Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky

Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky

12. února 2004 – Milan Duda, Lenka Svádová
Počítače a Internet - Zpravodajství - Březen 2004

1026.jpg

Registrace probíhá každý všední den od 12 do 14 hodin v místnosti 16sb, kde student rovněž uhradí poplatek za používání sítě Ten se účtuje vždy za celý semestr a za osobu. K registraci je nutná znalost fyzické adresy síťové karty (tzv. MAC adresa). Pokud student tento údaj neumí zjistit, obsluha mu bude nápomocna. Podrobný postup registrací je uvedený na stránce http://batman.vse.cz, další informace pak na stránce http://nms.vse.cz/batman.

O výši poplatku se vedla sáhodlouhá diskuze. Konečný návrh na zpoplatnění služby podal podle ing. Luboše Pavlíčka z VC prorektor pro informační systém, RNDr. Igor Čermák. Ten však Studentskému listu na dotaz ohledně způsobu stanovení poplatku do uzávěrky neodpověděl. „Rozhodně zastávám názor, že tato služba by zpoplatňována být neměla. Byl jsem v kontaktu s několika zahraničními univerzitami a takřka všude je využití zdarma. Naopak vycházejí studentům vstříc jinými výhodami v podobě pronájmu notebooku a podobně,“ řekl student František Wieden, který se kalkulací bezdrátového připojení na VŠE zabýval ve své diplomové práci. Ta počítá s návratností investice do dvou let, a to v případě, že Batman zpoplatněn nebude.

Kromě bezdrátového připojení mohou studenti využít i ethernetové kabelové přípojky ve studovně CIKS před mediotékou. K nim se budou moci připojovat rovněž pouze platící studenti zaregistrovaní do sítě Batman. Před každým připojením se budou muset (i v případě Wi-Fi) nejprve přihlásit pod svým uživatelským jménem a heslem pro přihlášení do školní sítě právě na stránkách batman.vse.cz. „Toto okno je po přihlášení nutné z bezpečnostních důvodů nechat otevřené, i když třeba jen minimalizovaně. Systém pak v šedesátivteřinových intervalech kontroluje, zda je přihlášení aktivní. Pokud ne, je uživatel automaticky odpojen,“ uvedl Pavlíček.

Jestliže se služba osvědčí, hodlá VC pokrýt bezdrátovým signálem co největší část VŠE. „Zřejmě se bude sledovat především návratnost nákladů. Pokud si připojení zaplatí dostatek studentů, budeme z těchto peněz moci investovat do dalších vysílačů. Pokrytí celé školy včetně Jižního Města by přišlo asi na šest milionů korun,“ vysvětlil Tomáš Skřivan. Další vysílač podle jeho vyjádření pokryje v letních měsících např. dvůr za Starou budovou. Skřivan zároveň upozornil, že jeho oddělení má na starost pouze technologické zabezpečení služby. Další zázemí pro pohodlné využívání bezdrátové sítě, jako je připojení do elektrické sítě nebo zajištění stolků pro notebooky, má na starosti Technicko-správní oddělení.

Diskuse pod článkem

Diskuse čtenářů iLISTu je neredigovaná a nemoderovaná. Redakce nenese odpovědnost za obsah jednotlivých příspěvků ani neručí za skutečnou identitu jejich autorů.

Datum Autor Titulek
12.02.04 09:27 Jindra Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
12.02.04 10:17 cigan Re: Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
12.02.04 11:00 Michal Kec (MiK) WTF NTB?
13.02.04 01:05 lukis Re: WTF NTB?
13.02.04 20:58 Michal Kec (MiK) Re: WTF NTB?
14.02.04 01:10 jamajs Fotky
14.02.04 18:16 mylan Re: Fotky
14.02.04 17:07 Petr Menza
14.02.04 17:19 Re: Menza
14.02.04 21:40 Michal Re: Menza
24.02.04 20:15 robero Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
25.02.04 11:42 Tomas Skrivan Re: Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
25.02.04 23:26 Re: Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
25.02.04 11:08 Martin Bohac 6 000 000 ZA CO PROBOHA!!! KORUPCE!!!
25.02.04 11:48 Tomas Skrivan Re: 6 000 000 ZA CO PROBOHA!!! KORUPCE!!!
25.02.04 12:03 miso Re: 6 000 000 ZA CO PROBOHA!!! KORUPCE!!!
25.02.04 12:11 Martin Bohac Re: 6 000 000 ZA CO PROBOHA!!! KORUPCE!!!
25.02.04 14:17 Tomas Srivan Re: 6 000 000 ZA CO PROBOHA!!! KORUPCE!!!
25.02.04 15:54 Martin Bohac Re: 6 000 000 ZA CO PROBOHA!!! KORUPCE!!!
26.02.04 10:34 Tomas Skrvian Re: 6 000 000 ZA CO PROBOHA!!! KORUPCE!!!
27.02.04 16:26 Jirka Kosek Re: 6 000 000 ZA CO PROBOHA!!! KORUPCE!!!
27.02.04 16:22 Jirka Kosek Dosah signálu je provokativní
28.02.04 08:46 Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
28.02.04 21:16 x...03 Re: Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
08.03.04 12:13 miso Re: Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
28.02.04 21:22 x...03 Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
29.02.04 15:43 Lukis Re: Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
01.03.04 11:32 Tomas Skrivan Re: Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
02.03.04 16:04 Re: Batman spustil bezdrátovou síť pro vaše notebooky
Jindra
čtvrtek 12.2.2004 9:27
Jsem zvedav na prvni zkusenosti, mam uz nakroceno do kseftu pro wi-fi kartu!:-)
cigan
čtvrtek 12.2.2004 10:17
huuuustyyyy. no ale na stahovani to asi nebude :) na pareni po netu taky ne :) tak na co to teda vlastne je :p
Michal Kec (MiK)
čtvrtek 12.2.2004 11:00
WTF NTB?
Tak ty noťasy, co jsou na doprovodných fotkách jsou perfektní! :-) Mohla by je škola půjčovat méně movitým studentům, třeba na psaní diplomek v tom novém wordu. Jen silně pochybuji, že mají wifi kartu. A dvojliknu bych do toho nestrkal kroucenou, ale telefonní.



Jinak s tím stále otevřenám ač minimalizovaným oknem -- to je zase nápad! To nejde udržovat kontrolu spojení jinak? Webovým prohlížečem??? Proč to rovnou nepodmínit šmrdláním myší v tom ověřovacím okénku. Vždy dvakrát do minuty, jinak no carrier. :-D
lukis
pátek 13.2.2004 1:05
Re: WTF NTB?
No, bud rad, ze nemusis k pripojeni pouzivat pouze OS Windoze a ze ti tam nebude behat reklamni okno, na ktere musis do nekolika vterin kliknout, jako to bylo u nejakeho vydelavani si tim, ze sledujes na PC reklamy :-))



Bohuzel rychlost implementace na VSE byla tak rychla, ze jsem skoro stacil vystudovat a chodit do skoly jen na Inet asi uz nebudu. Jinak pres to, jak dlouoho to trvalo musim rict, ze je to velmi dobry pocin a vyjiti vstric studentum, kteri nemohou cekat skoro hodinove fronty na Pc.
Michal Kec (MiK)
pátek 13.2.2004 20:58
Re: WTF NTB?
Jo, to reklamni okenko jsem mel na mysli. :-) Myslim, ze kdyz uz se jeden prihlasi, da se sledovat jeho aktivita i bez okenka v pozadi. Jinak mas pravdu, ze lepsi toto, nez nejaka uchylna aplikace s naroky na system. Me v Mozille jeden tab navic vadit nebude, u MSIE to je mozna jine, nevim. :-)



Jsem rad, ze se neco takoveho uvadi do praxe. OTOH uz toho take moc nevyuziji, takze pro mne je pozde. Navic ne ze bych v poslednich letech stal frontu na PC, ale rekl bych, ze uz jsou fronty podstatne mensi, nez driv. Hodinova fronta na mail a rano od sesti fronta na rozvrhy... to mladi. :-D



BTW: Zda se mi to, nebo je formular pro pridani komentare rozjety v Mozille? Mam tu moc dlouhe inputboxy. Ze by nestastny patek?
jamajs
sobota 14.2.2004 1:10
Fotky
Ty fotky k clanku jsou fakt dobry!! :O)

Proc je ta druha zrovna ze zachoda?
mylan
sobota 14.2.2004 18:16
Re: Fotky
... protože se tam můžeš taky připojit.
Petr
sobota 14.2.2004 17:07
Menza
Sorry, vím, že to s notebookama úplně nesouvisí, ale s počítačema celkem ano:) Napadlo mě si objednat na příští týden oběd a koukám, že už to zas nějak nejde. Nejde to jenom mě nebo už to zase nefunguje?
sobota 14.2.2004 17:19
Re: Menza
nefunguje to uz asi tyden :(
Michal
sobota 14.2.2004 21:40
Re: Menza
Kdyby jen menza, tak aspoň občas funguje, ale newsy šly v posledni době do kytek :o(.
robero
úterý 24.2.2004 20:15
parada, na wifi cekam uz nejakej ten patek... jen by me zajimalo, jak to otevreny prihlasovaci okno vyresim na PDAcku... iexplorer v PocketPC totiz nepodporuje vice otevrenych oken prohlizece najednou, i kdyz system jako takovy multitasking zvlada - co by ale clovek chtel po Microsoftu, ze? Doufam, ze na to najdu aspon nejakou utilitku, nebo jinej prohlizec. A to nejlepe zadarmo, kdyz uz se musi platit pristup k siti! :-( Nicmene i tak je to pokrok a diky za nej. Kdyz jsem se na wifi ptal minulej semestr, bylo mi receno, ze kvuli nedostatku penez se to opet odklada...
Tomas Skrivan
středa 25.2.2004 11:42
Co se tyce PDA tak to samozrejme resime, taktez hledame utlilitku co prohlizec, pokud budete uspesnejs nez VC pridte nam to ukazat, budeme jedine radi
středa 25.2.2004 23:26
tak jsem zatim nasel jen tohle http://www.slunecnice.cz/product/Multi-Internet-Explorer/, coz by myslim problem plne vyresilo, ale bohuzel je to jen trial, plna verze stoji 15 dolaru.
Martin Bohac
středa 25.2.2004 11:08
Zdravim,



nase firma dela bezdratovy pripojeni... nechapu, za co skola chce utratit 6 MILIONU korun. Jeden celej pripojnej bod s dosahem cca 600 metru stoji kolem 5000 korun. Jednoduchym vypoctem se dostaneme k tomu ze bud ve skole bude 1200 pripojnych bodu, nebo si nekdo zase poradne nahrabe. Korupce vladne i u nas a koukam ze dost silne.



1200 bodu nema ani cela sit CZFREE a to pokryva CELOU prahu, ne dva baraky. Tohle je opravdu smesne. Za 6 milionu bych dovedl postavit sit s vlastnim optickym propojem laserama az na jizak.



Cloveka co tohle dohodnul by meli rovnou vyhodit, kdyby se ty penize daly na notebooky a studenti si je mohli pronajimat, penize by se vyuzily mnohem lip a za pronajem notebooku bych klidne platil.



S jakoukoliv lepsi antenkou ( da se postavit i z krabice ba body a dratu ) dovedu chytit signal i na 600 metru, nechapu proc to je tak drahy. Zarizeni je v dnesni dobe maximalne levne.



Holt si nekdo potreboval PORADNE nahrabat a je to tak do oci bijici ze to musim RICT a pod svym jmenem. Jsem pripraven dokazat zapojit celou skolu za milion a este si z toho koupim auto.



A vrcholem drzosti je zpoplatneni teto sluzby. Proc maji studenti platit za sluzbu, ktera je tak draha, protoze si nekdo nahrabal?? Proc mam platit nekomu jeho auto??? Nebo dum, nebo kdo vi co si za to dotycna firma/clovek koupi.



Myslel jsem si ze budu sit vyuzivat, ale radsi si otocim antenu jinam a i "u nata" se da chytit czfree, tak proc platit za takovouhle zlodejnu. Kdyz czfree je zdarma a nema omezeny porty.
Tomas Skrivan
středa 25.2.2004 11:48
Dobry den jen tak pro zajimavost 6mil - AP, SW, VPN Server atd... na pokyri arelau Zizkov a JM

Sam jsme taky v CZFree zainteresovan, ale nikdo neposlytuje to co bych si pral, wifi a bezdratovemu spojeni se venuji uz nejaky ten rok tak vim co od teto technologie muzu ocekavat. Pokud jste takovy odbornik jak rikate tak vas mile ihned vezmu do sveho odelni a muzete se predvest.......

jen tak pro zajimavost cela sit je postavena a bude na technologiich spolecnosti Cisco.
miso
středa 25.2.2004 12:03
mohli by sme vediet, do coho slo tych 6 milionov? napr. mnozstvo + popis pouziteho hardwaru a hlavne SW by ma zaujimal.



BTW. uz druhykrat v tejto diskusii operujete s tym, ze ak vieme, ako nato, ze tak, ze mame VC pomoct.

1. ste za to plateni full-time, tak sa snazte

2. ako mi bolo povedane nejakym namelirovanym nymandom z oddelenia pre obnovovanie studentskych hesiel - VC o rady zvonku nestoji, inak povedane, nemame vam do toho kecat
Martin Bohac
středa 25.2.2004 12:11
1. a kolik ma date za to ze pro vas budu pracovat?? prace mam dost... ;DD

2. cisco je hodne drahy, to vysvetluje dost z ty ceny, ihmo neni cisco potreba pro par lidi co maj notebook, je to jak jit na komara s balistickou mezikontinentalni strelou...

3. software?? linux resi vse a zadarmo... ;D

4. postnete sem prosim link na rozpocet, podle zakona o svobode informaci na to mame pravo, byla to verejna zakazka...
Tomas Srivan
středa 25.2.2004 14:17
Ano souhlasim Cisco je drahe,ale zase na druhou stranu nic lepsiho jsme zatnim pod rukama nemel / o neco slabsi je Zcom /. Co se tyce Linuxu tak hadejte na cem to bezi. i pri prihlaseni se to hlasi jako NACS. A rozpocet je to 8mina z milionu na to ze mame jen 6xAP je to hodne dobra cena i na Cisco Nemyslite ???







miso: pokud si vas nikdo nepsolechl tak ja to urcite nebyl, meme taky e-mail a poslat to patricnemu cloeku se taky nekdy vyplati.
Martin Bohac
středa 25.2.2004 15:54
no za osminu milionu to jde... vzhledem k tomu ze je cisco...



vychazel sem z 6 milionu, ty mi prisly *malinko* prehnany a predstavil sem si co bych za 6 mega postavil ja ;D



jinak jsem rad ze aspon nekdo u nas ve skole pouziva linux, kdyz u studentu to je totalni vyjimka... resp. zatim jsem nepotkla nikoho kdo by doma nemel widle... jenom ja mam debian... takze jste me potesil...



mozna by bylo jeste dobre pouzit cast tech penez k instalaci vetsiho mnozstvi elektrickych zasuvek, protoze ve vetsine uceben je pouze jedna, maximalne dve a to nestaci... konkretne bych navrhoval osadit ucebny A az D a velkou aulu... v male aule uz zasuvky jsou, sice jen v prvni rade, ale i to staci... jeste me napada bar u nata, kde zasuvky chybi uplne... ;(



lixuxu zdar ;D
Tomas Skrvian
čtvrtek 26.2.2004 10:34
Zdariv



Co se tyce elektriny a moznosti sednou tak to placete na spatnem hrobe - povolanou osobou je TSO VSE

Jo jo ja Widle musim mit taky ( LN atd... zkratka vsechno na papirovani ) ale na serverech tucnaka
Jirka Kosek
pátek 27.2.2004 16:26
Podle vašeho příspěvku musíte být na technologie bezdrátových sítí znalec, a proto asi víte, že signál se po budově šíří jinak, než v otevřeném prostoru. Nechtěl bych být v blízkosti AP, který je uvnitř budovy a i přes zdi má dosah 600 metrů. Takový mikrovlná pícka středního dosahu. :-)
Jirka Kosek
pátek 27.2.2004 16:22
Šlape to pěkně, ale za provokaci považuji, že signál končí 2 metry před mou kanceláří, takže si do notebooku musím pořád strkat kabel :-D
sobota 28.2.2004 8:46
Jaká je tedy rychlost stahovani? A jsou nejake limity?
x...03
sobota 28.2.2004 21:16
rychlost, je docela ďábelská :-)

zkus ji jí změřit na www.dsl.cz - mají tam takový tachometr, ale na síť VSE jim to nestačilo

říkám, docela fofr

škoda jen, že tu platí pravidla, jako na ostatních počítačích VŠE :-)
miso
pondělí 8.3.2004 12:13
si asi este nesedel pri 1Gbit lajne na Strahove, ked povazujes 10Mbit za dabelskou :))
x...03
sobota 28.2.2004 21:22
Zdar, napadla mne taková věc:

co takhle udělat na VŠE nějaký server na sdílení souborů mezi studenty

- třeba FTP?

spojení do internetu by to nezatěžovalo (přístup jen z LAN / WLAN), takže by odpadl argument o tom, že připojení má sloužit jen školním účelům



no dobře, tak ne, sdílení filmů nebude :(
Lukis
neděle 29.2.2004 15:43
K pouzite technologii: Cisco je dobra volba, zde by se nemelo setrit. Ja provozuju bezdratovou sit na OEM D-Link a po nekolikamesicnim laborovani a flashovani neoriginalnich firmwaru mohu rict, ze to fakt frci :)



6 milionu je skutecne hodne, ale pokud se to udela dobre a tak, aby to fungovalo relativne bezobsluzne, aby se usetrilo v provozu, tak proti tomu nic nemam.
Tomas Skrivan
pondělí 1.3.2004 11:32
co takhle ftp.vse.cz ???
úterý 2.3.2004 16:04
a to se oficiálně může používat k čemu?
Reklama

Aktuální informace

VŠ LIGA pořádá Badmintonový turnaj pro hráče všech úrovní v pondělí 9. srpna 2010 od 19 hodin v Hale Victor ve Štěrboholech. Více informací najdete na stránkách VŠ LIGY.

VŠ LIGA pořádá Beachvolejbal a Beachtenis turnaj mixů pro hráče všech úrovní v sobotu 7. srpna 2010 od 12 do 18 hodin ve sportovním areálu Beach Braník. Více informací najdete na stránkách VŠ LIGY.

Přihlášení