Mileniálové milují cestování. Po životě v cizině ale netouží, ukázal průzkum

20. 4. 2018 | | Studentský život 3F2D6C6B-C019-40CE-B790-599D3141D058

Mileniálové chtějí cestovat, z dlouhodobého hlediska ale upřednostňují Česko. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu České spořitelny (ČS) a výzkumné agentury Kantar. ČS zároveň vypsala soutěž pro mladé, kteří si díky ní mohou splnit svůj sen. K jeho realizaci totiž sedmi vítězům poskytne rozpočet ve výši 250 000 korun.

Průzkum se zabýval zejména pracovním a osobním životem mladých, jejich vizemi a sny do budoucna. Mimo jiné zkoumal i to, jak hospodaří s penězi. Účastnilo se ho celkem 1 036 respondentů ve věku od 18 do 28 let.

„Z průzkumu jasně vyplývá, že touha po pracovní seberealizaci a cestování jsou dvě dominantní motivace, které jsou pro mileniály charakteristické. Stejně tak mají i relativně velkou nejistotu spojenou s jejich realizací,“ uvedla Monika Hovorková, ředitelka marketingu České spořitelny.

V žebříčku toho, co mileniálové považují v životě za nejdůležitější, zvítězila rodina. Tu následovalo zdraví a práce, která je bude bavit a naplňovat. Vlastní rodinu by si přála více než polovina respondentů, z čehož jen 8 procent z nich prozatím nemělo v této otázce jasné stanovisko. Podle výzkumu žijí více než dvě třetiny mladých lidí mezi 18 a 28 lety v páru.

Utrácejí až o třicet procent více

U výběru profese jistota chybí. Pouze 33 procent mladých lidí ví, čím by se chtěli živit. Velmi lákavé je pro ně podnikání, založit si vlastní byznys touží každý čtvrtý mileniál. Reálně se jím však živí pouze devět procent z nich. Velká část respondentů stále studuje, proto až 58 procent z nich spoléhá v otázce financí na rodiče. Pro tuto skupinu jsou typické příjmy z brigád, které jsou však většinou zcela mimo obor studia. Zbývajících 42 procent mladých lidí se živí samo.

V porovnání s lidmi staršími třiceti let se ukázalo, že mileniálové jsou ochotní utrácet o 20 až 30 procent více. Například za lahev vína by zaplatili tři sta, za večeři pro dva tisíc a do nového auta by bez váhání investovali 300 tisíc korun. Pokud by vyhráli v loterii dvě stě tísíc a mohli je použít na libovolný zážitek, pak jednoznačně vítězí cestování, a to u 88 procent mladých. Dále následuje sebevzdělávání, sportování a adrenalinové zážitky. V oblasti hmotných věcí by získané peníze pouze 44 procent respondentů použilo na bydlení.

Jedno z největších překvapení výzkumu přinesly vize, kde by mileniálové chtěli žít. Navzdory jejich touze po cestování si přeje žít mimo Českou republiku pouhých 13 procent z nich. Osm procent mladých by rádo žilo jinde v Evropě, zbývajících pět procent by vycestovalo mimo ni.

Mise, která se může vyplnit

Česká spořitelna zároveň připravila soutěž pro mladé lidi od 18 do 28 let s názvem UŽ VÍM. Je určena všem z této věkové kategorie, kdo chtějí zažít něco, o čem se jim ještě donedávna ani nesnilo – například cestovat s partou po světě, bádat, nebo naučit se šít. Důležité je vymyslet si vlastní misi a s ní se do soutěže přihlásit.

Podmínkou pro účast v soutěži je pobyt v České republice a věk mezi 18 až 28 lety. Popsat misi a přihlásit se s ní do soutěže je možné do 29. dubna zde. Druhou podmínkou je po přihlášení do soutěže získat u své mise 50 lajků na webu soutěže. Každý, kdo těchto 50 lajků získá, automaticky postoupí do dalšího kola. Všichni postupující musejí v další části soutěže natočit bližší video o své misi a sestavit pro ní rozpočet. Odborná porota složená ze tří ambasadorů pak vybere 21 finalistů s nejlepšími nápady a zpracováním.

Vybraní finalisté budou mít od 28. května tři týdny na to, aby dokázali získat co největší podporu na sociálních sítích. Sedm z nich, kterým se to povede nejlépe, nakonec zvítězí a každý z nich získá 250 tisíc korun na realizaci své mise. Od 1. července budou mít dva měsíce na to, aby přihlášenou misi uskutečnili.

Foto: archiv České spořitelny

Mohlo by vás zajímat: