Studenti společně s A.T. Kearney pomáhají Storyousu za hranice

15. 11. 2017 | | PR články IMG_2397

V minulém semestru jsme se já a čtyři mí spolužáci z magisterského programu CEMS (FPH VŠE) měli možnost na chvíli stát součástí týmu konzultantů A.T. Kearney, a ovlivnit tak budoucí vývoj jednoho z úspěšných českých start-upů. Storyous prošel za dobu své existence přeměnou ze sociální sítě na vyspělý start-up, zaměstnávající desítky mladých nadšenců, kteří společnými silami vytvořili jedinečný pokladní systém navržený na míru potřebám gastronomických podniků. Díky perfektní znalosti potřeb českých zákazníků byli zaměstnanci Storyous schopni adaptovat svůj produkt požadavkům tuzemského trhu, při rozhodování o expanzi za hranice České republiky se však vyrojilo mnoho otazníků.

Která země skrývá větší potenciál, Rumunsko, Velká Británie, Německo nebo Španělsko? Jestliže Španělsko, jak nejlépe pokladní systém modifikovat a které prodejní kanály k prodeji zvolit? Na koho se firma obrátí, když potřebuje vyřešit složité otázky, na které si sama odpovědět neumí? V takových případech firmy využívají služeb konzultantských společností, které jsou schopny poskytnout nezávislou a odbornou radu. Právě proto došlo ke zrodu spolupráce mezi Storyous a konzultantskou společností A.T. Kearney, která nabídla své služby v rámci globálního programu, jehož cílem je pomoci pro bono nadějným lokálním start-upům.

A. T. Kearney je americká společnost s dlouholetou tradicí, založená v meziválečném období Andrewem Thomasem Kearneym, který stál mimo jiné i u zrodu jiné známé konzultanstké společnosti, McKinsey. Jelikož je A. T. Kearney korporátním partnerem studijního programu CEMS, rozšířili jsme tým konzultantů i my – Češka Bára, Holanďanka Manouk, Němec Nic, Francouz Simon a já!

Byl to náš pětičlenný tým studentů, kdo se ujal kormidla na strastiplné cestě za vypracováním detailní “market entry” strategie pro Storyous. Ostřílení konzultanti však zůstali po celou dobu třináctitýdenního projektu na palubě a vždy, když jsme se cítili ztraceni (hlavně tedy v první fázi projektu), nám pomohli určit ten správný kurz. Mimo to jsme od těchto profíků dostali notnou dávku intenzivních školení, které se vždy soustředily na rozvoj různých dovedností – analytické myšlení, prezentování či práce v multinárodním týmu. Naučili jsme se, jak strukturovat komplexní výzkum o zemích, které byly novými potenciálními trhy pro Storyous. Dále jsme se dozvěděli, kde získávat ne vždy snadno veřejně dostupná data a také jsme si nesčetněkrát vyzkoušeli, jak veškerá sesbíraná data správně interpretovat tak, aby dávala smysl nejen nám, ale hlavně našemu klientovi.

Dostali jsme tak autentickou příležitost nahlédnout do zákulisí konzultantské profese, s níž jsme nikdo neměli předchozí zkušenost. Poznali jsme mnoho skvělých lidí, jak ze Storyous, tak z pražské kanceláře A.T. Kearney. Ti nás na závěr spolupráce pozvali na večeři do vyhlášené italské restaurace, kde jsme si u večeře a skleničky vína v přátelské atmosféře předali zpětnou vazbu. Vyspělí „kolegové“ nás méně zkušené navíc zahrnuli konstruktivními radami, jak se prosadit v budoucích profesních kariérách.

Za největší přínos považuji reálný dopad odvedené práce na rozhodnutí Storyous. Výsledky naší analýzy tak nezůstaly pouze na papíře, ale zasáhly přímo do budoucího vývoje společnosti. Přestože společnost původně věřila, že je expanze do Anglie nejlepší volbou, vahou našich argumentů jsme Storyous přesvědčili o tom, aby začali pracovat na expanzi do Španělska, jež se ukázalo být smysluplnějším adeptem. Troufám si říci, že jsem se naučil myslet jako konzultant a osvojil si schopnost předávat své myšlenky co nejefektivněji a srozumitelně dalším lidem. Také jsem byl velice mile překvapen zainteresovaností a přátelským přístupem všech konzultantů, jež mě nalomily k přemýšlení o pracovní pozici v A.T. Kearney po dokončení vysokoškolských studií. Trošku vlastně i závidím mladším spolužákům, které business projekt čeká příští rok, jsem si totiž zcela jistý, že si pro ně A.T. Kearney opět připraví něco obohacujícího!

Martin Štěpánek, Student programu International Management, CEMS

Mohlo by vás zajímat: