Borec je přežitek. Raději nás nechte stahovat knihy v cizích jazycích

3. 3. 2013 | | Názory

Připadal jsem si jako malé dítě, které objevilo novou cukrárnu hned za
rohem, kde mají všechno zadarmo a na dosah ruky. Předměty na katedře
ekonomie Národohospodářské fakulty mají literaturu v angličtině pro
studenty ke stažení zdarma.

Třeba mi takovou samozřejmost na Organizaci trhů a odvětví pohledem
manažerů neřekli, třeba jsem tu informaci jen přeslechl, ale neúspěšným
hledáním knížky v databázi Antiku a na Aukru pro mě základní literatura
přestala existovat. Národohospodáři se teď jen shovívavě usmějí,
ostatní pro mě snad budou mít pochopení.

O semestr později se na Úvodu do teorie her tahle skvělá věc donesla
i ke mně a mohl jsem se ponořit do studia stejnojmenné anglické učebnice.
Brzy mi však začala vrtat hlavou otázka: Když to jde na NF, proč ne jinde?
I my podnikohospodáři máme občas některé doporučené (ale ne základní)
knihy v angličtině. Jenže k čemu? Vždyť v lepším případě stojí
okolo tisíce korun a v horším nejsou k sehnání. Oba případy nakonec
dopadnou stejně. Pilní studenti si pořídí dostupnější základní
učebnici v češtině, ostatní stáhnou materiály z Borce, často plné
příšerných gramatických a potenciálně osudných faktických chyb. Není
na čase se posunout alespoň u některých předmětů dál a konečně
vstoupit do 21. století?

Nevím, za kolik studentů mluvím, ale volně dostupnou anglickou učebnici
bych většinou upřednostnil před českou (ať už stažitelnou či placenou),
nebo je zkombinoval. Rád zabíjím více masařek jednou ranou. Obecné kurzy
angličtiny mi nemohly dát dostatečnou odbornou slovní zásobu a neznám
lepší způsob, jak se ji doučit, než při studiu anglické učebnice.
Samozřejmě to platí nejen pro angličtinu, některé kurzy by mohly vhodně
doplnit i knihy v jiných jazycích. Ideální stav by podle mého názoru
nastal, kdyby u každého předmětu existovala jedna z dvojice základní a
doporučená literatura v cizím jazyce a jedna z této dvojice byla volně ke
stažení.

Předměty mají svá specifika a knihy své vlastníky, ale ať si zkusí
každý vážený garant a vyučující položit stejnou otázku, jako já:
Proč by to nešlo právě v mém kurzu? Nepokojte se s výmluvou, váš
předmět se stane atraktivnějším a vaši aktivnější studenti vám budou
vděční. Dnes, protože jim zpestříte studium, i zítra, protože v praxi
čeština často nestačí.

PS.: My se také s výmluvou nespokojíme. V příštím čísle se
můžete těšit na analýzu toho, jak přistupují jednotlivé katedry
k dostupnosti knih a studijních materiálů.

Čtěte také:

Mohlo by vás zajímat: