Boj jachtařů z VŠE v Marseille – den šestý až osmý

4. 11. 2009 | | Nezařazené

Tým jachtařů reprezentuje VŠE na závodu Student Yachting Wolrd Cup
v Marseille. Uspějí v konkurenci deseti týmů z univerzit z celého
světa? Sledujte zde během následujících deseti dnů zprávy o tom, jak
si vedou.

Šestý den

Marseille dnes znovu opanovalo slunečné počasí a počáteční
bezvětří, pro které byl start odložen. V odpoledních hodinách bylo
nahrazeno mořskou brízou 3–5 m/s. Hned na startu jsme měli lehčí kolizi
s francouzským teamem, kdy příliš vyostřili a zadek jim uletěl do našeho
zábradlí, pak jsme úplně nevychytali správnou stranu stoupačky a už se to
vezlo. Naštěstí byly tři lodě přes čáru a ve výsledcích přibyla
„jen“ šestka.

Druhá rozjížďka byla navigačka kolem místních ostrovů a majáků.
Start se vydařil a na pomocné bojce jsme po 0,3 NM byli druzí za ENG teamem,
který nás nějak neohrožoval. Všichni soupeři relativně pod kontrolou a
optimistická nálada :) Jenže vítr si s námi trochu pohrával, na poslední
zadák jsme najížděli třetí za teamem ENG a FRA a s velkou skupinou
v zádech. Podařilo se nám vychytat poryvy padající přes ostrov a po
urputném zápolení se dostat znovu na druhé místo za ENG team, který nás
ke konci nepříjemně brzdil :) Neuvěřitelně rychlí Italové dojeli třetí
před USA, FRA a DEF (Irský obhájce titulu). Pořadí sedlo tak přesně, že
jsme stále na druhém místě, bod před teamem DEF a dva body před teamem
USA.
Ještě zbývá pět rozjížděk, na zítra je plánovaná i noční etapa a
ve výsledcích je již druhá škrtačka. Nezbývá než medaili udržet!!

btw: Dnes večer je na programu „Crew Dinner“, pro řádné odrovnání
soupeřů jsou připraveni utopenci, Becherovka a Czech Made Absinth :) Budeme
i dále informovat, držte palce a díky za podporu!

7. den

Včera jsme si jachting opravdu užili. Přes den jsme si dali jednu
zahřívací rozjížďku o dvou kolech, pak následovala 20 mílová
navigační. Kolem 18. hodiny večerní pak pro velký úspěch ještě jedna
navigační tentokráte 19 mílová, zakončená průjezdem mimo cíl. Ale
začněme popořadě.

Ve slabém větru do 5 m/s se startuje první rozjížďka. Povedl se nám
start, ale hlavně dojezd na první bójku byl důvodem úspěchu. Točíme
třetí. Na zaďáka nehalzujeme a jedeme za prvními Italy a Welšany na pravé
křídlo. Ze zadu nás opět dojíždí, ale předek neztrácíme. Po téměř
již profesionální halze dole točíme třetí. Po dobře provedeném manévru
se dokonce dostáváme na druhé místo a ujíždíme zbytku pole. Bohužel hned
za námi se již drží DEF (obhájci) a my na ně zoufale potřebujeme získat
body. Na vrchní bójce nakonec nemáme před Welšany kýžený náskok a ti
nás po chvíli dohánějí na zaďáka. Navíc se nám drží v nepříjemné
pozici pro nezbytnou halzu. Nakonec se nám ale daří halzovat a zkoušíme
druhou stranu. Zároveň si tak i hlídáme důležitější DEFáky. Welšani
ale nakupují poryv a proklouzávají. Závětrnou bójku točíme opět třetí
a tak dojíždíme i do cíle. Litujeme promarněné šance nahnat body na
DEFáky, ale zároveň se kocháme pokaženou rozjížďkou pro tým USA. To
bylo to, co jsme potřebovali! Jsou až 10.!

Pořadatelé pro navigační rozjížďku postavili první bójku na
stoupačku jen asi 300 metrů od startovní čáry. Pak se pokračuje na
bočák se spinakry, takže každý ztracený metr na bójce znamená
100 metrovou ztrátu za ní. S myšlenkami o tom kafemlejnku, který nás
bude na tomto bodě čekat se pouštíme do startu. Tranzit změřený a
začínají předstartovní manévry. Držíme se výhodnějšího prámu.
Špička lodě lítá za zádí irské posádky. Jsme pod nimi a nemůžeme
nahoru. Plachty na plno, všichni do závětří! Nemáme rychlost! Američané
(a také Japonci) s rychlostí totálně přejeli celé pole. My točíme za
nimi a jedeme na pravé křídlo. Chytáme poryv a stoupeme. Na bojku se nakonec
dostáváme na 4. pozici. Vynikající výsledek na to, co jsme předvedli.

Spinakr letí nahoru a jedem. Defendři točí kolem 7. místa. Skvělé!
Druzí Francouzi odhalzovali a jedou pryč. Nechápeme jejich počínání, ale
děkujeme za ně. Okamžitě ztratili asi půl kilometru. Že by navigační
chyba? Na ostrý bočák nám to jde. Američané i Italové si nepochopitelně
najíždějí když už nemusí a my získáváme. Bohužel nás ale dojíždí
Švýcaři. Mají skvělou rychlost, ujeli celému poli a doráží
na nás.

Za první skálou halzujeme a snažíme se chytit co nejvíce poryvů.
Italové halzu udělali moc brzo, jsou za námi a ještě si najíždí do
závětří skal. Na druhou stranu Švýcaři nám pomalu ujíždí. Loď
surfuje na vlnách a my si to těžce užíváme. Američané chybují
v poryvech a my je stahujeme. Těšíme se, jak je spořádáme. Už nejsou tak
daleko. Před otočným ostrovem taháme spinakr dolů a vyostřujeme, jak jen
to jde. Poryvy lítají ze skal a než se objeví na hladině, jsou už
v plachtě. Daří se nám ostřit a drtíme vzadu Italy. Vyvažujeme a zase se
opíráme o loď. Nestálý vítr, to je ono, na to jsme v Čechách zvyklí.
Po vyjetí na otevřenější vodu volíme pravé křídlo, jako jediní. Jedeme
v poryvech, ale stoupání není zas tak ostré. Malej extrém, žádnej
extrém. Točíme u skal a modlíme se, aby to vyšlo. Vypadá to na totální
propadák! Vítr se ale po 2 minutách konečně umoudřuje a my opět stoupem.
Dojíždí nás původně ztracení Francouzi a Angličani. Defendři jsou
naštěstí stále vzadu. U posledního otočného bodu se nám ale opět
daří. Těžce stahujeme Švýcary i Amíky, kteří si najeli až příliš
vysoko. Obrat a teď na rychlost. Přibližně 2 míle pořád rovně na
stoupačku! Vyvažujem až nemůžeme dýchat a vyplácí se! Drtíme Švýcary
i tým USA! Super! Jedeme tři lodě vždy 50 metrů od sebe. My jsme
nejníže. Vítr začíná trochu ulehat, ale jen u nás. Navíc musíme
odpadat. Švýcaři i USA strašně ujíždějí a vzadu se již z vrchu
dotahují další týmy. Dále od břehu evidentně fouká víc. Točíme a
najíždíme si výšku. Jsme až za Angličany, ale i tenhle výsledek je pro
nás dobrý. Vítr ale stále polevuje a teď pro změnu jedou lodě dole.
Francouzi se rozhodli brousit břeh a s neuvěřitelnou rychlostí všechny
postupně totálně předjíždějí. Nakonec dojíždíme šestí ve větru asi
2 m/s. Zklamání! Kde byla chyba? Proč se nám to vždy pokazí před cílem
v situaci, kterou nelze příliš ovlivnit? Nevíme. Defendři dojeli hned za
námi, ale díky 2. místu USA máme zpět naše původní soupeře. Zoufale
chceme získat nějaký náskok a nedaří se. Jedeme na břeh odpočinout si
před noční navigačkou.

Už se stmívá a my se připravujeme na start. Nakoupili jsme baterky do
Flashlightu, máme nabytou vysílačku i čelovky a hlavně nastudovanou
zapeklitou trasu. Jsme ready! Rozhodujeme se pro start od prámu a už kolem
něj kroužíme. Nejsme sami, tlačí se na nás naši hlavní soupeři. Vítr
je kolem 3 m/s. Francouzi zespoda brzdí a pod nimi již není místo. Musíme
nahoru a brzdit! Nemáme rychlost a je 10 sekund do startu. Není kam
odpadnout! Nakonec se ale i Francouzi rozhodli odstartovat a tak se
rozjíždíme. Ze zadu to ale opět Američani drtí na rychlost. K čertu!
Startujeme poslední! Točíme do prava a jedeme si pro čistý vítr. U bójky
jsme přibližně 8. DEF i tým USA ale nejsou daleko. Spinakr nahoru a my
jedeme směr majáky. Američané to marně zkoušejí spodem a přejíždíme
je! Ostatní si drží pozice. Majáky to rozhodnou. Po nich musíme stoupat!
Točíme kolem nich tak blízko, že bychom mohli vystoupit suchou nohou, ale
vyplácí se! Kdo nepřeostřuje okamžitě ztrácí rychlost a musí odpadat
o více jak 10 stupňů! Daří se nám držet nahoře. Pefi loď drží
přesně v úhlu, kdy loď přeostřuje, ale jede! DEFáci nemají takové
štěstí. Odpadli u bójky a strašně se propadají. Ač potřebujeme být
před nimi, něco takového jim nepřejeme. Za 300 metrů jízdy od majáku
ztratili asi 200 metrů a jejich budoucnost není lepší. Američané dělají
obrat a zkoušejí to horem. Mají tam dobrý úhel stoupání, ale chytili se
do pasti. Vítr skáče přes skály v nepravidelných poryvech. Dříve nebo
později budou muset zpátky za nás a s o to větší ztrátou. My jedeme
rovně a vyvažujeme, co se dá. Důsledná práce celé posádky v poryvech se
vyplácí. Dojíždíme Skoty, které pak k jejich úžasu podjedem a zničíme
tak, že musejí točit obrat. To bylo v plánu, otočili pak přesně nad
Amíkama a ty se tak z téhle bryndy jen tak nedostanou. Týmy, které zprvu
nestoupaly těžce zplakávají nad výsledkem. My se propracováváme každým
poryvem o pár metrů vpřed. Nahoře točíme čtvrtí, když se nám daří
obrat ve správný moment a přejíždíme Welšany! Už je tma a po obeplutí
ostrovu se na nás rozjasní město v celé své kráse!

Vítr fouká kolem 4 m/s a vlny nás tlačí vpřed. Poslepu jsme
rychlejší! I halzy nám jdou perfektně a drtíme další loď! Ostrý
bočák se spinakrem neudrží všichni a na tom vyděláváme! Před otočnou
bójkou se ale pole sjíždí a my ztrácíme najetý náskok. Na stoupačku
nás dokonce na chvíli z ničeho nic předjíždí zpět Francouzi.
Nenecháváme se ale znervóznit, největší soupeři jsou za námi a to se
počítá.

Točíme obrat, jak se později ukáže, taktik ho umí udělat na metr
přesně ve 2 mílové vzdálenosti za tmy! Vítr je příznivý. Ničíme
soupeře nad námi a pod námi již Angličané téměř brousí kýl o skály
ostrovu If a spolu s dalšími musí točit. Vyšlo nám to přesně na cíp
ostrova a jsme první! Teď to jen udržet!

Blíží se halza, Frantíci nebezpečně dotírají, ale v posledním
momentu se nám podaří ji vykonat a podle GPS jedeme přesně na cíl. Zbytek
pole si najíždí více na ostrý kurz. My jedeme ale perfektně, daří se
nám sjíždět dolů a podržet si všechny pěkně za námi. Ujíždíme! Už
oslavujeme, cíl je pořád rovně a vítr sílí. Příliš brzy! Z ničeho
nic tu najednou chybí. Z 4 m/s je nakonec 0,5 m/s jestli vůbec. Pole se
sjíždí! Před nás jede obrovská výletní loď. Neminula nás zrovna
o 20 metrů, ale šel z ní strach. Za chvíli je tu druhá, ta nás
naštěstí míjí již za zádí. Vítr nefouká a soupeři jsou nám už skoro
na dosah. Spinakr se bortí. Loď nejede. Nervy tečou! Konečně vidíme
komisi. Máme najednou pochyby o tom, kde je vlastně cíl! Francouzi za námi
jedou nad nás s rychlostí! Nakonec dostáváme také poryv a o dvě délky
před nimi se blížíme do cíle. Ten je ovšem jinde než by měl být! Jedeme
s Francouzi nahoru! Ozývá se siréna komise, označující projetí cílem,
my jsme ho ale neprojeli! Za námi hned hlásí Francouze a vzápětí se
z vysílačky ozývá, že jsme cíl minuli! Objíždíme druhý maják a
vracíme se do cíle z druhé strany, tak jak bylo ve vypsání. Mezitím
projely další 4 lodě cílem! Nastává zmatek, ostatní lodě nevědí, co
mají dělat. Nevíme, jestli jsme minuli! Michal nám z lodě komise oznamuje,
že jsme se netrefili! Pořád hledáme, kde je chyba. Jedeme na břeh.

Z vysílačky se najednou ozývá komise a omlouvá se za špatně
postavenou cílovou čáru! Není jasné, jestli se budou počítat výsledky
z tohoto průjezdu cíle nebo z minulého. Jasné je pouze jedno. Vyhráli
jsme!!!

8. den

Máme náskok 6, 7, 8 a 9 bodů na největší soupeře. Italové jsou již
až příliš daleko! Poslední možný start je ve 13:00. Vypadá to na dvě
rozjížďky. To musíme zvládnout! Franta přináší zajímavé informace.
Italský tým sice byl minulý ročník druhý, nicméně loď, na které nyní
závodí, vyhrála. Otázka kvality jejich lodě tak zůstává
nezodpovězena.

Na vodě moc nefouká – do 3 m/s. To zas bude, říkáme si. Začíná
startovní procedura. Naměřili jsme si tranzit a hurá do toho. Když tuhle
rozjížďku vyhrajeme. Druhé místo je v kapse! Rozhodujeme se pro střed
čáry, na ní už visí 3 lodě. Nemůžu dohlédnout startovní bójky. Lodě
jsou sakra vysoko. Všichni začali evidentně riskovat.

Start! Máme rychlost i výšku, ale je tam individuální odvolání. Snad
jsme přes čáru nebyli my! Vepředu jsou týmy, které nás neohrožují a my
se držíme s nimi. Jen tak dál! Držíme levé křídlo a při obratu se
posadíme do větru USA. Ti jsou nuceni točit. Defendři za námi! Bójku
točíme třetí! Super! Vítr ale lehá a my se po chvíli rozhodujeme pro
halzu. Na druhé straně nás těžce přejíždějí právě USA! Za chvíli
nám ale vítr lehá a lodě jedou zase na druhé straně! Zůstali jsme tu
trčet. Vítr totálně padá a snad jen my se tu společně s Welšany
topíme. Komise zkracuje rozjížďku! Zlý sen se naplňuje. Američani
vyhrávají. Defendři s Francouzy se také dostali záhadně dopředu. Visíme
pořád před cílem a nemůžeme se tam za boha dostat! Těsně před cílem
vidíme na komisi, že jsme byli přes čáru spolu s dalšími třemi loděmi!
Průšvih! Udrželi jsme zatím 2. místo, ale Francouzi, Defáci a Amíci jsou
hned za námi!!!

Komise vytahuje odklad. Nefouká! Přejeme si, aby lodě poslal na břeh, ale
musíme vydržet hodinu na vodě! Nastává nejdelší hodina v celém
závodě! Minutu po minutě sledujeme, jak čas stojí! Riskovat ztrátu
2. místa se nám opravdu nechce! Jsme přesvědčeni o tom, že si druhou
příčku fakt zasloužíme! Vteřinová ručička se loudá! Každý vymýšlí
teorie o tom, jak těsně před dvanáctou tu rozjížďku pustí! V 11:50 se
zvedá vítr a komise mu vyráží naproti. Jsme vyřízení, ale snažíme se
to nedávat na sobě znát. 12:05 a furt nic. Komise stojí v poryvu a my
míříme za nimi. Ve 12:07 se ozývá z vysílačky: „RRace committe, rrrace
committe, rrrace committte to all competitors: NO MORE RACE TODAY!!“

JSME DRUZÍ!!!

Mohlo by vás zajímat: