Využití informačních technologií v podnikání

5. 8. 2009 | | Kariéra

V posledním díle se zaměříme na oblast informačních technologií. Ty
mohou svými moderními formami podnikatelům pomoci například rychleji
nastartovat podnikání nebo získat výhodu před konkurencí.

Mezi základní výbavu každého podnikatele obvykle patří počítač,
kancelářský software a připojení k internetu. Bez této výbavy si dnes
podnikání asi jen těžko dokáže někdo představit. Možností využití
informačních technologií (IT) v podnikání je však mnohem více a ne
každý si je vědom jejich významu. „Podnikat bez informačních
technologií je jako veslovat na motorovém člunu bez spuštěného motoru. Jet
se tak dá, ale asi nám všichni brzy zmizí za obzorem,“ říká Dan
Ševčík, Regional Sales Manager ve společnosti Cisco Systems, která patří
mezi největší technologické firmy na světě.

Například firemní server umožňuje ukládat důležité firemní
dokumenty do jediného prostoru namísto dokumentů roztroušených na více
osobních počítačích. Toto řešení je obvykle nejen spolehlivější, ale
umožňuje i jednodušší zálohování dat. Účetní systém zas pomůže
ohlídat účty. Pokud je navíc automatizovaný, dokáže sám vytvářet
faktury, e-mailové zprávy informující o dosud neuhrazené faktuře ze
strany zákazníka nebo dokonce sám platit faktury dodavatelům.

Opomíjí se bezpečnost

Technologie rovněž pomáhají při zahájení podnikání, kdy musí
podnikatel řešit mnoho obtíží, zpracovat ohromné množství informací a
efektivně oslovit trh. Možnosti moderních informačních technologií jdou
však ještě mnohem dál. Například bezpečnostní nástroje pomáhají
chránit citlivá firemní data, což je důležité zejména v dnešní době
rostoucích objemů spamů a dalších internetových i jiných hrozeb.

„Jednou z velmi podceňovaných oblastí je právě bezpečnost. Antivir
má většina podnikatelů, firewall spíše menší část, což už samo
o sobě je alarmující, ale co například systémy prevence neoprávněného
průniku, ochrany úniku dat nebo filtrace přenášeného kódu,“ varuje
Ševčík. Podle něj jde o oblasti, kterým podnikatelé obvykle nerozumí, a
proto je opomíjejí. Mohou však mít závažné dopady na jejich podnikání
i jejich osobní životy.

Práce z domova jako benefit

Další často opomíjenou oblast tvoří různé nástroje pro spolupráci,
které sice nechrání podnikatele před hrozbami zvenčí, ale zato zlepšují
komunikaci se spolupracovníky a zákazníky, což zvyšuje pružnost firmy a
dává jí to konkurenční výhodu. Jde například o řešení pro on-line
spolupráci, webové konference, firemní chat nebo IP telefonii, která je
nyní díky jednoduchosti instalace a používání mnohem dostupnější i pro
malé firmy.

Výhodou, kterou mohou malé firmy poskytnout svým zaměstnancům a mimo
jiné tak šetřit náklady na pronájem kancelářských prostor, je práce
z domova. Tu moderní technologie rovněž usnadňují.

Technologie na leasing

Protože pořízení informačních technologií něco stojí, měl by se
podnikatel jako u každé investice zamyslet nad jejím přínosem a
návratností. Investice do IP telefonie mu například může přinést úsporu
nákladů, nástroje pro spolupráci mu mohou ušetřit čas a peníze. Jako
jakékoliv jiné zařízení rovněž informační technologie zastarávají.
„Také starý autobus je potřeba čas od času vyměnit za nový,
silnější, rychlejší, pohodlnější a bezpečnější. U informačních
technologií zpravidla platí, že čím kvalitnější výrobek si koupím,
tím déle mi bude dobře a správně sloužit,“ říká Ševčík.

Podle něj by se měl podnikatel rovněž zaobírat ekonomickými úvahami,
jakým způsobem si technologické vybavení vlastně pořídit. Možností je
více – finanční leasing, operativní leasing, splátkový prodej,
pronájem služby s dohledem či outsourcing. „Každá z těchto možností
má samozřejmě své charakteristiky, výhody a nevýhody a je vhodná
v jiných situacích a při rozdílných okolnostech. Ale to by bylo na
samostatné téma,“ uzavírá Ševčík.

Celý rozhovor s Danem Ševčíkem naleznete na stránkách www.ide-vse.cz.

Mohlo by vás zajímat: