Do nové práce vykročte správnou nohou a s nadhledem

22. 9. 2008 | | Kariéra

V posledním našem příspěvku ze série Ze školy do práce se budeme věnovat samotným přípravám na (první) zaměstnání po ukončení vysoké školy. Ve chvíli, kdy si se svým novým budoucím zaměstnavatelem dohodnete a podepíšete nabídkový dopis, který je oboustranně závazný, je potřeba pomalu přemýšlet o všech praktických i administrativních záležitostech souvisejících s nástupem do práce. Chceme vám přiblížit a nastínit kroky, na které byste neměli zapomenout.

V posledním našem příspěvku ze série Ze školy do práce se budeme věnovat samotným přípravám na (první) zaměstnání po ukončení vysoké školy. Ve chvíli, kdy si se svým novým budoucím zaměstnavatelem dohodnete a podepíšete nabídkový dopis, který je oboustranně závazný, je potřeba pomalu přemýšlet o všech praktických i administrativních záležitostech souvisejících s nástupem do práce. Chceme vám přiblížit a nastínit kroky, na které byste neměli zapomenout.

Bydlení
Vzhledem k tomu, že řada absolventů, kteří nastupují do práce, nemá bydliště v místě sídla společnosti, je nutné zajistit si vhodné ubytování. Místo vašeho budoucího domova by mělo být především v dobré dopravní dostupnosti od místa, kde budete pracovat. Možná se zdá až banální o něčem tak zřejmém hovořit, nicméně pokud jste doposud neměli jiné než studijní povinnosti a byli jste časově velice flexibilní, nyní pro vás doba strávená na přesunu do a z nového zaměstnání začne hrát důležitou roli. Nezapomeňte, že vás tento fakt bude ovlivňovat denně. Pokud žijete jen trochu společensky nebo rádi sportujete, zvažte, kolik času budete potřebovat při přesunech do dalších míst, kde plánujete trávit volný čas a relaxovat. Jako příklad uvedu zkušenost jednoho z našich zaměstnanců, který byl přesvědčen o tom, že bez problémů zvládne bydlet s rodiči v Plzni a denně dojíždět do Prahy a zpět. Povaha auditorské práce je však sezónní (tedy v určitých obdobích roku je práce podstatně více než v jiných měsících), a tak kolega po čase zjistil, že pokud má v sezóně odjíždět v osm hodin ráno z pražské kanceláře ke klientovi nebo se naopak vracet z jiného koutu České republiky do Prahy a ještě poté absolvovat cestu domů, nezbývá mu vůbec žádný volný čas a cestování ho navíc poměrně unavuje. Toto je možná až extrémní příklad, nicméně pokud plánujete do práce dojíždět ze vzdálenějších míst, zvažte, jestli se vám spíše nevyplatí podělit se s někým o náklady na bydlení a přiblížit se samotné firmě. Zkuste se spojit s personálním oddělením u svého nového zaměstnavatele a poptat se, zda není více nových kolegů, kteří řeší podobnou záležitost.

Pracovní doba
Navážu tímto na předchozí bod. Nezapomeňte se poptat na obvyklou pracovní dobu. Nebudete pak mile či nemile překvapeni, co vám zaměstnavatel nařídí. Pokud jste se neinformovali během samotného výběrového řízení, teď je ta správná chvíle.

Potřebné dokumenty k nástupu
Platný cestovní pas, kartička zdravotní pojišťovny, řidičský průkaz nebo občanský průkaz – všechny tyto doklady budete potřebovat. Pokud už při studiu pracujete, nezapomeňte si včas vyžádat potvrzení z předchozího zaměstnání, takzvaný zápočtový list, nebo o něj minimálně požádejte svého současného zaměstnavatele. Asi málokdo z čerstvých absolventů nemá ještě založené bankovní konto, nicméně nezapomeňte na něj, každý měsíc vám na něj doputuje příjemná částka za odvedenou práci.

Ukončení předchozího pracovního poměru
I když jste se svým stávajícím vedoucím dohodnuti, že skončíte a přejdete k novému zaměstnavateli, ujistěte se, že výpověď z pracovního poměru podáte včas. Záleží na smlouvě, kterou máte uzavřenu, tedy na době výpovědní lhůty. Nespoléhejte však na příslib vašeho současného šéfa, který je možná smířen s vaším odchodem, ale na poslední chvíli vám může překazit plány. Včasnou dohodou zamezíte zbytečným starostem, které vás mohou čekat.

Lékařská péče
Stěhujete-li se z vašeho trvalejšího dlouhodobého bydliště, nezapomeňte na svoji lékařskou péči. Pokud vám firma nezajistí možnost navštěvovat určené zdravotnické zařízení v místě výkonu práce, kde by vám měli garantovat možnost návštěvy alespoň základních lékařů (praktický lékař, zubní lékař a podobně), doporučujeme návštěvu některého jiného zařízení ještě před nástupem. Vyvarujete se tím potenciálním problémům s hledáním zdravotní péče v akutních situacích, kterým tímto jednoduše předejdete. Některé firmy vás mohou žádat o vstupní lékařskou prohlídku – kontakty, termíny a podrobnosti vám sdělí personální oddělení.

Ukončení studií
Pokud nemáte ukončenou vysokou školu, informujte se důkladně o možnostech studijního volna, které budete potřebovat na dokončení státních zkoušek nebo k dopsání vaší diplomové práce. U nového zaměstnavatele vás zpočátku pravděpodobně čeká zaškolení, jehož náročnost nepodceňujte ani z duševního, ani z fyzického hlediska. Spíše počítejte s náročnější variantou, tedy s tím, že v úvodním období budete mít času na případné studijní povinnosti méně. Některá školení se navíc mohou konat v zahraničí a není příjemné firmě vysvětlovat, že koupené letenky a zaplacený trénink bohužel nevyužijete, ačkoliv jste o těchto věcech byli jistě informováni předem. Jedním z potřebných dokumentů zpravidla bývá doklad o dokončení nejvyššího dosaženého vzdělání. Zkontrolujte si, zda je nutné mít kopii diplomu úředně ověřenou, popřípadě zda bude nutné dodat ještě nějaké další dokumenty.

Organizace nástupu
Kolegové z nového zaměstnání by vás měli kontaktovat zpravidla několik dnů či týdnů předem a sdělit vám, jak bude zorganizován váš nástup. Abyste nepropadali pocitu, že s vámi nikdo déle nebyl v kontaktu, raději se těsně po podepsání nabídkového dopisu informujte, kdy se s vámi firma znova spojí, popřípadě zda se máte ozvat z vlastní iniciativy. Určitě vás budou zajímat i první týdny, struktura nástupu, akce pro nováčky, forma školení. Vzhledem k tomu, že firmy mohou klást poměrně velký důraz i na mimopracovní aktivity, možná vám přichystají milé přivítání v podobě menší či větší párty nebo neformálního setkání s ostatními zaměstnanci.

Kultura firmy
Za zmínku rovněž stojí znovu se zamyslet nad kulturou společnosti, do které přicházíte. Pokud je firma především klientsky orientována, bude pravděpodobně nutné, abyste si osvěžili šatník vhodným oblečením a doplňky. Tím neříkáme, že byste měli investovat větší množství peněžních prostředků do luxusního zboží, ale porozhlédněte se po obchodech, kde se za rozumné ceny dají pořídit cenově přijatelné obleky či kostýmy. Nejste-li si jisti, kontaktujte personální oddělení a poraďte se.

Ať jste si již vybrali jakýkoliv obor a jakéhokoliv zaměstnavatele, přejeme vám hodně štěstí a úspěšnou pracovní kariéru. Nezapomínejte na svůj volný čas, přátele a vůbec na rovnováhu mezi pracovním a osobním životem – volného času si začnete s prvním plným úvazkem pravděpodobně vážit mnohem více než doposud. Ve svém novém zaměstnání si určitě najdete spoustu nových známých, se kterými budete trávit i čas mimo kancelář. Tak vykročte správnou nohou a berte věci s nadhledem!

Hana Kasová, personální oddělení, PricewaterhouseCoopers

Mohlo by vás zajímat: