Boj jachtařů z VŠE v Marseille – den pátý

28. 10. 2009 | | Nezařazené

Tým jachtařů reprezentuje VŠE na závodu Student Yachting Wolrd Cup
v Marseille. Uspějí v konkurenci deseti týmů z univerzit z celého
světa? Sledujte zde během následujících deseti dnů zprávy o tom, jak
si vedou.

Pátý den

Předpověď na dnešní den slibovala téměř bezvětří. Po zkušenostech
z druhého dne, kdy závodní komise pustila rozjížďky i do podmínek
podobných těm na Vltavě pod Vyšehradem, jsme však nic nepodceňovali.
Všechny lodě vyrazily na vodu na plánovaný start v 10:00. Během dvou hodin
čekání, kdy po větru nebylo ani památky, si některé týmy začaly hrát
s lodním motorem. Nejvíce nás zaujala především francouzská posádka,
jejíž člen za Le Grand Surprise dokázal wakeovat :) Ve 12:00 začala
startovací procedura. Vítr okolo 3,5 m/s sliboval vcelku dobrý závod.

Dvoukolová rozjížďka pro nás začala opět velmi dobrým startem. První
stoupačka se nám povedla, nahoře jsme točili jako čtvrtí. Zvolili jsme
pravou stranu a pomalu získali místo nad Švýcary. Druhou stoupačku
začínáme ze třetího místa. Vyrážíme doleva a s úžasem sledujeme, jak
rychle dokáží jet Italové. Italský tým dokáže na stoupačku jet s lodí
vždy tak o dvě desetiny uzle rychleji než ostatní. Snažíme se okoukat
jejich trim, předozadní a levopravý posez. Sledujeme také jejich obraty.
Přestože se snažíme dělat vše jako oni, na jejich rychlost nemáme. Co se
nám však dlouhodobě daří, je taktika! Nahoře jsme opět výborní,
dokázali jsme získat další místo, tentokrát nad Francouzi. Otáčíme na
poslední zaďák na druhém místě! Spinnaker letí nahoru, všechno
perfektně. Ujíždíme pronásledovatelům. Italové mají náskok zhruba
50 metrů a jedou rychle do cíle. Z námi je mezera podobná. Volíme opět
pravou stranu, duo Francouzů s Iry nás ale pomalu dohání. Mají rychlost,
jak to? Od ostrovů jde poryv, který Irové i Francouzi chytají, k nám už
se však nedostává. Sice nám neujíždí Italové, ale zezadu se na nás oba
týmy nepříjemně dotahují. Jsme nervózní, máme však pořád dobrý
náskok. Italové před námi 50 metrů, za námi už jen 10 metrů mezera.
Blížíme se k závětrné bojce, jen nezkazit manévr a hurá do cíle na
druhém místě! Těsně před bojkou však přichází další poryv pro naše
soupeře a ti nás po halze stíní. Přejeli nás! Stažení spinakru bylo
rychlé, přiostření také, předjet je do cíle se ale již nepodařilo. Jsme
naštvaní, zklamaní a zdeptaní. Snažíme se na to ale rychle zapomenout a
soustředit se na další rozjížďku. Nakonec čtvrté místo je dobrý
výsledek.

Během svačiny diskutujeme o našich slabých a silných stránkách.
Taktika hraje pro nás, ale musíme zlepšit rychlost.

Je tu další startovací procedura. Tentokrát se jede etapový závod kolem
ostrovů před přístavem. Začíná se tedy dlouhou stoupačkou a končí se
spinakrem. Při větru do 4 m/s vyrážíme opět velmi dobře. Snažíme se
držet co nejblíže ostrovů, odkud chodí nejvíce poryvů. Většina lodí
však vyráží na volnou vodu do zátoky před Marseille. Zvolili jsme dobře!
Chytáme jeden poryv za druhým. Kromě nás však podobnou trasu jedou také
Italové, Angličané a Francouzi. Italové si jedou ve svém duchu a
neuvěřitelně ujíždějí pryč díky rychlosti. Nicméně rozdíl
v rychlosti už není rozdíl tak propastný, sedíme více vepředu a také
obraty máme výrazně rychlejší! Jedeme dobře, držíme se na třetí pozici
a stoupáme dále vzhůru k ostrovu If. Stále se držíme u břehu, hlídáme
si Švýcary, Francouze, Angličany a Iry. Ostatní týmy lehce ztrácejí,
konečně jedeme srovnatelně na rychlost. Obrat za obratem, od poryvu
k poryvu, přibližujeme se špičce. U bójky jsou před námi pouze o pár
metrů Itálie a Francie. Oba týmy objíždí skály asi 5 metrů od břehu a
všichni vytahujeme spinakr. Sledujeme Francouze a snažíme se je dostat ke
břehu, zatlačit je do bezvětří. Podařilo se, zůstávají ve větrné
díře! Máme před sebou jen Italy. Mezi loděmi je rozdíl jen 20 metrů,
honíme se o každý metr. Naštěstí je zde spoustu místa pro taktiku,
můžeme volit mezi jízdou u břehu nebo vyjetím na volnější moře nebo
můžeme sledovat kontaktně soupeře. Volíme břeh, kde je na hladině vidět
nejvíc poryvů. Halza do poryvu, za chvíli druhá, obě bez ztráty květinky.
Italové ale vyrazili na volnou vodu a ujeli nám! Jsme druzí. Ostatní lodě
jsou již bezpečně za námi. Chytáme každou vlnu, každý pofuk. Metry
rozhodují, věříme si! Vítr zesiluje na 5 metrů a my se rozjíždíme na
7 uzlů. Odjíždíme Francouzům a honíme Italy, kteří neumí chytat tolik
poryvů jako my a navíc nejedou tak ostře. Do cíle mezi majáky zbývá
necelý kilometr. Závětrná otěž od spinakru už jede přes kliku a všichni
na palubě pracují naplno. Nik hlásí poryvy zezadu, Markéta sleduje ostatní
lodě a hlásí jejich pozice a manévry. Lenka má na starosti návětrnou
otěž, Honza závětrnou, se kterou mu pomáhá Franta. Vše zezadu řídí
Petr a Tomem. Jedeme jak jeden člověk, perfektní. Italové jsou už jen
10 metrů před námi. Vidíme, jak se Italové třesou při pohledu na naši
příď, která nekompromisně míří za nimi. Cíl je však příliš blízko
a my přijíždíme jako druzí. Paráda!! Perfektní výsledek, super manévry,
výborná taktika, a rychlý závěr!

Jedeme na břeh , kde se musíme připravit na noční etapový závod. Máme
hodinu odpočinku a zpět na vodu. Společně se běžíme najíst stravy
zdravého sportovce do McDonaldu a hurá zpět na moře. Vítr však lehá a
zdá se, že se žádná etapovka nepojede. Opravdu, za 15 minut pohupování
na mrtvých vlnách se vracíme na břeh a noční rozjížďka se
odkládá.

Po připlutí nás pobavil šéf závodu. Po našich četných požadavcích,
výčitkách a v neposlední řadě výsledcích z nás má konečně ten
správný respekt. Na molu k nám ihned přišel a omluvil se za to, že
nefouká a že museli odložit start noční etapy na jiný den.

S dneškem jsme spokojeni. V průběžných výsledcích jdeme nahoru. Po
třech dnech závodění držíme druhé místo. Vedoucí Italové mají
bezpečný náskok. Za námi ztrácejí DEF (obhájci z Irska) pouze jeden bod.
Nic není jasné, stále je mezi druhým a šestým místem jen minimální
bodový rozdíl. Nic nesmíme opomenout a zítra vyrážíme opět naplno!

Děkujeme za vaše slova podpory, čteme si je celý tým pohromadě a moc
nám pomáhají, jedeme tu i za vás!

Mohlo by vás zajímat: