Banka ve škole, škola v bance?

13. 12. 2006 | | Názory, Zprávy ze školy

Zřejmě nikomu, kdo procházel navečer kolem Rajské budovy nemohl uniknout svítící banner České spořitelny. Snad nikoho neurazím, když dopředu prozradím svůj názor: je to s prominutím „hardcore“. Co přijde příště? Snad bych pochopil, kdyby škola vedle menzy umístila MacDonald’s, jde přece o konkurenci a konkurence je dobrá, což se ostatně posluchači dozvědí v základním kurzu mikroekonomie. Proč by si studenti nemohli vybrat, zda budou jíst blufy z menzy anebo od „mekáče“?

Zřejmě nikomu, kdo procházel navečer kolem Rajské budovy nemohl uniknout svítící banner České spořitelny. Snad nikoho neurazím, když dopředu prozradím svůj názor: je to s prominutím „hardcore“. Co přijde příště? Snad bych pochopil, kdyby škola vedle menzy umístila MacDonald’s, jde přece o konkurenci a konkurence je dobrá, což se ostatně posluchači dozvědí v základním kurzu mikroekonomie. Proč by si studenti nemohli vybrat, zda budou jíst blufy z menzy anebo od „mekáče“?

Umístěním banky ale škola studentům říká: Tahle banka je náš sponzor a tedy pro vás to nejlepší! Nestačí už nápisy „Česká spořitelna a.s. – generální partner VŠE“. Studentům to dává jednoznačnou preferenci a svádí k myšlenkým, jak neuvěřitelně skvělé je odskočit si dát platební příkaz o pauze mezi přednáškami. Je také jasné kolik studentů bude tuto službu využívat – za sebe říkám – téměř nikdo. Kdo by v době internetového a mobilního bankovnictví stál frontu na přepážce? Pokud si tedy kvůli pohodlí otevřete účet u ČS v Rajské, rovnou vám říkám, že do ní nejspíš mockrát nezavítáte. A na co banka ve škole, když do další „spořky“ v Domě odborových svazů je to pár (asi tak dvě) minut?

Pobočka tedy slouží k jedinému – k honu na nové klienty, budoucí podnikatele, manažery, účetní a IT specialisty, tedy dobře zaplacené lidi, kterým banka říká, jak je to cool, in a neuvěřitelně pohodlné mít full-service patnáct kroků z RB101.

Pominul bych snad, kdyby celá akce proběhla potichu a v klidu. Ale spořitelně to zřejmě nestačí a musí na studenty pořádat direct-markteingový hon. Ne, opravdu to není nabídka práce pro absolventy – 3x za den mě zastaví hosteska, která mi strká do ruky leták a říká: „Koláček? Soutěž?“. I když je docela pěkná, potřetí už bych to fakt oželel.

Banku navíc škola otevírá v době, kdy si vedoucí jazykových kateder stěžují, že není kde učit pokročilé kurzy a konverzace, přestože je mají akreditovány a je o ně enormní zájem (viz článek Kolik jazyků umíš, tolikrát jsi ekonomem, který vyšel v říjnovém SL). Vím, že mí oponenti budou namítat, že se nejedná o prostor vhodný k učení. Ale přesto – místo jedné banky by po nějakých úpravách klidně mohla být jedna učebna pro 20 studentů, kde by mohlo za týden proběhnout 25–30 odborně zaměřených jazykových kurzů a konverzací. Ti z vás, kteří čtou Studentský list pravidelně, jistě zaznamenali, že bylo také vystěhováno Jazykové centrum (viz Na VŠE není místo pro výuku jazyků, říjnový SL).

Od České spořitelny je nepochybně pěkné, že sponzoruje VŠE a tak podporuje české vysoké školství. Dokázal bych pochopit i bankomat. Jeden už ve škole koneckonců je. Ale zabírání prostor veřejné školy ke komerčním účelům podle mě škole neprospívá. A v očích mnoha studentů zřejmě neprospěje ani České spořitelně.

Pokud už škola chce studentům z jakéhokoliv důvodu poskytovat komplexní služby, ať nechá ve škole instalovat automat na kondomy. Jistě se setká s méně rozporuplnou reakcí, než výše zmíněná banka.

Mohlo by vás zajímat: