Krize likviduje nízkonákladové aerolinky

26. 6. 2009 | | Cestování

Oblast nízkonákladových leteckých přepravců zažívala donedávna boom.
Finanční a hospodářská krize však zasáhla celé odvětví letecké
přepravy a právě lowcosty na krizi a na konkurenční boj doplácí stejně
tvrdě jako klasické aerolinky.

Letní semestr se přiblížil ke svému konci a nejen v hlavách studentů
byly vzpomínky na lyžování vystřídány plány na léto. Valná většina
lidí se v době prázdnin a dovolených chystá do zahraničí a stále více
lidí kvůli obavám z hospodářské recese volí co nejlevnější způsob
cestování.

I v letecké dopravě existují společnosti, které nabízí výhodné
cenové podmínky. Nízkonákladové aerolinky (lowcosty) totiž využívají
takřka každou možnost na snižování nákladů. Mnohdy se tak ale děje na
úkor pohodlí a služeb nabízených cestujícím.

Lowcosty jsou ohroženy

Krize postihla leteckou přepravu mohutně. Ztráty všech světových
aerolinií se mohou dle odhadů letos vyšplhat až na šest miliard dolarů a
ztracené zisky čítají jen za loňský rok celý bilion korun. Dopomohly
k tomu zejména ceny leteckého paliva, jež dosáhly v létě
2008 závratných vý­šek.

V důsledku snížení poptávky po letenkách tak byly zasaženy
i nízkonákladové aerolinky, které sice nabízí segment levných letenek,
po kterých poptávka neklesá tak rychle, ale většinou za nimi nestojí
natolik kapitálově silní vlastníci, aby dokázali čelit jedné ráně za
druhou.

Černé předpovědi

I když pokles poptávky zasáhl lowcosty zatím méně než klasické
aerolinie a pokles počtu cestujících není tak velký, předpovídají
odborníci nízkonákladovým aerolinkám těžké časy. Podle nich by mohl
být letošní rok pro většinu z padesáti evropských lowcostů rokem
posledním. Nejčernějších předpovědi uvádí, že by rok 2009 mohlo
přežít v Evropě jen pět aerolinií a z toho jen dvě nízkonákladové.
Tak drastické scénáře se zatím nepotvrzují, ale jednou z prvních obětí
krize se stala polská letecká společnost Centralwings, která ukončila
činnost.

Také slovenská společnost SkyEurope se nedávno dostala do potíží
s cash flow, což vedlo k odstavení jejich letadel ze strany leasingové
společnosti. Přesto se jí nakonec podařilo zajistit všechny lety
krátkodobým pronájmem jiných letadel. Cestovní kanceláře však vzhledem
k dlouhodobým problémům ruší spolupráci. Řešením by mohlo být
plánované spojení s italskou leteckou společností Myair.com.

Těžkosti se nevyhýbají ani větším hráčům na trhu
nízkonákladových leteckých společností. EasyJet ruší některá spojení
a v mnohých zemích vyhodnocuje možný přechod na „levnější“
letiště. Podobnou situaci řeší i největší evropský lowcost, irský
Ryanair, jenž uvažuje dokonce o možnosti zpoplatnit toalety
během letu.

Náklady se snižují, kde se dá

Konkurenční výhoda lowcostů spočívá pouze v ceně. S tím se pojí
zpoplatnění služeb, jež jsou u běžných aerolinií zahrnuty v ceně
letenky. Jde především o přepravu zavazadel, jídlo na palubě, změnu
termínu letu a striktní vybírání poplatků za překročení povolené váhy
zavazadel. V nabídce nejsou ani věrnostní programy, cestování první
třídou nebo lety s přestupem. Typické je i zaměření na
lukrativnější tra­sy.

Další oblastí, kde lowcosty snižují náklady, je využívání méně
frekventovaných letišť, která jsou dál od středu měst, a nabízí tak
nižší poplatky za vzlety, přistání a pozemní obsluhu letadel. Z toho
důvodu je nutné zvážit, zda cena přepravy ze vzdálenějšího letiště
nepřesáhne částku ušetřenou za levnější let.

Nízkonákladoví dopravci šetří i na službách prodejních míst.
Letenky prodávají pouze na internetu, přijímají jen platby platebními
kartami nebo bankovním převodem a místo papírové letenky vydávají pouze
číselný kód, který cestující sdělí na letišti před odletem až
pracovníkovi odbavení.

Cena v hledáčku cestujících i Evropské unie

Výsledná cena letenek se zpravidla odvíjí od faktu, nakolik dopředu si
cestující letenku rezervuje a zaplatí. Některé nízkonákladové aerolinie
nabízí letenky v ceně od jedné koruny, pokud si je cestující rezervuje a
také zaplatí ve velkém předstihu. Takové akční letenky však bývají
dostupné pouze v počtu jednotek kusů a velmi rychle se po nich „slehne
zem“. Proto je třeba sledovat nabídky lowcostů pravidelně. V minulosti
bylo nutné dát pozor na to, zda se uvedená cena sestává pouze z přepravy
nebo zda jsou započítány i letištní poplatky a palivové příplatky,
které se v dnešní pojí s každou letenkou.

Na tuto problematiku se zaměřila i Evropská komise a výsledkem bylo
nařízení, které od podzimu roku 2008 stanovuje povinnost uvádět celkovou
cenu letenky včetně všech příplatků v průběhu celého procesu nákupu,
tedy i na jeho počátku. Zakázáno je i odlišování cen podle místa
bydliště kupujícího. Cestující z celé EU tedy zaplatí stejnou částku
v jakékoli zemi nákupu. Tato opatření mají sloužit k lepší orientaci
cestujících na trhu letecké přepravy a k větší spravedlnosti
hospodářské soutěže mezi dopravci.

Možností, kde snížit náklady již zjevně není mnoho, klamání
zákazníků ztížila nová evropská legislativa a cenu také lowcosty
zvyšovat nemohou. Odporovalo by to totiž jejich zaměření a ztratily by
segment zákazníků, na který cílí. Nezbývá jim tedy nic jiného, než
hledat jiná, netradiční řešení, kapitálově silné vlastníky, fúzovat
nebo čekat a doufat, že se krize rychle přežene.

Mohlo by tě zajímat: