Smart stores vám vyberou vhodné oblečení

14. 1. 2019 | | Názory Smart stores

Když se řekne smart store, každý si představí něco trochu jiného. Inovace v kamenných obchodech, nové funkce na stránkách e-shopu nebo pokročilé mobilní aplikace.

Co si vlastně člověk má představit pod pojmem smart store? Jednoduše řečeno se jedná o propojený obchod, který už není jen místem s regály a zbožím. Jde o soubor interakcí a vztahů mezi zákazníky a prodejci, kteří si mezi sebou neustále vyměňují informace. Vše je vybudováno na základě individuálních potřeb každého zákazníka.

Propojení se zákazníky i mimo obchod se začíná objevovat hlavně v retailu. Díky chytrým telefonům bude moct většina retailigových řetězců zkvalitňovat své služby. Pomocí mobilních aplikací budou prodejci v blízké budoucnosti například sledovat pohyb zákazníka po obchodě a zlepšovat tak uspořádání produktů v obchodě.

Micro location a senzory v regálech

Jedním z trendů budoucnosti je velmi pravděpodobně micro location. Mnoho internetových obchodů podle zboží přidaného do košíku nabízí zákazníkovi slevy na podobné produkty, které by vhodně doplnily jeho objednávku. To bude časem převedeno i do kamenných obchodů, kdy prodejci budou sledovat pohyb zákazníka po obchodě, zaznamenávat jeho nákup nebo zjišťovat, jaké zboží nejčastěji vyhledává. Aplikace pak návštěvníkovi supermarketu například připomene, že by měl koupit mléko, protože si ho do košíku přidal naposledy před týdnem. Pro retailingové společnosti tento systém přinese nespočet výhod. Kromě toho, že budou prodejci v reálném čase vědět, kde a jak se v obchodě zákazníci nejčastěji pohybují, dostanou také přesné informace o tom, které dny a hodiny nejvíce obchod navštěvují, nebo jaké zboží nejčastěji nakupují pospolu.

Kolikrát se vám stalo, že v supermarketu zrovna došlo zboží, které potřebujete? Tento problém by měly vyřešit poličky se senzory, které budou zajišťovat, aby byly regály vždy zásobené. Tým pracovníků v obchodě tak bude ihned upozorněn, že určité zboží v regálu chybí.

Do popředí se dostává ale i umělá inteligence. Některé řetězce v Německu využívají takzvanou automatizovanou komunikaci se zákazníky. Příkladem je chatbot, který je dobrým řešením pro větší společnosti, které denně vyřizují tisíce požadavků svých zákazníků. Chatbot je počítačový program, který je díky nastavenému rozhraní schopen přirozeně komunikovat s uživateli v jejich jazyce. Tato vymoženost není však žádnou novinkou. První chatbot byl totiž vytvořen už v roce 1966 americkým profesorem Josephem Weizenbaumem. Skutečné využití tohoto programu nastalo ale až v posledních pár letech. Příkladem je letecká společnost KLM, která díky využití chatbota dosáhla snížení výdajů.

Mobilní aplikace vám vybere oblečení na míru

Navzdory efektivnosti chatbotů komunikuje v Německu tímto způsobem podle studie, kterou provedl EHI Retail Institute, pouze kolem čtyř procent retailových řetězců. Výzkum se zabýval aktuálním stavem digitalizace v praxi. Chatbot pomáhá zákazníkům i s výběrem zboží, zjišťuje, zda je dostupné v dané velikosti nebo barvě, a může také navrhnout podobné varianty produktu. Kromě efektivní komunikace tak prodejce získává data o zákaznické skupině a preferencích spotřebitelů. V Düsseldorfu dokonce existuje obchod, který umožňuje pomocí aplikace vybrat zákazníkovi oblečení na míru. Na základě zadaných tělesných parametrů u každého kousku dokáže vyhodnotit, zda je produkt pro zákazníka vhodný či nikoliv. Nakupující si může zboží vybrat fyzicky a poté jen naskenovat etiketu pomocí mobilní aplikace. Hned nato obdrží doporučení týkající se daného produktu.

Je jen otázka času, kdy se tyto moderní metody stanou běžnou záležitostí každého řetězce. Velkou překážkou však zůstávají vysoké investiční náklady a nejistota, jak technické vymoženosti přijmou zákazníci, zejména pak ti starší.

Mohlo by vás zajímat: