cesky, která dnes má více než 73 tisíc sledujících. Více o této stránce i autorce se dozvíte v následujícím rozhovoru.

Kdy a jak tě napadlo založit tuto instagramovou stránku?

Napadlo mě to přibližně před třemi lety. Důvodem byla čistě zvědavost, protože jsem v té době chtěla vlastnit nějakou instagramovou stránku a chtěla jsem být něco jako ‚‚anonymní influencerka‘‘, bohužel však mé předchozí projekty nebyly tolik úspěšné. A protože jsem znala web BBC English zaměřený na výuku angličtiny a u nás nic takového na instagramu nebylo, rozhodla jsem se, že založím stránku na podobné bázi.

Zmínila jsi předchozí projekty, které neměly takový úspěch. Můžeš nám říct, o co šlo?

Ony to nebyly přímo projekty, jen jsem fotila fotky nebo psala nějaké své filozofické myšlenky a ty pak dávala na Instagram. V jiných zemích to bylo běžné a fungovalo to, ale u nás v té době nikoli. To byla ale jiná doba, dnes to na instagramu funguje jinak.

Za jak dlouho začala stránka sklízet takový úspěch jako má dnes?

Upřímně, po pěti dnech od založení stránky jsem měla přes tisíc sledujících, aniž bych si zaplatila reklamu či spolupráci, což je dnes v podstatě skoro nemožné. Lidé si všimli, že dělám něco užitečného, a začali mě sledovat, takže to byl úspěch už od začátku. Zhruba po roce fungování tato stránka dosáhla takového úspěchu, jako tomu je dnes. Současně jsem v tu dobu začala navazovat první spolupráce.

S kým jsi například spolupracovala nebo spolupracuješ v současné době?

Momentálně spolupracujeme s platformou iTalki, která je zaměřena na výuku mnoha světových jazyků, dříve jsem tak činila s obdobnou firmou Blabu. Mám zkušenosti s Affiliate marketingem (partnerský marketing, kdy Affiliate partner propaguje produkt firmy prostřednictvím svých stránek, za kterou pak získá určitou provizi, pozn. red.), takže jsem spolupracovala se školami, které vyučují jazyky. Také jsem byla Affiliate partnerem pro Knihy Dobrovský.

Zmínila jsi se, že stránku spravuje více lidí. Kolik vás je a máte práci nějak rozdělenou nebo všichni děláte všechno?

Na správu stránky jsme dvě a rozdělené to nijak zvlášť nemáme. Záleží na tom, jak každá z nás stíhá. Když je nějaké zvláštní období, například Vánoce, tak máme naplánované, co každá bude dělat. Pokud dojde na spolupráci, tak máme vždy naplánované, co kdo udělá. Snažím se být tolerantní v řízení stránky, takže raději nechávám prostor.

Máte stanovenou konkrétní úroveň angličtiny, na které se snažíte stránku udržet?

Podle všech průzkumů, co jsem dělala, je většina našich sledujících na úrovni B1-B2. Samozřejmě máme i sledující, kteří jsou úplní začátečníci, nebo naopak ty, co žijí v Anglii, tudíž angličtinu zvládají na jedničku. Snažíme se to tedy udržovat na té úrovni B1-B2, ale často přidáváme i složitější slovíčka nebo fráze, které nám přijdou zajímavé, abychom si to i my zapamatovaly lépe.

Jak dlouho trvá vytvořit příspěvek? Kde hledáš inspiraci na vytvoření příspěvku?

Záleží, jestli je to obyčejná fráze nebo nějaký rozsáhlejší příspěvek. U slovíčka nebo fráze to může trvat deset minut, nebo klidně i čtyřicet, záleží, jak dlouho nám trvá najít frázi a k ní zajímavý obrázek s dobrou kvalitou. Rozsáhlejší příspěvky, kde vysvětlujeme gramatiku, mohou trvat klidně i 5 hodin. Já si dávám velký pozor na grafiku, protože dnes je estetika občas důležitější než obsah samotného příspěvku. Samozřejmě dáváme pozor i na chyby, ale člověk dělá chyby běžně, takže se občas překlepneme.

Inspiraci hledám u zahraničních influencerů, například u již zmiňované BBC English. Obvykle se na instastories ptáme přímo sledujících, co by chtěli vysvětlit, nebo od nich čteme zprávy, které nám napsali.

Stává se vám často, že sledující píšou o pomoc s angličtinou?

Ano. Občas nám i sledující vyfotí domácí úkol z angličtiny a chtějí, abychom ho za ně celý vyplnili.

Setkala jsi se i s negativními ohlasy na tuto stránku? Jak na ně reaguješ?

Byli i takoví lidé, kterým snad vadilo úplně všechno na té stránce. Nechápu proč, když stránka učí lidi a je zadarmo. Přímo ‚hatery‘ na stránku jsme neměli, jen je občas nepříjemné číst kritické komentáře k příspěvku, kde jsme udělaly jeden překlep nebo chybu. Nikdy se ale nestalo, že bych byla z negativních ohlasů nešťastná.

Jaké jsou tvé plány do budoucna? Máš nějaké stanovené cíle, kterých chceš díky této stránce dosáhnout?

Momentálně žádné plány do budoucna nemám, dříve jsem hodně dávala za cíl dosáhnout určitého počtu sledujících. V současnosti mám nastavené jiné životní cíle, takže teď stránku spravuju čistě z vlastní vůle, než že by to byl můj cíl. Máme stanovené krátkodobé cíle, což je podle mě v dnešní kritické době důležitější.

Co tě nejvíce motivuje k tomu, abys dál pokračovala?

Někdy, když dlouho nic nepřidám, tak cítím tlak. Přestože jsem své sledující nikdy neviděla, mám pocit, jako by klepali na dveře a ptali se, kdy bude nový příspěvek. A díky takovému tlaku se většinou namotivuju a hned vytvořím příspěvek. Největší motivací je číst ohlasy, kde nám sledující děkují za pomoc. V tu chvíli vím, že to má nějaký smysl.

Plánuješ v budoucnu založit podobnou edukativní instagramovou stránku, například k výuce jiného cizího jazyka?

Momentálně ne. Dříve jsem chtěla založit podobnou stránku, která by byla zaměřena na němčinu, ale v té nejsem z daleka tolik sebevědomá jako v angličtině. Nechtěla bych učit něco špatně.

Kolika jazyky se dorozumíš? Jsi držitelkou nějakého jazykového certifikátu?

To je těžká otázka, dorozuměla bych se celkem sedmi jazyky, ale sebevědomá jsem pouze ve čtyřech. Letos jsem si dělala certifikát CAE.

Dala bys nějakou radu našim čtenářům, jak se zlepšit v cizím jazyce?

Je to banální, ale důležitým a zároveň nejtěžším krokem je vůbec začít. Nic dalšího v tom není. Často lidé dělají chybu, že si jenom čtou o tom, jak se naučit cizí jazyk, ale nic neudělají pro to, aby konečně začali. Člověk se také nenaučí chodit tím, že si o tom bude číst, ale až když začne opravdu chodit. Tak to je i s jazykem – nenaučíte se jazyk, pokud ho nebudete používat. A zároveň je důležité nebrat chyby jako konec světa, ale spíše jako motivaci pokračovat dál.

Foto:  www.instagram.com/english_cesky/

Mohlo by vás zajímat: