Kdybych Borce nevytvořil já, přijde s tím někdo jiný

13. 4. 2005 | | Rozhovory, Studentský život

„Učitelé dobře vědí, že je to jenom pro studenty, a přesto tam různými kličkami a podvody chodí. Tím vlastně taky svým způsobem porušují pravidla,“ říká tvůrce serveru www.vseborec.cz, který si přál zůstat v anonymitě. „Nedělám nic, co by tady před tím nebylo,“ brání se tento člověk výhradám učitelů. Těm se nelíbí, že na jeho serveru jsou k dostání materiály k přípravě na bakalářské zkoušky a varianty testů.

„Učitelé dobře vědí, že je to jenom pro studenty, a přesto tam různými kličkami a podvody chodí. Tím vlastně taky svým způsobem porušují pravidla,“ říká tvůrce serveru www.vseborec.cz, který si přál zůstat v anonymitě. „Nedělám nic, co by tady před tím nebylo,“ brání se tento člověk výhradám učitelů. Těm se nelíbí, že na jeho serveru jsou kromě referencí na učitele k dostání materiály k přípravě na bakalářské zkoušky a varianty testů.

Jak tě vůbec napadlo vytvořit takový server pro studenty?

Napadlo mě to úplně jednoduše – když jsem si chtěl zapsat nějaký předmět, viděl tam 40 neznámých jmen učitelů a neznal jsem na škole nikoho, kdo by mi poradil. Chybělo něco, kde by se studenti potkávali a vyměňovali si názory na studium, na učitele a tak. Na koleji, když něco potřebuješ, prostě zaklepeš na vedlejší pokoj. Člověk, co kolej nemá, se jen těžko někde zeptá. Obzvlášť když se bavíme o VŠE, kde je všechno masové, anonymní a neexistují studentské kruhy.

Měl jsi nějakou představu, do jaké míry se to ujme, jaký to bude mít úspěch?

Spíš přání, možná očekávání. S ohledem na to, že nic podobného tady neexistovalo, jsem jakous takous návštěvnost předpokládal. Ale úspěch takového rozsahu mě opravdu překvapil. To jsem opravdu neočekával.

Kolik času si správa serveru vyžaduje?

Časově to bylo nejnáročnější ze začátku, když jsem všechno připravoval. Ta práce byla sice náročná, ale není to zase nic, co by nemohl udělat kdokoliv jiný. Co se týče tvorby stránek, jde v podstatě o základní věci. Myslím, že by to zvládly desítky, i stovky studentů VŠE. Takže si jako nějaký hrdina nepřipadám. Já jsem akorát dostal nápad a nebyl línej ho zrealizovat.

A jakou část dne tomu věnuješ teď?

Na hodiny jsem to neměřil, ale koukám se tam několikrát denně. Zkontroluju, jestli to běží a jak to běží. Na plný úvazek by to asi nebylo, možná na poloviční.

Takový server není zadarmo – kolik jsi do něj dal peněz?

Ze začátku jsem měl bezplatné hostování na doméně webzdarma.cz, takže náklady byly v podstatě jenom můj čas, který jsem tomu věnoval. A opravdu ho nebylo málo, kdybych šel místo toho dělat něco jinýho… Náklady obětované příležitosti, že? (směje se)

Proč jsi nezůstal u původního bezplatného serveru?

Se vzrůstající návštěvností to webzdarma.cz přestal zvládat. Byly tam různé limity, které bránily dalšímu vývoji Borce. Pak si mě našel člověk, který mi umožnil profesionální hosting jenom za malou reklamku na stránce. Návštěvnost šla však dále nahoru a docházelo k tomu, že byli omezováni jeho platící zákazníci. Jediným východiskem, jak stránky udržet, byla koupě vlastního serveru. Vše se tím vyřešilo, ale už to nejde utáhnout jenom z reklamy. Server mě stál 30 tisíc korun.

Proto ses rozhodl Borce zpoplatnit?

Doufal jsem, že se mi ta investice takhle vrátí. Uvidíme. Spustil jsem akci převodu na účet, pak kupónky s kódem, které lze koupit v antikvariátu. S prodejem kupónků byl a je tak trošku problém, protože ne každý chce být jakkoliv spojován s Borcem.

Jakou mají poplatky mezi uživateli Borce odezvu? Po každém přihlášení na člověka vyskočí stránka s výzvou k zaplacení…

Sice jsem stále v mínusu, ale určitě se nedá říct, že by se na to vykašlali všichni. Někteří přispěli i víc, než bylo potřeba. V žádném případě ale nechci nic měnit na tom, že příspěvek je na dobrovolné bázi. Nikomu, kdo nezaplatil, v přístupu na Borce bránit nebudu. Mým cílem je studentům pomoct, ne z nich ždímat prachy. Doufám, že to tak budou uživatelé brát a pochopí, že to už nešlo dělat úplně zadarmo. Rád bych teď poděkoval všem, kteří mi na provoz přispěli.

Oblíbenost Borce a zároveň jeho kontroverznost spočívá hlavně v tom, že se tam objevují varianty testů a reference na učitele, ne vždy moc lichotivé. Nemáš pocit, že tímto nějak porušuješ pravidla?

Učitelé také dobře vědí, že je to jenom pro studenty, a přesto tam různými kličkami a podvody chodí. Tím vlastně taky svým způsobem porušují pravidla. Já ale nedělám nic, co by tady před tím nebylo – stačilo obejít pár pokojů na koleji a člověk se k těm variantám stejně dostal. Žijeme v době internetu, vznik webu tohoto druhu byla jen otázka času.

Znovu tedy, je správné zveřejňovat varianty testů?

Pokud člověk vůbec neví, do čeho jde, a na všechno je jenom jeden pokus, je na něj vyvíjen strašný tlak. Neuděláš? Nazdar! Je pochopitelné, že se studenti snaží nějak připravit. I kdyby v té variantě, která se na Borcovi objeví, nebyla žádná čísla, žádné výsledky, už jenom ta samotná struktura je nesmírně důležitá. Člověk ví, co přibližně může čekat, je to pro něj obrovská psychická podpora. Cílem není eliminovat přípravu na test, jenom ji trochu ulehčit.

Zkoušeli tě kontaktovat lidé, kteří by ti chtěli s Borcem pomoct?

To jo, většinou to ale bohužel vypadalo asi tak – já ti pomůžu, vytřískáme na tom prachy. Dneska se mi zase ozval jeden student : chtěl by z toho webu udělat výnosný obchod. Dokonce se mě ptal, jestli jde celý obsah stránek a všechny materiály najednou stáhnout. Štve mě to. Jakmile něco začne zavánět možným ziskem, najednou se objeví studenti, které to motivuje a jsou schopni třeba udělat vlastní stránky. Jsme na ekonomické škole, tak se asi není čemu divit.

Pár lidí sice nabízelo pomoc i nezištně, zatím s tím však počkám. Šlo by nejspíš o pomoc manuálního charakteru, jako třeba zatřídit příspěvky v diskusi podle témat. Probrat ale třicet tisíc příspěvků v diskusi není práce pro jednoho člověka, ani pro dva či tři.

Jak moc jsou hodnověrné reference, které se objevují na učitele nebo předměty?

Je samozřejmě otázka, jestli uživatelé Borce mají být nuceni vkládat reference povinně. Jakmile se stanoví takové pravidlo, okamžitě se najdou tací, kteří ho chtějí nějak obejít. Referenci buď odněkud zkopírují, vloží nějaký nesmysl, případně jenom 5 řádků x. Referencí bude sice hodně, ale na úkor jejich kvality. Asi je lepší nechat to na bázi dobrovolnosti, byť je tam potom toho míň.

Kontaktovali tě přímo nějací učitelé?

Hrozně mě překvapilo, že jich bylo tak málo. Očekával jsem, že se jich ozve daleko víc. Šlo by to spočítat na prstech dvou rukou. Chápu, že nevědí, kdo je na druhé straně, a že mě považují za nepřítele. Pak radši zajdou do výpočetního centra a nechají si zřídit fiktivní studentské konto, aby se na stránky dostali.

A co kdyby se ti ozvali? Vyšel bys jim nějak vstříc?

Já myslím, že bych neměl důvod jim jejich reference nedát, kdyby mě o to slušně požádali. Pro studenty by byla zaručena anonymita, pro učitele zase nejlepší zpětná vazba, jakou si můžou přát. Momentálně je zveřejněn pouze žebříček učitelů podle počtu hvězdiček, které jim studenti přidělili. Právě připravuju projekt, který by měl umožnit učitelům, aby si na Borce zadali vlastní anketu, kterou by vyplnili studenti jejich kurzů.

K tomu přeci slouží anketa, která se studentům zobrazuje při registracích.

O její vypovídající hodnotě lze pochybovat. Studenti se toho moc neúčastní. Myslím, že to nechtějí vyplňovat částečně i proto, že se bojí. Když tam vkládají svoje rodné číslo, moc anonymně to nepůsobí.

Někteří učitelé mají opravdu zájem o zpětnou vazbu, tisknou si vlastní dotazníky a nechávají je ve svých kurzech vyplnit. Mě proto napadlo vytvořit systém, kde by si jednak učitelé mohli sami definovat, na co se chtějí zeptat, a studenti by k tomu měli rozhodně vřelejší vztah, než když na ně vybafne to sterilní modré dosovské okénko.

A jak chceš učitele přesvědčit ke spolupráci?

Nějak vehementně je asi přesvědčovat nebudu. Důležité hlavně je, aby věděli, že tu ta možnost je.

Uvažoval jsi, že s tímto návrhem obešleš katedry?

Ano, uvažoval, ale pak jsem to zase zavrhnul.

Proč?

Tak nějak si pořád myslím, že si škola bude hájit ty svoje anketky. Někteří učitelé by mohli mít třeba obavy, veřejně se spojovat s tím „ošklivým Borcem“, aby to na ně nevrhalo na katedře špatné světlo. Těžko říct. Ale jsem přesvědčený, že pár osvícenců zájem projeví.

A jak myslíš, že to přijmou studenti?

Myslím, že jsem jejich důvěru zatím nezklamal, tak nemají důvod být vůči tomuto projektu skeptičtí. A taky si myslím, že uvítají možnost vyjádřit svůj názor. Obzvlášť když uvidí, že to má smysl a kladně to tu výuku ovlivní.

Studenti mají ze zveřejňování stávajících referencí obavy. Hlavně když je nějaký učitel považován za „dávače“ – je určité riziko, že po zhlédnutí svých referencí přitvrdí. Prý už k tomu i došlo.

Tohle bych nepovažoval za problém. Smyslem referencí je spíš upozornit ostatní studenty na to, kdo je jak kvalitní učitel, než kdo je „dávač“. Myslím, že pořád vede to, jak kdo naučí a jestli je férovej, než aby byl zápočet úplně zadarmo.

Dostáváš i nějaké výhrůžky?

Dostávám, ale překvapivě od samotných studentů. Nejvíc jich bylo v době, kdy jsem přecházel na nový server. Byla tam obrovská omezení, hlavně v počtu přihlášených uživatelů. Některé byly opravdu drsné – jak si to vůbec představuju, že se tam oni nemůžou dostat, když druhý den píšou test.

Ale snad se najdou i kladné ohlasy?

To samozřejmě taky. Nejpozitivnějším ohlasem je pro mne návštěvnost. Ale každá individuální pochvala potěší.

Mohlo by vás zajímat: