Chtěl bych okolí vyčistit od vyhozených žvýkaček

25. 8. 2010 | | Kariéra

V šestém díle našeho seriálu vám představíme další podnikatelský
projekt, který má ambiciózní plán – zbavit naše okolí vyhozených
žvýkaček. Stejně tak však může dobře posloužit jako cílený nástroj
marketingové komunikace.

Koš na žvýkačky

Pavel Kalina měl k marketingu a podnikání vždy velmi blízko. Již od
roku 2002 se svým bratrem podnikal ve společnosti, která se věnovala
různorodým marketingovým a investičním projektům a zastupovala například
i Český paralympijský výbor. Jeho nejúspěšnější podnikatelský nápad
se však objevil až o pět let později. A jak už to u takových
praktických nápadů často bývá, opět v tom sehrála roli vlastní
spontánní zkušenost.

„Na jaře roku 2007 jsme s rodinou jeli na hory a zácpa na dálnici nás
na čtyři hodiny uvěznila v autě. Protože jsem odjakživa žvýkal
žvýkačky a snad i díky tomu nikdy v životě neměl žádný kaz, byl jsem
i na tuto cestu bohatě zásoben. Neslo to však s sebou i jednu starost.
Jelikož jsem už ze zásady nikdy použité žvýkačky nevyhazoval z okna
automobilu, neustále jsme řešili problém, kam s nimi. A tehdy v autě mě
to napadlo. Proč se pořád shánět po ubrouscích, igelitových sáčcích
nebo plechovkách od pití? Proč neexistuje něco jako koš na žvýkačky?“
popisuje okolnosti vzniku nápadu.

Marketingové médium

Pavel Kalina nezahálel a začal vymýšlet různé varianty, jak by takový
koš na žvýkačky mohl vypadat, jak by byl distribuován, z čeho by se
financovala jeho výroba. Světlo světa tak spatřil Gumbin. Šlo o krabičku
z recyklovaného papíru určenou pro vyhazování použitých žvýkaček, na
jejímž boku byl umístěn samolepící suchý zip, kterým jí šlo snadno
uchytit na různých místech. Dnes však může být koš na žvýkačky
vyroben v jakémkoliv tvaru, velikosti a z různého materiálu.

Skladování použitých žvýkaček však není jediná funkce, kterou
produkt plní. „Gumbin je jednak praktický produkt, ale současně
i inovativní marketingové médium. Pro podniky a organizace jde o cenově
velmi příznivou reklamní plochu, prostřednictvím které mohou prezentovat
svou obchodní značku, produkt nebo službu v dopravních prostředcích,
restauračních zařízeních, v kancelářích a podobně. Jde například
o originální a nevšední dárek pro klienty či partnery,“ vysvětluje
Pavel Kalina.

Nápad jako východisko

O správnosti svých úvah se přesvědčil záhy. Nedlouho poté, co
založil společnost Nael, vytvořil funkční vzorek, vymyslel název a nechal
si registrovat ochrannou známku produktu i samotný nápad na Úřadu
průmyslového vlastnictví, přišla první velká objednávka. Mobilní
operátor Vodafone využil koše na žvýkačky jako součást své kampaně
„Jde to i jinak“, například i na mezinárodním filmovém festivalu
v Karlových Varech.

Pavel Kalina však za úspěchem svého projektu nevidí jen samotný nápad:
„Díky zkušenostem z marketingu jsem si byl od začátku dobře vědom toho,
že dobrý podnikatelský nápad je sice nezbytných východiskem, sám o sobě
však úspěch zaručit nemusí. V případě Gumbinu se nejvíce osvědčilo
proaktivní zasílání nabídek, moje osobní angažovanost i prezentace
projektu v médiích díky podpoře soutěže Nápad roku, jejíhož prvního
ročníku jsem se účastnil. Samozřejmě i problémů a komplikací byla a je
celá řada, ale nic není zadarmo a je třeba bojovat a myslet
pozitivně.“

Ochrana životního prostředí

V projektu vidí Pavel Kalina velký obchodní potenciál i přínos pro
veřejnost. Nově například založil společnost v USA, rozšířil oblast
působnosti patentové ochrany a pokouší se o uvedení Gumbinu na tamní trh.
Jeho cílem je rovněž získat partnery pro zastoupení v jednotlivých
zemích Evropy a Asie. Společnosti vyrábějící žvýkačky, které se podle
Kaliny zatím tváří, že se jich problematika odhozených žvýkaček
netýká, chce pak přesvědčit o výhodách svého produktu nejen pro
originální prezentaci, ale zejména ochranu životního prostředí.

„Problematika vyhazování použitých žvýkaček je dána přístupem
jednotlivců a souvisí s chováním celé naší společnosti. Pokud budou
uživatelé pravidelně dostávat Gumbin zdarma, například jako dárek,
reklamní předmět nebo jako odměnu k zakoupenému zboží, sníží se
i úroveň znečišťování okolí. Gumbin by tak mohl znamenat například
konec vyhazování použitých žvýkaček z oken dopravních prostředků nebo
na chodníky. Málokdo například ví, že ve volné přírodě mají použité
žvýkačky delší čas rozkladu, než například plechovky,“ uzavírá
Pavel Kalina.

Mohlo by vás zajímat: