Vývoj aplikace Moje studium pořád probíhá, na komplexní hodnocení je ještě brzy, míní Tomáš Majer z IS4U

25. 11. 2020 | | Zprávy ze školy aplikace Moje studium IS4U

Již několik týdnů mají studenti Vysoké školy ekonomické (VŠE) možnost využívat služby informačního systému InSIS prostřednictvím mobilní aplikace Moje studium. Za jejím vývojem stojí brněnská IT firma IS4U, jejíž portfolio obsahuje i další řešení pro vysoké školy jako Univerzitní informační systém nebo aplikaci Roger určenou pro automatické tvoření vysokoškolských rozvrhů na základě potřeb školy. Mezi partnery IS4U přitom patří přes třicet vysokých škol a jiných institucí v Česku a na Slovensku.

Za nápadem vytvořit aplikaci Moje studium stálo podle slov obchodního ředitele IS4U Tomáše Majera přesvědčení, že v aktuální době se jedná o standardní nástroj pro interakci studenta a vysoké školy či studentů mezi sebou navzájem. „Současně s naším přesvědčením jsme zaznamenali také řadu žádostí o vývoj na našich partnerských školách. Bohužel jen jedna škola na Slovensku byla ochotna se alespoň částečně podílet na vývojových nákladech,“ řekl iListu Majer.

Aplikace začala vznikat již v roce 2019, u prvních zákazníku byla dle Majera nasazována začátkem roku 2020. Ti hodnotí novou aplikaci kladně. „Vlastní zpětná vazba je jednoznačně pozitivní jak ze strany studentů, tak ze strany vysoké školy, pro kterou aplikace velmi často plní také marketingové cíle při nulových nákladech,“ komentuje Majer a dodává, že jisté komplikace přirozeně doprovázejí stejně jako u každého nového softwaru i jejich aplikaci. „V dnešní době existence celé řady typů mobilních zařízení na platformě OS Android se problémům zcela vyhnout nedá,“ vysvětluje.

Pro uživatele, kteří se setkali s problémem, vytvořilo IS4U několik možností pro kontaktování a vyřešení vzniklých nepříjemností. „Máme zřízeno QA oddělení jen pro potřeby řešení případných problémů uživatelů mobilní aplikace, web stránky FAQ i supportu, přes které nás mohou naši uživatelé kdykoli kontaktovat. V tento moment nemáme žádný nevyřešený tiket,“ objasňuje Majer. Dodává, že s ukončením používaní aplikace ze strany některé z partnerských vysokých škol se prozatím nesetkali.

Na komplexní hodnocení aplikace ještě nenadešel správný čas

Samotný Majer aplikaci po obsahové stránce hodnotí jako každodenní nástroj nahrazující univerzitní integrovaný systém (UIS) zejména v průběhu semestru a zkouškovém období. „Můj osobní pohled je takový, že v tento moment je příliš brzy na komplexní hodnocení, neb vývoj aplikace probíhá každý den a nemáme v plánu jej jakkoli omezovat,“ komentuje.

„Těch nápadů na další směřování výrazně přesahující možnosti webu a UIS je celá řada. Od dnes již fungujících notifikací a jejich dalšího rozvoje či rozvoje v oblasti komunikace mezi studenty navzájem a podpory komunitních funkcí,“ objasňuje. Jako nápad na rozvoj uvádí notifikace jako nástroj vysoké školy pro cílené informování skupin studentů o důležitých událostech.

Na hodnocení aplikace je prozatím brzy taky dle vedoucího Oddělení bezpečnosti a ochrany dat Centra informatiky VŠE Luboše Pavlíčka. „Očekáváme rozdíly v hodnocení aplikace ze strany různých skupin studentů – bakaláři, navazující magistři, doktorandi, studenti placených studií, studenti U3V či přijíždějící výměnní studenti. Jiná kritéria hodnocení úspěšnosti mobilní aplikace budou mít její autoři a jiná kritéria bude mít i škola,“ objasňuje.

Jeho stanovisko podporuje taky vedoucí Centra informatiky Milan Nidl. „Dejme aplikaci čas, než jí budou různé skupiny a dle různých kritérií hodnotit. IS4U má určitou vizi, kam chce mobilní aplikaci směřovat. Ale chce také trvale sbírat podněty od studentů,“ míní Nidl.

K placenému modelu aplikace vedly dva důvody

Na dotaz ohledně placeného Premium účtu a možné budoucí funkcionalitě aplikace na úrovni plnohodnotného informačního systému InSIS Majer uvedl nepřetržitý vývoj aplikace. „Obchodní model FREE/Premium byl zvolen zejména ze dvou důvodů. Jednak po celé řadě jednání s vysokými školami to byl model jednoznačně školami preferovaný a také to byl model, který naší společnosti umožní dlouhodobý rozvoj a podporu chodu aplikace v čase,“ vysvětluje.

„Na rozdíl od řady studentských projektů potřebujeme zajistit stabilitu provozu a rozvoje v dlouhodobém časovém horizontu, a to s sebou vždy nějaký placený model přináší,“ dodává s tím, že školy mají možnost zakoupit pro studenty multilicenci Premium verze aplikace. „V takovém případě pak školám nabízíme výrazné slevy na pořízení Premium licencí. Bohužel požadavek na zakoupení multilicence jsme zatím zaznamenali jen jeden, a to na veřejnoprávní škole na Slovensku,“ komentuje.

Závěrem uvádí, že ve firmě IS4U jsou si vědomi, že placení Premium verze nemusí být studenty vnímáno vždy pozitivně. Ta je kromě jiného potřebná pro kontaktování studijního oddělení, stáhnutí elektronicky podepsaného potvrzení o studiu či pro nahlížení do průběžného hodnocení v listu záznamníku učitele. „Mimo toho to mohou studenti vnímat třeba tak, že tímto krokem mohou podpořit vlastní rozvoj aplikace v budoucnu za cenu jednoho piva měsíčně,“ zakončuje.

Někteří studenti vznik aplikace chválí, nesouhlasí však s její zpoplatněním

Podle Miloslava, studenta Fakulty informatiky a statistiky VŠE, ačkoli studenti již dlouho volali po vytvoření obdobné aplikace, současná varianta nebude mít velký úspěch. Nutnost platby pro zpřístupnění většiny důležitých záložek a funkcí InSISu hodnotí jako značný nedostatek. „Rozumím tomu, že vývoj aplikace stojí peníze, ale nerozumím tomu, proč bych si měl já, student, platit za pohodlnější přístup k mému hodnocení a rozvrhu, když by aplikace v telefonu v dnešní době měla být samozřejmost,“ objasňuje Miloslav.

„Na ostatních školách to takto není a mají kolikrát i intuitivnější a modernější aplikace. Cena je velmi nízká, v podstatě se vyrovná ceně za jedno pražské pivo, ale stále si myslím, že můj e-index zkrátka není Netflix,“ dodává.

Kritický názor k placené verzi sdílí také studentka Fakulty mezinárodních vztahů Eva. Ta si dle svých slov aplikaci stáhla ještě před současnou aktualizací. „Aplikace je jistě pěkná jako přehled studia, které předměty a za kolik kreditů mám odstudované. Nicméně chybí nebo jsou zpoplatněné důležité funkce, hlídací pes byl za poplatek, nedají se v ní registrovat předměty a podobně. Proto jsem aplikaci odinstalovala a chodím přes prohlížeč do InSISu,“ zakončuje své vyjádření Eva.

Mohlo by vás zajímat: