Aplikace dosluhuje s problémy
NezařazenéJistě si mnozí uživatelé serveru Semestr všimli, že se zde na čas vyskytly problémy s fungováním. Studentský List se proto rozhodl zjistit, co se vlastně stalo. Na dotazy odpovídal Martin Buus, zástupce správy systému Semestr.
Jistě si mnozí uživatelé serveru Semestr všimli, že se zde na čas vyskytly problémy s fungováním. Studentský List se proto rozhodl zjistit, co se vlastně stalo. Na dotazy odpovídal Martin Buus, zástupce správy systému Semestr.
Semestr nějakou dobu neposílal informační emaily. Teď již funguje. Co se
stalo?
Důvodem byl rostoucí objem změn, ke kterým v dokumentech a úkolech docházelo, a tím výrazně rostl počet zpráv. Nárůst počtu zpráv si vynutil technologické úpravy. Při zmiňovaných technologických úpravách došlo k chybě, která zapříčinila, že byly zprávy jistou dobu generovány s prázdnými adresami.
Pokud je na serveru přihlášen velký počet uživatelů, odezva se velice zpomaluje. Čím je to způsobeno?
Každá obsluha má svou kapacitu. V mikrobusu neodvezete 50 lidí na jednu jízdu. Aplikace i stroj, na kterém běží, byly původně navrženy pro desítky uživatelů. Nyní Semestr používá celá škola. S ohledem na prudký rozvoj informačních technologií lze říci, že už dávno přesluhuje a všichni víme, že měl být již před rokem a půl nahrazen ISISNG. Vzhledem k tomu, že stále existují úvahy o novém integrovaném systému, není relevantní výrazně zvyšovat výkonnost stroje. I přesto došlo nedávno k navýšení operační paměti, což podle mého názoru výrazně pomohlo.
Je dána nějaká „kritická hranice“ přihlášených uživatelů, při níž dochází k potížím?
Počet klientů, při němž dochází k potížím, je velmi relativní číslo. Zátěž stroje závisí jak na počtu aktuálně pracujících uživatelů, tak na tom „jak rychle „klikají“, kolik otevírají souborů či vkládají dat, jak jsou otevírané soubory velké atd. Jakékoliv číslo je nepřesné. Pokud i přesto chcete jakousi orientační cifru, pak lze jako mezník odhadnout na cca 250 uživatelů (indikovaných v záhlaví). Dokáži si však představit i situaci, kdy pět velmi intenzivně pracujících uživatelů zpomalí výrazně odezvu řádově na desítky vteřin až minuty.
Někdy se stává, že soubor, uložený na Semestru vyučujícím, nejde otevřít. Je chyba na straně učitele nebo Semestru?
Chyba může být jak na straně učitele, tak na straně Semestru, ale také v nastavení prohlížeče uživatele. Osobně jsem se ještě nesetkal se souborem, který byl korektně vložen a který bych následně nebyl schopen ze Semestru uložit na disk a otevřít. Zkušenost jiných uživatelů může být samozřejmě odlišná.