Když se rozhodnu běžet maratón, musím ho doběhnout

8. 7. 2009 | | Kariéra

Sebedůvěra a tvrdá píle jsou důležitými předpoklady pro podnikání.
I když rozjet projekt může zkusit každý, už na začátku by měl vědět,
že to myslí vážně a že to nebude jednoduché. V novém šestidílném
seriálu připraveném ve spolupráci s Institutem rozvoje podnikání (IDE)
a významnými manažery či podnikateli vás postupně seznámíme s tím, co
podnikání obnáší a jak se na něj co nejlépe připravit.

Sebedůvěra a tvrdá píle jsou důležitými předpoklady
pro podnikání. I když rozjet projekt může zkusit každý, už na začátku
by měl vědět, že to myslí vážně a že to nebude jednoduché. V novém
šestidílném seriálu připraveném ve spolupráci s Institutem rozvoje
podnikání (IDE) a významnými manažery či podnikateli vás postupně
seznámíme s tím, co podnikání obnáší a jak se na něj co nejlépe
připravit.

Asi každého, kdo si někdy pohrával s myšlenkou založit si vlastní
firmu, jako první napadne, zda je právě on či ona pro podnikání tou
správnou osobou. „Podnikat může skutečně každý, nic jako podnikatelské
geny, které by se daly zjistit testem DNA, neexistuje,“ říká Václav
Řehoř, výkonný ředitel společnosti CCS a podnikatel v oblasti
poradenství.

Podle Řehoře však existují určité předpoklady pro podnikání, které
mohou být pro podnikatelský úspěch zásadní. Na jedné straně jde
o vědomosti a dovednosti, které se dají většinou naučit ve škole nebo
získat praxí, na straně druhé jde o charakteristiky, které souvisí
s osobností každého člověka a do jisté míry i jeho výchovou. Mezi
nimi jsou podle Řehoře nejdůležitější odvaha a sebedůvěra.
„Většina lidí, kteří podnikají, si abnormálně věří. Takoví lidé
v životě prosadí řadu věcí a převálcují třeba i ty, kteří mají
pravdu nebo jsou daleko lepší,“ doplňuje Řehoř.

Podnikání je jako maraton
Vedle odvahy a sebedůvěry je pro podnikání velmi důležitá i vytrvalost.
„Jedna věc je vydat se na maratonský běh, druhá věc je těch
42 kilometrů opravdu doběhnout. Po deseti kilometrech vás začnou bolet
nohy, po patnácti se vám bude špatně dýchat, po třiceti už třeba
půjdete krokem a občas se posadíte k odpočinku. To ještě není takový
problém. Důležité je, abyste pak znovu vstali a oněch 42 kilometrů
dokončili,“ tvrdí Řehoř.

Mezi další předpoklady pro podnikání patří například temperament. Na
druhou stranu to neznamená, že by se nemohl prosadit introvertní typ
člověka. Neméně důležitá je vnitřní motivace, která může být
vyjádřena například touhou po vítězství. Svou nezastupitelnou roli má
v podnikání i schopnost racionálního uvažování. Neměla by však
převládat. „Když je někdo stoprocentně racionální, vyhodnotí si tolik
rizik, že podnikat vůbec nezačne,“ myslí si Řehoř.

Nic není zadarmo
Předpokladem pro úspěšné podnikání jsou také reálné představy. Mnoho
lidí si například myslí, že se díky podnikání stanou svým vlastním
pánem. Skutečnost je však taková, že nic není zadarmo. Finanční
nezávislost je zpravidla vykoupena velkými časovými nároky. „Kdo se
pustí do podnikání, záhy zjistí, že najednou je otrokem svých vlastních
zákazníků,“ objasňuje Václav Řehoř.

Dalším mýtem je představa, že když se člověku nedaří
v zaměstnání, může kdykoliv odejít a založit si vlastní firmu. Zde je
však důležité si uvědomit, že pokud se člověku nedaří v práci,
například kvůli tomu, že neumí prodat své úspěchy, pak to při
podnikání nebude jiné. „Výsledek bude pravděpodobně stejný, pouze to
dotyčného bude stát navíc peníze, které do podnikání vložil,“
varuje Řehoř.

Bez podnikatelského plánu to nejde
Na druhou stranu člověk, který se v zaměstnání vypracuje na vysokou
manažerskou pozici, už tímto skutkem vykazuje určité rysy charakteristické
pro úspěšné podnikatele. „Ve vrcholovém managementu už je to
v podstatě o podnikání. Tam jste vpředu té pomyslné kárky, kde držíte
firmu za oj a určujete, jestli pojede doleva, doprava, pomaleji nebo
rychleji,“ říká Řehoř. Podle něj však rozhodně nelze brát jako
pravidlo, že dobrý manažer bude i dobrým podnikatelem.

Rozšířeným mýtem je také to, že k podnikání stačí dobrý nápad.
Pravdou však je, že jde jen o výchozí předpoklad. Jestliže to
s podnikáním myslíte opravdu vážně, je nezbytné mít vypracovaný
podrobný a realistický podnikatelský plán. Ten je mimo jiné podmínkou
i pro jednání s případnými investory. O tom, co by měl takový
podnikatelský plán obsahovat a jak se po jeho vypracování pustit do
samotného podnikání, si však povíme až v dalším dílu seriálu.

Co je IDE
IDE je zkratkou pro Institute for Development of Entrepreneurship, neboli
Institut rozvoje podnikání. Jde o nový samostatný útvar fungující při
Vysoké škole ekonomické v Praze, jehož cílem je podpora podnikání mezi
studenty i širokou veřejností.

Podnikatelský šestiboj
1. část – Předpoklady pro úspěšné podnikání
2. část – Jak založit firmu a začít s podnikáním
3. část – Jak financovat start a rozvoj firmy
4. část – Jak vybírat a motivovat spolupracovníky
5. část – Bez obchodu a marketingu to nejde
6. část – Využití informačních technologií v podnikání

Mohlo by vás zajímat: