Centrum Martin: Káva, která pomáhá

26. 5. 2021 | | Rozhovory, Studentský život Centrum Martin kavárna

Za rohem od ekonomky, v Lupáčově 10, si můžete zajít na lehce netradiční kávu. Připraví vám ji totiž šikovní klienti s postižením, kteří dostali šanci vypracovat se a začlenit se tak do společnosti. Kavárnu Centrum Martin najdete na pražském Žižkově a Karlíně, mimo to ale provozují i obchůdek a pražírnu. Zeptali jsme se pracovní asistentky Markéty Nidetzké a zástupce ředitelky Josefa Rendla na fungování centra.

Jací lidé u vás pracují?

V rámci poskytování sociálních služeb dáváme příležitosti jak lidem s mentálním nebo kombinovaným postižením, tak i lidem s psychiatrickými diagnózami.

Na jakých postech mohou u vás lidé s postižením (klienti) pracovat a trénovat?

Ten, kdo je přijat do tréninkové kavárny (sociálně-terapeutické dílny) může začít na pozici klienta. Když je klient učenlivý a šikovný, dostane smlouvu na částečný úvazek. Na klientské pozici může být maximálně dva roky. Mimo to máme v kavárnách také čtyři místa pro baristy, která obsazujeme také z řad klientů sociální služby. Kromě toho také zaměstnáváme jednu klientku na postu uklízečky, ta obstarává praní, žehlení a úklid kanceláří.

Jak vypadá trénink? 

Klienti se učí práci baristy od úplných základů. Učí se zacházet s kávovarem, připravovat jak základní, tak složitější druhy káv, správně našlehat mléčnou mikropěnu, zapamatovat si ceny nejčastěji prodávaných položek menu, komunikovat se zákazníky, (s asistencí) pracovat s pokladním systémem a vystavovat účty zákazníkům nebo obstarat každodenní úklid kavárny.

Kromě čistě praktických dovedností také občas do tréninku zahrnujeme teoretické testy, týkající se postupu přípravy konkrétních jídel či nápojů, původu kávy nebo třeba základní komunikace se zákazníky v angličtině.

V kavárně nám klienti pomáhají také s některými provozními věcmi jako je inventura, kontrola expirace zboží, objednávání nového zboží. Tím získávají vhled do fungování v „zákulisí“ kavárny.

Jak dlouho trénink trvá? Jak je následně uchazeči nabídnut pracovní post?

Na klientskou smlouvu mohou docházet do kavárny maximálně dva roky. Pokud mají zájem o dlouhodobou spolupráci a jsou samostatní, nabídneme jim pozici baristy. Hlavním cílem celé naší služby je naučit klienty pracovním návykům a poté jim pomoci najít práci mimo Centrum MARTIN. Ať už se jedná o zaměstnání v kavárně nebo i jiného zaměření, s tím jim pak pomáhají naši sociální pracovníci.

Mohou se klienti Centra Martin postupně začlenit i do „běžného“ života a například si najít i práci mimo Centrum? Jak často se tak děje?

Po absolvování dvouleté zkušenosti v rámci sociálně terapeutické dílny mohou jít pracovat do jiné kavárny, ať už tréninkové nebo klasické. Někteří naši bývalí klienti například pracují na Veleslavíně v cateringové kavárně EUC, která s námi dlouhodobě spolupracuje a má podobný sortiment. Pro klienty to není tak velká změna a mohou tam dobře využít, co se u nás naučili.

Druhá sociální služba, kterou Centrum MARTIN nabízí, je sociální rehabilitace. Sociální pracovníci klientům pomáhají najít další pracovní uplatnění, psát s nimi životopisy, připravují je na komunikaci s úřady. Pracovníci reagují na aktuální poptávku individuálními plány klientů a snaží se rozvíjet jejich samostatnost.

Někteří z našich absolventů si například našli práci na pozicích úklidu ve firmách, pozici pomocného prodavače na benzinové pumpě nebo na pomocných pozicích v kuchyni.

Setkali jste se s nepochopením, museli jste překonat nějaké problémy? Jaký byl rozjezd?

Jako první jsme otevřeli Café MARTIN na Palmovce. Tato provozovna již nefunguje, ale byla pro nás cenným zdrojem zkušeností. Naučili jsme se zde, jak organizovat směny a práci pro naše zaměstnance, poučili jsme se, jak jednat s dodavateli a jak záludné jsou expirace zboží a následné odpisy. To vše nás inspirovalo k realizaci vlastní výroby téměř celého sortimentu našich kaváren.

Vedle obecně prospěšné společnosti Centrum MARTIN jsme založili sociální podnik A MANO, který v jižních Čechách provozuje pražírnu kávy, pekárnu, výrobu marmelád, sirupů a čokolád. Jsme tak schopní si výrobu zboží do kaváren řídit sami a kavárny se tím staly ekonomicky soběstačné, navíc velkým benefitem jsou čerstvé, domácí nabídky limonád, zákusků, čokolád a především kvalitní kávy z vlastní pražírny.

Obecně také narážíme na malou osvětu veřejnosti, i když v posledních letech se to zlepšuje. S nepochopením a nevstřícností se někdy setkáme i na úřadech a nastavením stejných podmínek jako pro komerční kavárny, což je občas složité.

Jaké jsou z vašeho pohledu největší úspěchy Centra Martin?

Naším největším úspěchem je každý úspěšně naplněný individuální plán našeho klienta. Radost máme i ze spokojených zákazníků našich kaváren, to je pro nás i naše klienty největší odměna. Pak vidíme, že služba sociálně terapeutických dílen funguje na obě strany.

Jaké máte ohlasy od veřejnosti?

Ohlasy od veřejnosti jsou vesměs velmi pozitivní. Zákazníci považují myšlenku tréninkové kavárny za dobrou věc, oceňují naši snahu zapojit lidi s mentálním nebo psychiatrickým handicapem do běžného života a pracovního procesu. V prostorách kaváren si domlouvají osobní i pracovní schůzky či teambuildingy. Z jejich zpětné vazby je patrné, že se jim u nás líbí a rádi se vrací. Což je pro nás skvělou motivací, jak naše služby posouvat kupředu.

Co zákazníky kavárny (krámku) nejčastěji překvapí, když k vám přijdou poprvé?

Často nám zákazníci říkají, že je překvapila kvalita kávy, šíře nabídky z vlastní produkce a hezké prostředí. Také jsou příjemně překvapeni atmosférou kaváren, které jim poskytují oázu klidu a  zpomalení v kontrastu s ruchem ulice a uspěchaného pracovního dne.

Je třeba se v kavárně (krámku) chovat nějak „jinak“ než v běžné kavárně?

Nejlepší je co nejpřirozenější chování. Zároveň ale budeme rádi za trpělivost a schovívavost při čekání na objednávku (hlavně u pokrmů).

Jak se mohou do projektu studenti VŠE zapojit?

Možná je studijní praxe, po konzultaci s vedením možnost nahlédnutí do provozní organizace kaváren, případně se třeba dobrovolnicky či brigádně zapojit do ostatních sociálních služeb. Těmi jsou například tematické skupinové aktivity „finanční gramotnost“ nebo „všeobecný přehled“. Je možné se zapojit i jinak, vše záleží na domluvě.

Jak vás poznamenal covid? V jakém režimu kavárnu nyní provozujete?

Covid se samozřejmě podepsal na ekonomické stránce provozu, máme asi desetinové tržby. Nebýt dotací ze statní kasy, ocitly by se naše kavárny ve velkých finančních problémech. Několik týdnů jsme měli otevřené výdejní okénko jen jedné z kaváren. V karlínské kavárně jsme za běžného provozu mívali poměrně hodně zákazníků z přilehlých kanceláří, ale kvůli nařízené home-office se vytratili.

Tato situace se samozřejmě také projevuje na psychické pohodě a motivaci, jak klientů, tak zaměstnanců. Malá návštěvnost a vytíženost omezuje možnosti tréninku. Někteří klienti bydlí za Prahou, takže se jim kvůli přípravě několika málo káv denně nevyplatí jezdit na směnu. Pro některé má ale i tento velmi omezený provoz smysl, jelikož se musí udržovat v určitém režimu, neztrácí sociální kontakt apod.

Konečně opět můžeme mít otevřené předzahrádky, ale i tak rozjezd bude asi pozvolný. Moc se všichni těšíme, až se provoz zase naplno rozběhne.

Foto: Archiv Centra Martin

Mohlo by vás zajímat: