Tandemové seskoky: I bezpečnost již dnes řídí počítač

27. 2. 2006 | | Sport

Tandemové seskoky jsou nejlepší a nejbezpečnější způsob, jak zažít krásný vyhlídkový let, výskok z letadla, vychutnat si volný pád, vyzkoušet si řízení padáku a vůbec prožít nezapomenutelný adrenalinový zážitek. Pojďte si skočit!

Tandemové seskoky jsou nejlepší a nejbezpečnější způsob, jak zažít krásný vyhlídkový let, výskok z letadla, vychutnat si volný pád, vyzkoušet si řízení padáku a vůbec prožít nezapomenutelný adrenalinový zážitek. Pojďte si skočit!

Nějak takhle se ve chvále své činnosti předhánějí provozovatelé tandemového skákání: Za cenu okolo 3500 korun s Vámi ti nejzkušenější instruktoři s tím nejkvalitnějším a nejspolehlivějším vybavením a tou nejpříjemnější péčí provedou mezi vzdušnými proudy (mě při té ceně napadá spíš kartel). Někteří ve svých reklamách zdůrazní členství v Aeroklubu ČR, jiní třeba v americké asociace parašutistů USPA. Jejich používané komplety jsou konstruovány dle posledních vývojových trendů s ohledem na maximální bezpečnost při seskoku. Celý komplet i jednotlivé komponenty podléhají předepsaným periodickým kontrolám u autorizovaných firem.

Vlásky, na kterých visí život, jsou jednak instruktoři, kteří mají odskákano tisíce úspěšných pokusů, ale zejména takzvaný hlavní vrchlík – dnes už všude plně eliptické křídlo. To je to, co by se mělo otevřít někde v 1500 metrech, a když jej ze země uvidí vaši fanoušci, měli by si oddechnout. Pokud ale let začíná být podezřele dlouhý a už pomalu přestáváte křičet euforií, je čas na záložní padák.

Inteligentní záchranný systém

Moderní technika už dnes natolik pokročila, že jeho aktivace bude na vás naprosto nezávislá. Nejpopulárnější parašutistický záchranný přístroj na světě je Cybernetic Parachute Release System (CYPRES). Zařízení automaticky aktivuje záložní padák v případě, že jej parašutista z nějakého závažného důvodu sám otevřít nemůže. Procesorová jednotka přístroje CYPRES permanentně vyhodnocuje údaje o barometrickém tlaku, parašutistově výšce nad terénem a rychlosti klesání. Malý počítač je naprogramován, aby kalkuloval se všemi předvídatelnými situacemi. Přístroj registruje, zda padáte v prsní či jiné poloze a všechny údaje neustále porovnává. Stane-li se, že parašutista dosáhne výšky 580 m nad terénem a jeho pádová rychlost je přitom vyšší než 35 m/s, elektronický impuls aktivuje mechanickou jednotku (cutter), která otevře záložní padák. K zapnutí přístroje přitom stačí pouze stisk tlačítka před prvním seskokem.

Postroj s obalem je složen z pasažérského postroje, který se pomocí speciálních zámků a karabin připoutá k postroji s obalovým dílcem, který na sobě nese tandemový pilot. Nosnost jednotlivých zámků je značně předimenzovaná a celkem utáhne až několik tun, takže i ti, kteří mají pocit, že je jejich váha vysoká, si mohou bez obav skočit. Zámky jsou konstruovány tak, že při sebevětším zatížení nejdou uvolnit. Takže nemusíte mít strach, že by vás pilot opustil, i kdyby chtěl. Víme tedy do čeho se oblékneme, ale jak to celé bude vypadat? Jednotlivé školy popisují seskok téměř totožně.

Nechte si seskok zdokumentovat

Samotnému tandemovému skoku předchází zhruba patnáctiminutová příprava na zemi, kde vám tandem pilot obleče speciální pasažérský postroj. Seznámíte se s průběhem celého seskoku, nacvičíte si základní úkony a zjistíte odpobědi na všechny vaše dotazy.

Po nástupu do letadla Vás následuje dvacet minut vyhlídkového letu a během této doby letadlo vystoupá do výšky čtyř kilometrů. Před výskokem si vás pilot tandemu připne na svůj hlavní postroj a pomalu dojdete ke dveřím.

Pak s vámi vyskočí a vy si již pouze užíváte téměř minutu volného pádu přesahující rychlost 200 km/h. Ve výšce 1,5 kilometru pilot otevře padák a na vás čeká šest až deset minut letu na padáku, kde budete mít příležitost si vyzkoušet jeho řízení. Ve výšce 500 m si řízení převezme zpět pilot a po chvilce přistáváte.

To je opravdu velmi měkké, rovná se skoku z dvaceti centimetrů. Tandemové padáky jsou uzpůsobeny pro dvě osoby, takže lze bezpečně přistávat i s vozíčkáři. Po chvilce již dostáváte tandemový certifikát o úspěšném absolvování seskoku a profesionální záznam vašeho skoku, pokud jste si ho objednali. Ceny záznamu, které by si odvážlivec neměl nechat ujít, uberou z Vaší peněženky dalších plus mínus 1500.

Český tandemový skok těsně před sametem

První úspěšný pokus o tandemový seskok provedl Bill Booth v roce 1977 na Floridě. Použil k tomu svůj upravený padák v tandemovém uspořádání. Pasažérem byl jedenáctiletý chlapec. Muselo se ještě vyřešit mnoho problémů, než se rozběhl celý tandemový program, výroba spolehlivého postroje, vrchlíku, brzdění pádu a dalších doplňků pro tandemovou výstroj, než se dostaly do dnešní podoby.

V Československu provedl první tandemový seskok šéftrenér střediska vrcholového sportu v Příbrami, Áda Eisenhammer 14. října 1989 na prototypu českého tandemového padáku Duo. Odvážnou pasažérkou byla Eva Petráňová, členka plachtařské reprezentace. První výcvik pilotů u nás se uskutečnil v listopadu 1992 v Příbrami – belgickým instruktorem byli vyškoleni první čtyři Češi. O rok později další čtyři, dva v Belgii, dva v Německu.

Do konce roku 2001 bylo provedeno v ČR přes 8500 tandemových seskoků. V současnosti jsou tandemové seskoky velmi populární a prožívají obrovský boom. V ČR působí spousta kvalitních výcvikových škol. Skáče se z letadel An-2, L-410, MI-8 (zážitek z bitevního vrtulníku dá seskoku vpravdě výsadkový charakter), ale třeba i z balónů.

Tandemem to nemusí končit, ale začít

Vývoj spolehlivosti techniky i vysoké požadavky téměř eliminovali možnost neštěstí. Čísla takovýchto nehod jsou ale v podstatě nedobytná. Spoustě lidí, kteří si jdou skočit třeba jako dárek k narozeninám, se parašutismus natolik zalíbí, že by v něm rádi pokračovali. Pro ty je u nás pořádáno několik dalších kurzů pro veřejnost, kde se můžou stát zkušenými sky-divery.

Introduction to Accelerated Freefall Course (IAFF) je nejrychlejší způsob, jak si vyzkoušet samostatný volný pád. Celý kurz se skládá z rozsáhlé pozemní přípravy a jednoho skoku ze 4000 m se dvěma instruktory. Na padáku budete zhruba sedm minut kontrolováni a řízeni instruktorem pomocí vysílačky. IAFF seskok se stejně jako tandemový seskok natáčí na kameru externím kameramanem. Jedná se vlastně o první úroveň „AFF kurzu“, takže pokud se rozhodnete pokračovat, bude Vám IAFF seskok započten a pokračujete seskokem na druhém „levelu“ – AFF. Po absolvování AFF kurzu zvládnete základy volného pádu a letu na padáku a můžete samostatně pokračovat v seskocích pod dohledem určeného instruktora. Pro IAFF i AFF potřebujete zdravotní potvrzení od určeného sportovního lékaře. Cena kurzu IAFF se pohybuje kolem 5500 korun, AFF 39000.

Mimo tyto licencované skoky para-školy nabízejí také individuální seskoky. Výcvik k Vašemu samostatnému sletu probíhá ve dvou až třech dnech. Obsahuje teorii a nácvik všech úkonů nutných pro seskok. Skáče se z výšky 1200 m na křídlech s automatickým otevřením, čili bez volného pádu. Požaduje se věk minimálně 15 let a lékařské potvrzení. Cena takovéto cesty k bezpečnému dopadu na zem je obvyklá do 2000 Kč.

Tandemové seskoky
výška seskoku:_4000 metrů
rychlost volného pádu:_200 km/h
doba letu letadlem:_15 – 20 minut
doba volného pádu:_1 minuta
doba letu na padáku:_6 – 8 minut
přistání: _měkké
úroveň hladiny adrenalinu:_závratně vysoká
fyzická náročnost:_minimální
doba přípravy:_10 minut
bezpečnost:_maximální možná
věkové limity:_min. 9 let (nebo 120 cm)
výškové limity:_min. 120 cm
hmotnostní limity:_max. 100 kg (vyšší váhy po domluvě)
zdravotní stav:_seskok není vhodný pouze pro epileptiky a kardiaky,
naopak je vhodný i pro vozíčkáře, či osoby s podobným tělesným handicapem

Odkazy na pražské provozovatele
http://www.tandemoveseskoky.cz, http://www.skyservice.cz, http://www.padaky.cz/cz,
http://www.paracentrumcz.cz, http://www.paraskolaimpact.cz, http://www.tandemovy-seskok.cz

Mohlo by vás zajímat: