Koleje na Jižáku se zatím opravovat nebudou

10. 5. 2018 | | Studentský život, Zprávy ze školy Jarov III. G

Studenti Vysoké školy ekonomické (VŠE), kteří bydlí na kolejích na Jižním Městě, se jejich oprav během příštích dvou let nedočkají. Perspektivnější je totiž podle Správy účelových zařízení (SÚZ) oprava komplexu na Jarově. Ta probíhá už od roku 2015. Na opravy ale není dostatek finančních prostředků, proto potrvají ještě několik let.

Podle Oty Zimy, ředitele SÚZ, byla v nejhorším stavu kolej Jarov II. Ta se proto začala opravovat jako první, přes léto se navíc na podnět studentů měnilo uspořádání buněk a nahradil se i nevyhovující nábytek. Opravy pak plynule pokračovaly na Jarově III F, kde se během tří let kompletně vyměnil nábytek, zrekonstruovaly se předsíně a kuchyňky a vymalovaly pokoje. Přesto ale tato kolej zůstává jedinou nezateplenou budovou kampusu. To by podle odhadů SÚZ, včetně výměny oken, vyšlo na 70 milionů.

Rozpočet určený na investice od školy je přitom jen dvanáct milionů. Deset jich přitom připadá na novou kotelnu na Jarově I. “Stávající kotelna funguje už čtyřiadvacet let a poslední tři roky je v nevyhovujícím stavu a když kotel uprostřed zimy bouchne, celá budova nebude topit,” uvedl Zima.

Peníze na opravy může škola získat z prodeje Rooseveltky

Největší práce v současné době probíhají na Jarově III. G. I tady se mění nábytek a upravují se interiéry buněk. Prozatím se rekonstrukce týkala prvních pěti pater, během letošního roku jsou v plánu ještě další dvě. Stejně jako u Jarova III. F se ale opravy netýkají koupelen. V obou případech by nové sociální zařízení znamenalo i kompletně novou vzduchotechniku a elektroinstalaci. To by dohromady školu vyšlo na 60 milionů za obě budovy.

Délka trvání oprav závisí na případném prodeji Rooseveltovy koleje v Holešovicích, jejíž odhadovaná cena se pohybuje kolem 120 milionů. Příznivý je i fakt, že ministerstvo školství plánuje vypsat dotace na ubytovací zařízení pro vysoké školy. Jejich podmínkou je ale spoluúčast vysokých škol. Ta by se měla pohybovat ve výši 40 procent z celkové finální částky.

To znamená, že ke každým dvou milionům od školy by přibyly další tři od státu. Pokud by se podařilo Rooseveltovu kolej prodat a dotace získat, celková částka SÚZ na investice by se vyšplhala na 300 milionů korun. S touto sumou by podle Zimy mohl být komplex na Jarově do tří let opravený. Po dokončení oprav na Jarově III. G by následoval blok Jarova I., kde stále zůstávají některé pokoje v podstatě beze měny už od roku 1990.

Jižák si na rekonstrukci počká

Dokončení oprav kolejí v kampusu na Jarově a jejich udržování v dobrém stavu je pro SÚZ důležitější a perspektivnější, než investice do kolejí na Jižním Městě. Například uvést celou Blanici do dobrého stavu by trvalo zhruba pět let a náklady by se vyšplhaly na čtvrt miliardy.

S kolejemi na Jižním Městě proto současný investiční plán spíše nepočítá. “Naší prioritou je dokončit kampus na Jarově a zároveň nenechat rozpadnout koleje na Jižním Městě. Co se ale týká celkového stavu objektu, ten je lepší, než u některých objektů tady,“ uvádí Miroslav Richter z SÚZ.

Například Jarov III. F nemá vyměněná okna, která na Vltavě i Blanici jsou. Na Jarově navíc bydlí dvakrát tolik studentů, než v areálu Jižního Města, včetně těch zahraničních. Minimálně v příštích dvou letech se kolej na Jižním Městě žádných zásadních změn nedočká.

Ekonomka také příštích letech očekává úbytek studentů a kompletní přesunutí výuky na Žižkov. Vedení SÚZ proto předpokládá, že si studenti raději najdou ubytování blíž k centru, například na kolejích ostatních univerzit. Blanice vzhledem ke své velikosti představuje velkou finanční zátěž. Přesto tam nedávno  vznikla nová posilovna a opravil se vestibul. Od dolních pater se postupně starý nábytek nahrazuje novým.

Foto: archiv ilistu

Mohlo by vás zajímat: