Kijonková: Výdejní místa se nám hlásí sama

9. 11. 2021 | | Tuesday Talks Simona Kijonková, Zásilkovna

V dalším díle Tuesday talks vám přinášíme rozhovor, který jsme vydali v letošním březnovém čísle. Simona Kijonková se v lednu stala druhou oceněnou ženou v kategorii podnikatelka, v šestnáctém ročníku ankety vydavatelství Economia TOP ženy Česka 2020. O nelehkých začátcích, o současných úspěších a plánech a budoucnosti firmy jsme hovořili se zakladatelkou Zásilkovny, CEO holdingu Packeta a také absolventkou VŠE Simonou Kijonkovou.

Přezdívá se vám první dáma e-commerce, pravidelně se objevujete v různých žebříčcích, aktuálně jste se umístila v anketě TOP ženy Česka 2020 druhá v kategorii podnikatelky. Jakého úspěchu si nejvíce vážíte?

Anketu TOP ženy Česka vnímám obecně velmi pozitivně, protože věřím, že příběhy žen, které podnikají a o kterých se napíše, jsou inspirující pro další ženy, jež nad vstupem do podnikání teprve přemýšlí a mají třeba obavy. Já podnikavé aktivní ženy velmi ráda podporuji. Každopádně každé jedno z takových ocenění je pro mě velmi cenné a utvrzuje mě v tom, že to, co s mým týmem tvoříme, má smysl. Od počátku jsem chtěla postavit lovebrand a mezinárodní projekt a tento sen se mi splnil. Lidé mají naši značku rádi, a to je pro mě ten největší úspěch. Z pohledu e-commerce mě těší to, že se nám povedlo v České republice vybudovat systém, který výrazně usnadňuje logistiku desetitisícům e-shopů. Zásilkovna totiž vznikla právě s cílem pomoci a podpory podnikatelů v e-commerce. Za největší úspěch ale považuji svoji rodinu. Opravdu šťastná jsem, když jsme s manželem a našimi třemi dětmi spolu. To nenahradí ani růst tržeb nebo zvyšující se počet přepravených zásilek. 

Jak vzpomínáte na Vysokou školu ekonomickou? 

Moc ráda! Obor studia jsem si vybírala cíleně, Fakulta podnikohospodářská zaměřená na řízení podniku byla pro mě jednoznačná volba. Nejprve jsem nastoupila na vysokou školu do Ústí nad Labem, protože jsem v Praze nedostala kolej, a moje situace byla tehdy taková, že na zaplacení jiného bydlení jsem neměla dost peněz. Při škole jsem proto začala dělat sanitářku v ústecké nemocnici, abych něco našetřila. Na magisterské studium jsem pak přešla do Prahy, i když jsem tehdy dostala po několikaleté praxi v nemocnici velmi lukrativní pracovní nabídku. Ale VŠE a Praha mě táhly, byl to osudový milník. Dokonce jsem se tam seznámila s manželem! Jaromír byl tehdy šéf kolejní rady a zjistil si, na které koleji bydlím. Jednou se prostě zjevil na prahu pokoje s lahví vína a otvírákem! 

Jste známá tím, že již od nízkého věku neustále pracujete, stihla jste si užít takzvaného „vysokoškolského života“?

Neměli jsme úplně jednoduchou rodinnou a finanční situaci, takže vydělávat jsem začala už ve 14 letech. Zocelilo mě to a naučilo mě to velmi dobře time managementu, protože jsem potřebovala stíhat školu, brigádu i nějakou tu zábavu. To, že přijdu ze školy a okamžitě běžím do práce, se stalo standardem mého života. Je tak pravda, že na nějaké party příliš času nezbývalo. Ale naproti tomu jsem organizovala různé akce pro studenty a byla aktivní v tomto směru, takže na vysokoškolský život mám moc hezké vzpomínky.

Kdy přišel nápad založit Zásilkovnu? 

První myšlenka na Zásilkovnu přišla v roce 2009. Tehdy jsem měla IT firmu a spolupracovala jsem s internetovými obchody, kterým jsme programovali weby a e-shopová řešení. A právě reálné zkušenosti s e-shopy a to, že tehdy v Česku chyběla spojnice mezi nimi a logistickými společnostmi, mě přivedlo na nápad takový most naprogramovat. Vycítila jsem díru na trhu logistiky. O rok později, tedy v roce 2010, jsem Zásilkovnu reálně spustila. K Zásilkovně mě tak vlastně přivedlo moje tehdejší hobby, tedy programování, které jsem se učila po večerech.

Popsala byste, jak funguje služba Zásilkovna?

Páteř Zásilkovny je ve výdejních místech, kdy drobní podnikatelé vydávají naše zásilky doručené z e-shopů ve svých provozovnách. Fungujeme tedy na principu franšízingu. Zákazník si v internetovém obchodě objedná zboží, v košíku zvolí možnost doručení na výdejní místo a rovnou si v mapce vybere to výdejní místo, které má nejblíž. Jakmile zásilka na toto výdejní místo dorazí, zákazník dostane info SMSkou, e-mailem a notifikací v mobilní aplikaci, a je na něm, v jaký čas si pro zásilku na pobočku skočí. Samozřejmě nabízíme i službu doručení na adresu, ale 98 % našich zákazníků preferuje doručení na výdejní místa. Tento způsob doručení je totiž i nejlevnější u nás. Původně jsme doručovali jen zboží z e-shopů, od roku 2019 máme i službu Mezi Námi, se kterou lze posílat balíčky také mezi fyzickými osobami. 

Ze začátku byli k principu Zásilkovny maloobchodníci skeptičtí

Jaké byly vaše začátky?

Těžké. Nebudu vám nic nalhávat, v začátcích Zásilkovny jsem pracovala i 14 hodin denně a zastávala jsem tak nějak všechny pozice. Fungovala jsem jako fakturantka, účetní, asistentka, obchodník, manažer, řidič, skladník, vlastně i jako programátor, protože i první webové stránky Zásilkovny jsem si dělala sama. Dodnes vzpomínám na to, že jsem kolikrát i osobně metrem rozvážela zásilky po Praze, měla jsem je v takových těch velkých modrých IKEA taškách. A k tomu se mi po roce od spuštění narodil syn. Ty začátky tedy byly pořádná fuška! Ale jsem moc ráda, že jsem to nevzdala.

Odrazoval vás někdo od vašeho záměru?

Popravdě ani můj manžel tomu nápadu ze začátku příliš nevěřil. A moji kolegové mi tvrdili, že si lidé určitě nebudou chtít chodit pro zásilky do lahůdek nebo do pekárny. A když jsem za těmito drobnými podnikateli šla s návrhem, jestli by nevydávali zásilky, dívali se na mě jako na blázna. Často říkám, že než jsem se domluvila s pár z nich, doslova jsem prošoupala podrážky. Nutno říct, že Zásilkovna byla první tři roky ve ztrátě, takže nedůvěra v moji myšlenku byla na místě. Ale jakmile se podařilo překonat počáteční skepsi maloobchodů, síť výdejních míst se začala rozrůstat. V roce 2013 jsme měli už sto výdejních míst.

Jak probíhalo přesvědčování e-shopů, aby využívaly vaše služby a maloobchodníků, aby vydávaly vaše zásilky?

Franšízing v logistice u nás do roku 2010 neexistoval.  Takže první, co jsme udělali, bylo otestování služby na našich vlastních pobočkách. Když jsem si potvrdila, že myšlenka Zásilkovny funguje, vyrazila jsem do Ústí nad Labem. Město jsem znala ze svých bakalářských studentských let, znala jsem dobře místní prodejny. Celé to stálo na mém “osobním prodeji”, popsala jsem podnikatelům nově vznikající službu a její výhody – že získají provizi, nové zákazníky, reklamu. Dnes se nám výdejní místa hlásí sama, ročně se jich otevře kolem tisícovky nových. Výdejní místa nám pomáhají s distribucí zásilek, Zásilkovna mnohým z nich zase třeba teď pomohla přečkat složité období, kdy jim provize z vydávání zásilek byla alespoň částečnou kompenzací tržeb v době, kdy nemohla vzhledem k vládním opatřením prodávat vlastní sortiment.

Co vše spadá do holdingu Packeta a v kolika zemích působíte? 

Packeta Group zaštiťuje naše pobočky v několika evropských zemích. Spadá pod ni česká Zásilkovna, slovenská Zasielkovňa, maďarská Csomagküldő, rumunská Coletăria, polská Packeta.pl, německá Packeta.de a nově otevíráme pobočku ve Spojených arabských emirátech. Kromě toho patří do holdingu Packeta třeba i startup Zavezu, který funguje jako taková spolujízda pro věci: když budete mít někam cestu, můžete v aplikaci vyhledat, co lidé na dané trase potřebují převézt, doručit to majiteli a něco si tak přivydělat. A v loňském roce přibyla do rodiny Packeta také technologická společnost Trayto, která nyní vyvíjí některé produkty pro Packetu a napomáhá s další expanzí.

Jaké máte plány s podnikáním do budoucna?

Máme nemalé cíle, chceme být partnerem pro doručování pro celý svět, tedy aby Packeta byla během několika let globální digitální logistickou platformou. Chceme, aby se 80 % našeho byznysu odehrávalo mimo Česko, takže děláme všechno pro to, abychom zlepšovali naši pozici na zahraničních trzích. Také chceme udávat technologický směr v logistice a přicházet s novými unikátními službami a projekty. Zaměřujeme se také na zelenou logistiku, tedy na ekologické doručování a snižování emisí, a na umělou inteligenci (AI). V logistice můžeme AI využívat například pro sledování stavu zásilek a kompletní zajištění autonomní přepravy nebo pro zpracování obrovských objemů dat, jež logistické společnosti dosud využívají jen minimálně. Toto je směr, kterým se chceme ubírat, abychom do budoucna zvládli ještě větší objemy zásilek a zákazníků. 

Měla byste na závěr doporučení pro ženy, které se chtějí vydat podobnou cestou?

Věřte si! České ženy mají samy v sebe malou důvěru, nevěří si. Přitom ženy patří do popředí byznysů a bariéry, které tomu brání, jsou jen a jen v našich hlavách. Pokud máte dobrý nápad a podnikatelský plán, uskutečněte jej hned teď. Míváme tendence vše odkládat. Až si našetřím, až budu mít zázemí, až po dětech… Děti vám ale naopak mohou být v podnikání velmi nápomocné. Naučí vás efektivně pracovat s časem. Nemějte obavy, že když nestihnete založit firmu před dětmi, neuděláte to už nikdy. Podívejme se na řadu úspěšných žen, které začaly podnikat právě v průběhu mateřské či rodičovské! Sny, které si chcete splnit, jsou hnací silou úspěchu.

Foto: Vojtěch Resler/MAM

Mohlo by vás zajímat: