Ovčáček opět přednášel na VŠE. Mluvil o roli médií a inspiraci

26. 9. 2019 | | Zprávy ze školy ovcacek_180919-104922_mda

Mluvčí prezidenta České republiky Jiří Ovčáček přednášel v rámci kurzu Organizace trhů, odvětví a veřejného sektoru pohledem manažerů na Národohospodářské fakultě (NF). Během přednášky se zaměřil primárně na svou práci mluvčího, neodpustil si ale komentáře k aktuální české politické situaci. Ovčáček už na VŠE přednášel několikrát, jeho vystoupení pokaždé vyvolalo kontroverze a vlnu nesouhlasu studentů.

Prezidentův mluvčí během přednášky vzpomínal, že se s hlavou státu zná už od roku 2006. Uvedl, že jsou si blízcí a tráví spolu hodně času.  Právě loajalita, je dle Ovčáčka klíčová, i když v dnešní politice chybí. Prezident Zeman ho sám oslovil s nabídkou na post „aktivního mluvčího“. Jeho úkolem není výroky a postoje Miloše Zemana pouze prezentovat, ale i hájit. Zároveň mu prý slíbil, že na něj občané budou vzpomínat v dobrém. Ovčáček studentům připomněl také význam a tradici prezidentské kanceláře, která začínala v době působení Václava Havla. „Kancelář je kotva v době rozbouřené české politiky,“ poznamenal.

PR je pro jogurty a bytové doplňky

Cílem magisterského předmětu je příprava studentů na fungování trhů, analýza současných trendů v oblasti a řešení reálných problémů. Zároveň kurz spojuje teoretické poznatky s praxí. Proto na zve fakulta na přednášky odborníky z praxe, v minulosti před studenty mluvil například poslanec Petr Gazdík, šéf společnosti ČEZ Vladimír Beneš nebo pražská vrchní státní zástupkyně Lenka Bradáčová. Loni Ovčáček v tomto předmětu přednášel o dezinformacích a fake news, tentokrát se zaměřil spíše na práci hradního mluvčího a to, co tato práce obnáší, a na PR a marketing v politice.

Prezidentský mluvčí je názoru, že marketing patří spíše do korporátů, ne do politiky nebo na sociální sítě. „Je pro jogurty a bytové doplňky,“ doplnil. Označil se také za „PR sám pro sebe“, ale jinak se PR vyhýbá. Studentům prozradil i své tipy pro prezentaci: ta má být hlavně promyšlená, autentická a bez emocí. V této souvislosti dal za příklad premiéra Andreje Babiše. Za základ jeho úspěchu uvedl jeho autentičnost, že je „prostě Babiš“, jeho kombinování komunismu s kapitalismem. A také dobrý vztah s prezidentem.

Média i domácí politika

Ovčáček během přednášky zdůraznil důležitost médií a sociálních sítí, zejména Twitteru. Tady dal za příklad prezidenta Spojených států Donalda Trumpa, který podle něj pomocí svých tweetů vyhrál volby a označil ho za svůj vzor v oblasti sociálních sítí. Navíc se mu podařilo získat důvěru občanů víc, než se to podařilo médiím.

Média podle prezidentského mluvčího vyhrávají volby tomu, koho kritizují, a kdyby chválila Miloše Zemana, klesne mu popularita. Stejný případ platí také pro Andreje Babiše a velkou roli médiím předpovídá i při příštích volbách české hlavy státu v roce 2023. Z publika zazněl dotaz, jaký si myslí, že bude příští prezident. „V úvahu přichází Andrej Babiš,” odpověděl. Za další možné kandidáty označil podnikatele a mediálního magnáta Jaromíra Soukupa nebo politika a zakladatele hnutí Trikolora Václava Klause mladšího. „Určitě ale bude konzervativní,“ dodal.

Ševčík Ovčáčka označuje za nejvzdělanějšího mluvčího

Zmíněný kurz vede proděkan pro studium NF Miroslav Ševčík, který si Ovčáčka jako jednoho z přednášejících v rámci stejného kurzu pozval i minulý zimní semestr. Tehdy jej uvedl jako „nejvzdělanějšího tiskového mluvčího, jakého kdy jaký prezident měl“ (Ovčáček odmaturoval na soukromém Ekologickém gymnáziu v Praze, studia na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy nedokončil, pozn. red.). Za tímto výrokem, který u mnohých vyvolal nesouhlas, si Ševčík stojí a znovu ho zopakoval před včerejší přednáškou. „Vzdělanost je naplňovat profesi, ve které (dotyčný) působí“, řekl. Přesně to podle něj Ovčáček splňuje.

Ovčáček je mluvčím prezidenta od roku 2013, o rok později se stal i ředitelem tiskového odboru prezidentské kanceláře. Předtím působil jako redaktor komunistického periodika Haló noviny, psal do Blesku nebo Práva. V době jeho působení v médiích mu byla často vytýkána neobjektivita. Pracoval i na tiskovém odboru Úřadu vlády a nějakou dobu vedl PR straně ČSSD. Na svých profilech na sociálních sítích často uráží, znevažuje a útočí na své nebo prezidentovy politické odpůrce, sdílí také články z médií, která jsou považovaná za dezinformační, například z webu Sputnik. Kromě toho má také vlastní talk show na TV Barrandov.

Proti Ovčáčkově loňskému vystoupení se ohradili studenti z Klubu mladých politologů, kteří ve svém facebookovém prohlášení, které od té doby sdílelo více než pět set lidí, označili pozvání hradního mluvčího za „cílenou provokaci“ a distancovali se od výroku Miroslava Ševčíka, že jde o „nejvzdělanějšího mluvčího“. V roce 2016 mluvčí prezidenta přednášel v rámci předmětu Hospodářská politika pohledem jejích tvůrců, rovněž kurzu z páté fakulty.

Foto: iRozhlas.cz

Mohlo by vás zajímat: