Obří mítinky zabíjejí inovace, tvrdí experti

24. 5. 2010 | | Nezařazené

Podniky se pohybují v konkurenčním prostředí a inovace jsou mnohdy
jediným způsobem, jak si udržet své místo na slunci. Kromě toho musí
zvládnout práci se zaměstnanci, shodli se odborníci na konferenci Innovation
Day, která proběhla minulý týden na půdě VŠE.

„Následovat nestačí, musíme jít dopředu,“ vystihuje podstatu
inovací profesor Oliver Gassmann z university St. Gallen. Právě inovace
umožňují zároveň snižovat náklady a zvyšovat hodnotu pro zákazníka,
tvrdí Gassmann. Nové myšlenky se však rodí jen ve správném prostředí.
„Do procesu inovací musí být zapojeni všichni od generálního ředitele
po řadové zaměstnance,“ radí David Vrba, CEO společnosti 3M Česká
republika.

Sdělování nových myšlenek se přitom neobejde bez práce vedení
s jednotlivými zaměstnanci. „Mítinky o třiceti lidech nemají smysl,“
myslí si Alex Castellarnau, manažer ze společnosti IDEO. To potvrzuje
i profesor Gassmann, podle kterého pouze dvě procenta radikálních inovací
pochází právě z mítinků. Castellarnau proto doporučuje zaměřit se na
práci s jednotlivci, poznat jejich příběh a vést s nimi individuální
dialog.

Víra je klíčem k úspěchu

K dalším problémům patří absence zpětné vazby. Profesor Gassmann
uvádí, že až osmdesát procent výzkumníků nezná dopady jimi
vymyšlených postupů a myšlenek. „Musí cítit, že jejich činnost má
smysl a potřebný dopad,“ ukazuje cestu Gassmann. „Lidé musí věřit
tomu, co dělají,“ uzavírá diskusi Castellarnau.

Jak může vzniknout tvůrčí prostředí dokládá Vrba na příkladu
vlastní společnosti: „U nás máme takzvané patnáctiprocentní pravidlo.
To znamená, že pracovníci výzkumu se patnáct procent pracovní doby
věnují vlastním výzkumům a nápadům.“ Vrba dodává, že zatím mají
s pravidlem dobrou zkušenost i kvalitní výsledky.

Zaměření na individualitu a schopnost podívat se na věc z jiného
pohledu je podle účastníků konference klíčová. Profesor Gassmann však na
závěr svého projevu varuje heslem: „Don´t do too much paperwork, don´t
kill innovation.“ Potvrzuje tak, že inovace jdou ruku v ruce s kreativním
myšlením, nikoliv s přílišnou koncentrací na kvantitativní metody.

Mohlo by vás zajímat: