Pro ten film bych vraždil…

9. 3. 2003 | | Nezařazené

…nejraději jeho! To jsou slova hlavního protagonisty nového filmu Hollywood v koncích (Hollywood ending) známého amerického režiséra, herce a scenáristy Woodyho Allena. Ten si tentokrát napsal a zrežíroval komedii parodující prostředí filmového zákulisí. Sobě na tělo vytvořil roli psychotického režiséra, roztomile roztržitého hypochondra, který absolvoval snad každou nemoc podle lékařských knih, včetně moru a klíněnky.

…nejraději jeho! To jsou slova hlavního protagonisty nového filmu Hollywood v koncích (Hollywood ending) známého amerického režiséra, herce a scenáristy Woodyho Allena. Ten si tentokrát napsal a zrežíroval komedii parodující prostředí filmového zákulisí. Sobě na tělo vytvořil roli psychotického režiséra, roztomile roztržitého hypochondra, který absolvoval snad každou nemoc podle lékařských knih, včetně moru a klíněnky. Pro jeho neschopnost dokončit jakýkoli film podle plánu jej, ač je to talentovaný režisér, nechce nikdo najmout. Jeho bývalá manželka si je vědoma jeho potenciálu a když studio jejího nového muže připravuje film o New Yorku, ví, kde hledat perfektního režiséra. Allen rozehrává dokonalé etudy žárlivého manžela, který ve svém nitru soupeří s touhou profesionála konečně natočit dobrý film. Uvědomuje si, že je to jeho poslední šance a že pokud zklame, nenatočí už ani reklamu na plenky pro důchodce.

Vše vypadá velmi dobře, on slibuje plnění plánu, studio mu na oplátku ponechává volnou ruku ve výběru celého štábu. Těsně před prvním natáčecím dnem se však stane katastrofa. Chronický hypochondr oslepne. Jistěže ne doopravdy, kdekdo by mu mohl jeho fyzický stav závidět, jej však postihne psychosomatická slepota. Jeho agent ho přesvědčí, že to nesmí vzdát, protože by to byl jeho konec. Do komplotu se slepým režisérem se nakonec zapojuje nejen čínský tlumočník, ale také jeho bývalá žena. Všichni jsou z pokynů slepého režiséra samozřejmě velmi zmateni a dochází k mnoha humorným scénám. Schválně, zkuste zavřít oči a vybrat si ze dvou věcí, které vám někdo ukazuje, tu, která se jako rekvizita hodí víc…

Nešťastný režisér po celou dobu natáčení navštěvuje psychoanalytika, se kterým se snaží najít příčinu svého psychického bloku. Problém tkví v synovi. Je to mladý, kontroverzní hudebník s pestrobarevnými vlasy, který na jevišti požírá krysy. Děj filmu vyvolal u Allenova hrdiny vzpomínky na jeho špatný vztah se synem, což vedlo k oslepnutí. Film slepého režiséra je dokončen a čeká se jen na kritiky. Jaké jsou a zda bude hlavní hrdina znovu vidět, se můžete dozvědět tento měsíc ve Filmovém klubu. Prozradím vám však, že roztržitému režisérovi se splní sen, odstěhuje se totiž do Paříže.

Vrcholem tohoto, jinak typicky amerického, filmu je rozhodně Allenovo herectví a schopnost nadsázky. Lehkost, s jakou si dokáže dělat legraci sám ze sebe, je cítit z celého snímku. Filmové prostředí mu skýtá neuvěřitelnou možnost rozehrát celou škálu mezilidských vztahů. Přitom neustále naráží na slabiny hloupých komerčních filmečků hollywoodské produkce. Nepříliš inteligentní herečky, vztekající se kameramani, připitomělí producenti, starající se spíše o svůj face-lifting než o cokoli jiného. Dovršením všeho je jistě slepota režiséra, ale připusťme, že americké filmy někdy opravdu provokují k otázce, zda jejich autor nebyl přinejmenším pod vlivem psychotropních látek.

Tento Allenův film rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co Amerika v poslední době vyprodukovala. A pokud si chcete trochu odpočinout po jistě náročném zkouškovém období, pak je to film, který byste si neměli nechat ujít. Slibuje oddech a inteligentní humor.

Mohlo by vás zajímat: