Jak dopadla anketa k Suchýmu únoru

29. 1. 2021 | | Studentský život Pivo

V letošním roce jsme se stali mediálními partnery Suchého února. Jedná se o celorepublikovou zdravotně-osvětovou kampaň. iList připravil a vyhodnotil dotazník mapující vztah studentů i vyučujících Vysoké školy ekonomické (VŠE) k alkoholu.

Ať už chcete jen ulevit své peněžence, pročistit hlavu, najít důvod k osobní hrdosti, lépe spát nebo i shodit pár kil, Suchej únor je pro vás ta správná volba. Registrace do výzvy, která se snaží motivovat lidi k jednoměsíční alkoholové abstinenci, je v plném proudu.

Účastníkům může dlouhé suché večery zkrátit kniha, kterou je možné si po registraci zakoupit. Ve 28 kapitolách se vám alkohol představí ve všech svých podobách a společenských rolích. Kromě rozhovorů s odborníky na závislosti a psychology, ale i se známými českými osobnostmi, vám zábavu na měsíc střízlivosti zajistí upřímné lidské příběhy o vlivu alkoholu na spánek, sport, práci a rodinné vztahy. Více informací o kampani naleznete zde.

„Koncept se mi moc líbí, od 18 prakticky nepiji, člověk se naučí zabavit i bez alkoholu. Nemám jediný důvod jít zpátky, protože si bez něj užívám mnohem víc. Sám se snažím šířit benefity nepití alkoholu,“ říká jeden z respondentů.

Koronavirová situace mění množství studenty konzumovaného alkoholu

K nejčastějším důvodům konzumace alkoholu mezi studenty VŠE patří příležitost nějaké oslavy, za účelem odreagování nebo zkrátka jen tak, bez výraznějšího důvodu. K dalším příčinám pak patří například „konečně pátek“, schůzka s přáteli nebo sváteční oběd.

Přestože se většina těchto událostí vzhledem k současné koronavirové situaci a uzavřeným restauracím konat nemůže, nebo je alespoň nanejvýš doporučeno takovéto mezilidské kontakty omezit, pro většinu respondentů to neznamená změnu jejich vztahu k alkoholu.

Mezi nejčastější důvody změny tohoto vztahu pak patří právě málo společenských příležitostí, jako popíjení s přáteli a jiné oslavy. Naopak důvody jednotlivců, pro které jde lockdown ruku v ruce s větším množstvím vypitého alkoholu, je situace, kdy jednoduše řečeno, nemají doma nic jiného na práci.

Nejhorší je najít motivaci

Nejvýraznější část dotázaných alkohol konzumuje přibližně jednou až dvakrát měsíčně. Druhou nejčastější frekvencí v této záležitosti je rozmezí jednou až dvakrát týdně.

Většina respondentů Suchej únor zná, avšak jej nedrží. Zdá se, že zisk určité odměny by pro ně mohl být dostatečnou motivací tento postoj změnit.

Pro velký počet studentů představuje problém umístění výzvy na únor, pro mnohé dotázané by pak impuls mohl představovat jejich případný nepříznivý zdravotní stav a snaha o jeho zlepšení.

„Myslím, že největší problém Suchýho února je, že je v únoru, tedy po zkouškovém, kdy se člověk těší, že si bude moci konečně sednout s přáteli na pivo,“ zní jedna konkrétní odpověď z mnoha podobných.

Odpověď, která na otázku motivace pro dodržení Suchýho února, zaručeně pobaví je „mokrý březen“. Podle mnohých je však nejčastějším důvodem nedržení Suchýho února slabá vůle jednotlivce a vliv jeho okolí.

Celkem se dotazníkového šetření zúčastnilo 122 respondentů, nejčastěji z Fakulty mezinárodních vztahů. Druhou v tomto směru nejaktivnější fakultou je Fakulta podnikohospodářská a na třetím místě našeho pomyslného žebříčku se umístila Fakulta financí a účetnictví. Ankety se také účastnilo několik zaměstnanců školy.

Mohlo by vás zajímat: