Kulhánek: Škola by měla prohloubit spolupráci s praxí

10. 1. 2007 | | Rozhovory, Zprávy ze školy

První muž českého hokeje, člověk, který ve „škodovce“ dohlíží na výrobu půl milionu aut ročně – Vratislav Kulhánek. Ve dnech, kdy se na stránkách novin objevily špionážní fotografie nové Fabie, povídal o sobě a o svých četných aktivitách, ale především o autech, o hokeji a o svém silném vztahu k VŠE, tedy „českému Harvardu“.

První muž českého hokeje, člověk, který ve „škodovce“ dohlíží na výrobu půl milionu aut ročně – Vratislav Kulhánek. Ve dnech, kdy se na stránkách novin objevily špionážní fotografie nové Fabie, povídal o sobě a o svých četných aktivitách, ale především o autech, o hokeji a o svém silném vztahu k VŠE, tedy „českému Harvardu“. Podle jeho tipů včera česká hokejová reprezentace (rozhovor vyšel v listopadovém SL – pozn. red.) vyhrála turnaj Karjala cup.

VŠE je český Harvard

Škoda především své reklamy spojuje se zajímavou hudbou. Co ale poslouchá Vratislav Kulhánek?

Moje nejoblíbenější je tradiční jazz, to je hudba mého mládí, potom country a z vážné hudby to nejjednodušší, to jest barokní.

Absolvoval jste VŠE a European Business School v Praze. Která je lepší? V čem jsou jiné?

Jednoznačně vede VŠE, kterou já při všech příležitostech nazývám „českým Harvardem“. EBS v době, kdy jsem ji studoval, byla víceméně doplňkovým studiem.

Mohl byste prosím specifikovat své studium na VŠE? Jak na ta léta vzpomínáte?

Tehdy to byla fakulta politické ekonomie, obor národohospodářské plánování, směr ekonomika práce. Na léta vzpomínám s lehkou nostalgií, protože to byla snad nejhezčí a nejveselejší léta mého života. Z vrstevníků lze jmenovat Ivana Kočárníka a Ivana Mládka, ale je řada dalších, se kterými se stále stýkám.

Co byste jako člen vědecké rady VŠE k jejímu obecnějšímu prospěchu doporučil? Co se podle vás na VŠE v poslední době povedlo?

Nápady na zlepšení školy jsou samozřejmě v ještě lepším propojení se srovnatelnými univerzitami v zahraničí a prohloubení praktické spolupráce s průmyslovými podniky, včetně přímé účasti profesorů a studentů na řešení konkrétních problémů. Současně mohu říci, že to, co uvádím jako zlepšení, je totéž, co se škole daří. Ale vždycky je možno udělat ještě více.

Jste přirozeně nejvíce spojováno se Škodou Auto a nově s českým hokejem, přesto se věnujete mnoha dalším podobně náročným aktivitám. Jak vypadá den Vratislava Kulhánka?

Na rozdíl od doby, kdy jsem vykonával exekutivní funkce a pracovní den trval 12–14 hodin, jsem na tom výrazně lépe. Je samozřejmě řada funkcí, do kterých jsem byl zvolen, takže každá chce své. Ta činnost je velmi různorodá a v tom je její půvab. Nicméně měl jsem pocit, že nejsem zcela vytížen a ne zcela nekvalifikovaný a tak jsem si založil poradenskou firmu. No a pomalu se dostávám do stejné situace jako dřív, snad ta dimenze je jen menší.

Tovární škodovky se vrátí do rallye

Škoda Auto provozuje svou „mateřskou“ vysokou školu a vychovává si vlastní kvalifikované pracovní síly. Jak byste tuto instituci popsal, srovnal s VŠE?

Jde více méně o bakalářské studium s větším zaměřením na jazyky a praxi. S VŠE nelze dost dobře srovnávat. Ta je vzhledem ke svému univerzitnímu charakteru o řád výše. Absolventi Vysoké školy Škoda Auto však mohou dál na VŠE pokračovat v magisterském studiu.

V čem se změnila Vaše práce při přechodu mezi představenstvem a dozorčí radou ve Škodě Auto?

Výrazně, práce v dozorčí radě je nesrovnatelně jednodušší. Méně náročná na čas, více náročná na znalosti.

Který ze dvou nových konceptů – Yetti a Joyster je blíže sériové výrobě?

Já hlasuji pro Yetti.

Myslíte si, že škoda auto dokáže zdvojnásobit výrobu na milion vozů ročně? Opravdu má čínský trh takový potenciál?

Jsem o tom přesvědčen. Ale není to jen o čínském trhu. Je řada dalších, zde počítáme s dosažením vyššího podílu na trhu.

Budete v motosportu uplatňovat koncept podpory soukromých týmů nebo se připravuje „comeback“ továrního týmu do rallye?

Motosport je součástí Škoda Auto více než sto let a tak to také zůstane. Koncept pouhé podpory soukromých týmů je přechodný. Počítáme od roku 2008 opět s tovární účastí v MS.

Čím si vysvětlujete neúspěch vstupu Škody do těchto závodů v minulosti?

Účast Škody v minulosti nelze nazývat neúspěchem, je třeba vidět konkurenci. Octavia WRC byla velmi úspěšným vozem. U Fabie WRC došlo k určitým problémům. Známe je a budeme se jimi zabývat.

Nevěřím olympiádě v Praze

Jako předseda ČSLH, co všechno můžete v českém hokeji zařídit, ovlivnit?

To je otázka na samostatný rozhovor.

Kdybyste si přál vidět v Sazka areně utkání NHL, můžete se přimluvit?

Co nemohu ovlivnit je extraliga hokeje, kterou řídí Asociace profesionálních klubů.
Tento rozhovor vyjde den po skončení Karjala Cupu. Bude zajímavé srovnat odhad prvního muže českého hokeje a následnou realitu účinkování české reprezentace na tomto turnaji.

Zkuste prosím zatipovat?

Česká republika – Švédsko 3:1
Finsko – Česká republika 1:2
Česká republika – Rusko 4:3

Jste příznivcem, nebo odpůrcem pořádání letní olympiády v Praze – i když lední hokej nenabízí?

Jsem příznivcem, ale nevěřím v reálnost projektu.

Ví se o vás jako o aktivním volejbalistovi. Chodíte hrát i hokej?

Jsem rád, že mohu bruslit. Po totální endoprotéze obou kyčlí nemohu riskovat.

Na kterého hráče se rád podíváte jako divák?

Rád se dívám na technické hráče a proto se mi líbí i nový trend rozhodování.

Mohlo by vás zajímat: