Kapající kohoutky pro každého

19. 5. 2004 | | Názory

Někde tři lidé v pokoji pro jednoho, společné sociální zařízení na chodbě, kapající kohoutky, nebo okna, která je třeba utěsnit lepící páskou. Jinde internet skoro zadarmo, vykachlíkovaná koupelna a nový nábytek – tak to je realita kolejního života, jak ji zná většina studentů. Pardon, ne většina. Spíše naopak. Ambice řešit nedostatek kolejních míst (nebo přesněji s ním související nerovnost mezi těmi, kteří na kolejích bydlí, a těmi ostatními), má právě reforma financování vysokoškolského ubytování.

Někde tři lidé v pokoji pro jednoho, společné sociální zařízení na chodbě, kapající kohoutky, nebo okna, která je třeba utěsnit lepící páskou. Jinde internet skoro zadarmo, vykachlíkovaná koupelna a nový nábytek – tak to je realita kolejního života, jak ji zná většina studentů. Pardon, ne většina. Spíše naopak.

Ambice řešit nedostatek kolejních míst (nebo přesněji s ním související nerovnost mezi těmi, kteří na kolejích bydlí, a těmi ostatními), má právě reforma financování vysokoškolského ubytování. Peníze na ubytování ze státní pokladny, které doposud připadly provozovatelům kolejí, chce rozdat přímo studentům, kteří s nimi mohou naložit podle vlastního uvážení. Myšlenka chvályhodná, alespoň na první pohled studenta, který každý rok přemýšlí, kam složí hlavu.

Zblízka se však ukazují některé aspekty reformy, které, ač stále v jednání, zůstávají nevyjasněny. A přitom jde o jednoduché počty: provozovatelé kolejí přijdou o státní dotaci devět tisíc korun a studenti dostanou přibližně šesti až sedmitisícové stipendium. Ten rozdíl se nezdá tak velký, ale vezmeme-li v úvahu, že určitě ne všichni studenti využijí své stipendium na kolejní bydlení, může se podstatně zvýšit. Chybějící prostředky bude třeba doplnit: zdražením kolejného nebo využitím kolejí ke komerčním účelům. A pokud chceme, aby se koleje začaly chovat „tržně“ a zefektivnily své hospodaření, nastane kombinace obojího. Jak jsme tedy vyřešili nedostatek místa pro vysokoškoláky? Nebude ho ještě méně a za vyšší cenu? A pokud koleje zůstanou nejlevnějším ubytování, jak se bude řešit přetlak zájemců o ně, když návrh nepočítá s dojezdovou vzdáleností jako vhodným kritériem? Avizované „odstranění korupčního prostředí při přidělování kolejí“ se konat nebude?

Tyto otázky a mnohé další by měly být zodpovězeny, než ke spuštění reformy dojde. Dobrý nápad by jinak totiž mohl skončit fiaskem, které poškodí hlavně studenty. Mimochodem, ví někdo, co si právě oni o reformě myslí?

Mohlo by vás zajímat: