Nemohl sehnat dárek pro přítelkyni, tak založil byznys

1. 5. 2018 | | Kariéra, Studentský život IMG_0957_smaller-compressed

Dva studenti Fakulty podnikohospodářské David Makovský a Vít Libovický vytvořili ve svých jedenadvaceti letech knížku, která pomáhá párům oddalovat stereotyp. První impuls dostal Vít v prosinci 2016, když sháněl přítelkyni hezký dárek k Vánocům. Z romantického gesta se vyklubalo podnikání, které úspěšně vyplnilo díru na českém trhu.

Jaký byl první impuls pro vznik knihy Our Love Challenges?

Vít: Koupil jsem takovou bílou knížku v knihkupectví. Byla to jedna z těch „udělej si sám“ a tak jsme do ní začali lepit fotky a psát zážitky, ale po nějaký době nám došly nápady a nevěděli jsme, co dál. Nevěděl jsem, jak nadepisovat jednotlivé strany, a tak jsme si řekli, že by bylo snazší, kdyby tam už nějaká grafika a nadpisy byly.

A jak to šlo dál?

Vít: Já jsem se pak začal radit s mámou, ségrou a přítelkyní a dávali jsme dohromady témata a výzvy, které by páry mohly společně plnit.

Kniha má sto devadesát dva stran. Kolik úkolů se na ně vejde?

Vít: Je jich tam necelých sto osmdesát, plus pár stránek na konci, který jsou jenom bílý. Tam si můžete lepit, co chcete. Rozhodně nám ale naši zákazníci píšou, že je toho moc, že mají o zábavu tak na dalších pět let postaráno.

A není to pro kluka za trest, když dostane takovou knihu?

Vít: Jako úplně popravdě?

David: Máme reakce, že poprvé, když to ten kluk vidí, tak si řekne: „Sakra, co to je? To fakt dělat nebudu!“, ale po chvíli, když si to prohlídne a začnou nějaký challenge plnit, tak je to začne bavit. A už se těší, až budou moct splnit další výzvu.

Vít: Tím, že říkáme, že je to pro holky, tím nemyslíme, že jsou to jen samý šminky. Jsou to třeba výlety a jiné aktivity, co mají dělat společně.

Chceme prodávat ve Státech a v Německu

Jaká je vaše nejoblíbenější výzva?

Vít: Já začnu, abys mi jí nevzal. Když jsme točili kampaň na Kickstarter tak jsme vybrali výzvu, kdy má pár venčit plyšáka na vodítku. Takže jsme se prošli po Náplavce s plyšákem. To je tedy zrovna úplná blbost, která je v sekci Bláznivé.

David: Ano, ta kniha má několik sekcí a já jsem si taky oblíbil jednu ze sekce bláznivé. Mě osobně se hodně líbí tancovat na rušným náměstí. Pár má přijít na náměstí, ideálně kde je co nejvíc lidí, pustit si hudbu a začít tam tancovat. Když jsme to zkoušeli, tak se nám stalo, že se k nám přidali nějaký úplně random lidi a začali tancovat taky. Takže to jsou moje nejhezčí vzpomínky.

Vít: Počkej, aby to nevyznělo, že jsme tam tancovali spolu.

David: Ne, to fakt ne.

Vít: Ale tohle je jen jedna sekce. Všechny výzvy nejsou tak ztřeštěné.

Jaké jsou další oddíly knihy?

David: Vaření, cestování, bláznivé, romantické, takže si tam každý najde to svoje. A vytváří si tím takový deník, ke kterému se může později vracet a zavzpomínat.

Vít: Každý si tam něco najde, a právě proto to lidi často kupují jako nevšední dárek na svatbu.

Jaké máte plány do budoucna?

Vít: Plány jsou velký. Právě nám dorazili knížky v Americe do skladu a koncem dubna bychom tam chtěli začít prodávat. Pokud se to chytne, bude to pro nás velký úspěch. Dále máme v plánu Německo a německy mluvící země. V Česku jsme prodali přes osm a půl tisíce kusů. A také přidáváme nové knížky. Jako poslední jsme vydali knížku pro nejlepší kamarádky a teď v květnu vyjde ještě jedna a ta cílí na úplně jinou skupinu.

Vědomosti jsme museli získat sami

Začínalo by se vám s podnikáním hůř, kdybyste nebyli z Fakulty podnikohospodářské?

Vít: Za sebe musím říct, že mě teda určitě jo, protože jsem na podniko potkal právě Davida a pak jsme začali spolupracovat.

David: Takže nebýt školy, tak nic takového asi nevzniklo.

Vít: Já jsem tam šel právě kvůli kontaktům a vyšlo to.

David: Já jsem to měl hodně stejný, ale co se týče vědomostí, tak to jsme si museli na devadesát procent najít sami.

Vít: Možná i devadesát devět.

Kolik jste na knihu vybrali v crowdfundingové kampani na Kickstarteru?

Vít: Tam jsme měli cíl osm tisíc dolarů, a to se nám podařilo vybrat. Dokonce i něco málo přes.

David: Asi osm tisíc tři sta dolarů.

Myslíte si, že kniha splnila očekávání zákazníků?

Vít: No to je někdy docela zajímavé. Třeba na Facebooku se nám občas objevují hejty, že čekali nějaké sexuální výzvy. Ale v devadesáti devíti procentech je to v pohodě.

Kde se dá knížka sehnat?

David: My jí prodáváme jenom přes náš e-shop. A to hned z několika důvodů. S několika knihkupectvími jsme jednali, ale oni si berou šílené provize, dokonce po nás chtěli i nějaké úpravy grafiky, aby knížka byla třeba víc růžová, aby hned zaujmula v obchodě. A na to jsme se rozhodli nepřistoupit.

Vít: Pro nás z toho plynou vyšší zisky a zachovali jsme design, co jsme chtěli. Takže jsme spokojení.

Foto: Our Love Challenges, archiv Davida a Víta

Mohlo by vás zajímat: