Suchej únor 2021 se ponese ve znamení Suché knihy

18. 1. 2021 | | Studentský život Pivo

Již za několik dní odstartuje v pořadí již devátý Suchej únor. Tato česká zdravotně-osvětová kampaň nutí Čechy k zamyšlení se nad svým vztahem k alkoholu. Všichni jsou tedy vyzváni, aby po celý měsíc nepili alkoholické nápoje. Jeden měsíc „na suchu“ je pak pro mnohé inspirací k abstinenci i v následujících měsících.

Letošní ročník bude ozvláštněn Suchou knihou, která ve 28 kapitolách příběhů o životě s alkoholem i bez něj, dat, rozhovorů i informací představí téma alkoholu. Svým dílem do ní přispělo na 70 osobností  včetně psychologů a terapeutů, sportovců, zpěváků, nebo lidí, kteří si závislostí prošli. Kapitoly se vztahují ke spánku, výchově, vztahům, práci, sexu, generaci Z, sportu, gastronomii nebo alkoholu za volantem. Do knihy přispěli například reprezentační hokejista Patrik Bartošák, psychologové Pavel Rataj a Ilona Preslová, spisovatel Josef Formánek, primář Petr Popov, koučka Janka Chudlíková, alkoholog Ivan Douda, záchranář Honza nebo muzikant Petr Fiala.

„Kniha má jediný cíl – abychom všichni znali upřímnou odpověď na jednoduchou otázku: „Ovládáme my alkohol, nebo alkohol ovládá nás?“ popisuje smysl knihy Petr Freimann, ředitel neziskové organizace Suchej únor. Dle Freimanna cílem knihy není z lidí udělat abstinenty, má být především inspirací k sebereflexi. V letošním roce se mohou registrovaní účastníci kromě Suché knihy opět těšit i na uzavřenou skupinu na Facebooku, kde mohou sdílet své zážitky, podporovat se a inspirovat. Kampaň bude letos na sociálních sítích spojovat hashtag #insuchoveritas.

Suchej únor letos vyrazí za hranice, jaká je ale situace na VŠE?

Loňského ročníku se podle průzkumů zúčastnilo až 9 % dospělé populace a 53 procent z dotazovaných své pití omezilo i v následujících měsících. Nás by však v redakci zajímalo, jaká je situace na ekonomce. Zapojte se do naší ankety. Zároveň se můžete těšit na soutěž o již zmíněnou knihu, proto sledujte naše sociální sítě.

Ročník 2021 je zároveň prvním rokem, kdy kampaň expanduje oficiálně i za hranice s názvem Suchý február. Detašovaný tým se ustavil kolem Kláry Dzúrikovej z Psychiatrické kliniky v Trenčíně a členů občanského sdružení Psychiatrická klinika v Trenčíně.

Češi jsou dlouhodobě na předních příčkách ve spotřebě alkoholu. Na hranici alkoholismu se v České republice dle dat Úřadu vlády České republiky pohybuje kolem 1,5 milionu lidí. Průměrný Čech dle Českého statistického úřadu vypije kolem 170 litrů alkoholických nápojů ročně, z čehož je přes 80 procent piva.

Suchý únor se poprvé v České republice konal v roce 2013 a byl inspirován Suchým lednem ze Spojeného království a Suchým únorem, který se drží v Kanadě. Odborná partnerství akci tradičně poskytují Národní ústav duševního zdraví, Klinika adiktologie 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice. Hlavními partnery ročníku 2021 jsou Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra ČR a rodinná nápojářská firma Kofola. Dalšími partnery jsou Zásilkovna, Česká televize, ISIC nebo Filmová akademie Miroslava Ondříčka. V letošním roce se se svou oficiální záštitou přidává i 11 krajů, řada měst a obcí, Karlova univerzita nebo šestice dopravních podniků.

Úvodní foto: Julia Nastogadka, Unsplash

Mohlo by vás zajímat: