Diana Zadáková: Stáž v marketingu byl osud

11. 1. 2022 | | Tuesday Talks Diana Zadáková, social media, marketing

Rozhovor byl uveřejněn v tištěném dubnovém čísle v roce 2021.

Jak to vypadá, když se sociální sítě stanou nejen vaším koníčkem, ale i prací? Své o tom ví Diana Zadáková, která vystudovala Vysokou školu ekonomickou a nyní pracuje jako social media manažerka. Jak zvládá time management na pracovní pozici, která vyžaduje co nejrychlejší reakci a vysokou flexibilitu? Jaká sociální média sama nejraději používá a co by doporučila studentům, kteří se chtějí vydat cestou online marketingu? O tom všem se rozmluvila v rozhovoru pro iList.

Věděla jsi už během studia na vysoké škole, že by ses chtěla profesně věnovat správě sociálních sítí? 

Vysoká škola mi pomohla si ujasnit směr, kterému bych se chtěla věnovat, což je marketing. Konkrétní zaměření ale přišlo až v praxi. Při studiu Vysoké školy ekonomické jsem absolvovala stáž v online marketingové agentuře eVisions, a to byl asi můj osud. Práce v digitálu mě nadchla. Jelikož naše agentura poskytuje full-service, mohla jsem nahlédnou do různých oblastí online marketingu. Vzhledem k tomu, že už tehdy jsem si psala blog a byla aktivní na svých sociálních sítí, stala se pro mě oblast social media nejpřirozenější cestou.

Jak vůbec vypadá běžný den social media manažerky? 

Jako social media manažerka vedu oddělení sociálních sítí v agentuře. Stanovuji priority oddělení, nastavuji cíle, mám na starosti získávání nových zakázek a řízení efektivity. Vedu tým social media specialistů, jsem zodpovědná za jejich rozvoj, spokojenost a současně kvalitu odváděné práce. Mým úkolem je, aby byli členové mého týmu i klienti spokojení a aby oddělení udržitelně rostlo z pohledu financí i know-how. 

Jak se vlastně liší práce social media manažera a social media specialisty? 

Když pracujete na pozici social media specialisty, jde o více operativní roli. Práce obnáší například komunikaci s klienty nebo tvorbu publikačních plánů pro sociální sítě – tedy vymýšlení kreativních nápadů na témata příspěvků na sociální sítě, zadávání práce grafikovi, který vizuály tvoří, dále textaci příspěvků a jejich sdílení na platformy. V neposlední řadě jde také o komunikaci s fanoušky na profilech klientů, a především soustavné vyhodnocování, zda naplňujete jejich KPI (key performance indicators, v češtině klíčové metriky, pozn. redakce).

Tvoje práce bývá často časově náročná, je potřeba rychle reagovat a většinou zde neplatí pravidlo pevné pracovní doby od devíti do pěti. Jak vůbec zvládáš time management?

Očekává se od nás odpověď a reakce ,,AFAP“, tedy as fast as possible. V našem oboru je tedy rychlost a flexibilita velmi důležitá. Snažím se vždy reagovat pružně, abych vyhověla potřebám klientů i kolegů, ale jen do míry, která je dlouhodobě udržitelná. Naučila jsem se kontrolovat e-maily jen v určitou dobu, například ráno a večer. Pro mojí roli je důležité se zaměřovat na ,,hlubokou“ činnost – tedy tvorbu nabídek pro nové klienty, revizi strategie, péči o členy v týmu a jejich rozvoj. Nikoliv na ,,mělkou“ činnost jako je vyřizování pošty nebo celodenní zaměření se na mikroúkoly. Jelikož mám za sebou pár menších vyhoření, tak vím, že tempo 18 hodin práce a šest hodin spánku, vás dříve nebo později dožene. Poslouchám více své tělo a dopřávám mu pohyb, odpočinek a spánek. Také jsem si vypnula notifikace ze sociálních sítí na mém telefonu, které mě zbytečně rozptylovaly. 

Myslíš, že se za několik let využití offline marketingu jako je například reklama v tištěných novinách a časopisech výrazně sníží a nahradí ho online marketing?  

V online prostředí trávíme stále více času. Průměrný Čech tráví pouze na sociálních sítích více než dvě a půl hodiny denně a ten čas se stále prodlužuje. Logicky je tedy pro firmy online prostředí ideální místo, kde zákazníka zasáhnout marketingovým sdělením, a navíc velmi efektivně díky skvělému cílení a měřitelnosti. Online marketing tedy poroste na úkor offline marketingu. Přesto tu ale stále budou typy podnikání, pro které bude offline marketing nadále důležitý. Pokud si například zřídíte novou truhlářskou firmu a hodíte letáček do ulice s novými zástavbami, určitě to bude dobrá volba.

Vysoké školy se často soustředí hlavně na výuku offline marketingu. Kde jinde mohou zájemci o online marketing získávat teoretické znalosti, které jsou kromě praxe také potřeba, když ne ve škole? 

Teoretické znalosti vám v začátcích samozřejmě leccos usnadní. Záleží ale velmi na konkrétní oblasti online marketingu. Zatímco v SEO (search engine optimization, v češtině optimalizace pro vyhledávače, pozn. redakce) je klíčové znát odborné termíny, postupy a technické aspekty, tak v copywritingu je důležitý hlavně talent pro psaní textů. Doporučuji sledovat lidi z oboru, kteří často sdílí na svých sociálních sítích a blozích know-how, poslouchat podcasty a číst oborové knihy. Mě nejlépe pomohlo učit se metodou ,,pokus-omyl“ na svém blogu Dianaella.com. Vyzkoušela jsem si v praxi tvorbu webu, obsahový marketing, copywriting i základy analytiky. Určitě také doporučuji kurz Digisemestr.

Jak zvládáš oddělovat pracovní a osobní život? Necítíš někdy, že bys potřebovala digitální detox bez sociálních sítí? 

Když cítím, že potřebuji digitální detox, tak si ho dopřeji. Nemám problém se na dva dny úplně odpojit a být jen v offline světě. Naopak jsem za tyto dny ráda a nepotřebuji do online zpátky utíkat. Sociální sítě pro mě znamenají práci a tyto roviny oddělit nedokážu. Pro mě je ale práce zábavou, jen znám ten svět z druhé strany. Vím, že značky naplňují byznysové cíle a že jedinci málokdy ukazují realitu. Jsem proto hodně skeptická. Sociální sítě jsou pro mě platformou, díky které najdu novou kavárnu, tip na výlet nebo nápad na recept, ale reálný život je tam venku.

Máš nějaké metody, které ti pomáhají se nenechat sociálními sítěmi úplně pohltit a užít si co nejvíce času offline? 

Obklopte se lidmi, se kterými vám je dobře. Vyrazte na výlet, na procházku nebo na kávu. Nebudete mít potřebu si pak sociální kontakt vynahrazovat v online světě. Mějte i offline koníčky. Pro mě je to třeba tanec, pečení nebo pilates.

Kdybys měla vyjmenovat tři sociální média, která pro tebe mají největší přínos a sama je často ať už aktivně nebo pasivně využíváš, která by to byla a proč? 

Byl by to LinkedIn, který mě už propojil se spoustou zajímavých lidí. Zároveň tu lidé z oboru sdílí skvělé rady, nápady a užitečné tipy. LinkedIn mě posouvá profesně i osobnostně. Dále by to byl byla aplikace WhatsApp, ve které si denně píšu s rodinou a kamarády. A nakonec asi Tik Tok, který mě fascinuje svým geniálním algoritmem. Stačí otevřít a nabízí se vám jedno skvělé video za druhým, aniž byste museli cokoliv dělat.

Co bys doporučila studentkám a studentům, kteří by se v budoucnu rádi věnovali online marketingu? Jak vůbec začít? 

Najděte si praxi. V agentuře máte zaručeno, že nebudete stát u kopírky, ale reálně se podílet na marketingových aktivitách. Vyzkoušíte si práci pro klienty s různými cíli. Učte se sami za pochodu třeba na vlastních sociálních sítích, založte si blog nebo podcast, pomáhejte neziskovce, kamarádům nebo ve spolku. Projevujte nadšení a mějte chuť na sobě pracovat!

Foto: Archiv Diany Zadákové

Mohlo by vás zajímat: