Berlinale: České filmy zatím nikdo nevypískal

Berlinale: České filmy zatím nikdo nevypískal

Podle potlesku novinářů na projekcích lze předpovídat budoucnost
daných filmů. V sekci Forum se na Berlinale tento rok představily rovnou
tři filmy, reakce na ně jsou však rozdílné. Negativní přijetí jako
u argentinského filmu se ale nečekalo.

Festival Berlinale se skládá ze sedmi sekcí, přičemž pro nás české
přespolní návštěvníky jsou zajímavé tři z nich: Competition, Panorama
a Forum. Postupné promítání filmů v sekci Competition se blíží ke konci
a v sobotu 19. února porota vyhlásí nejlepší snímek. Stejně jako sekce
Panorama, ani soutěžní sekce Competition nemá tento rok českého zástupce
ve svých řadách. Do těchto kategorií se v posledních letech z českých
řad probojovaly filmy jako Obsluhoval jsem anglického krále od Jiřího
Menzela v roce 2007 nebo Kawasakiho růže od Jana Hřebejka
v minulém roce.

Zato sekci Forum, která se zaměřuje na experimentální a osobité filmy,
tento rok obohatili rovnou tři čeští zástupci. Jedná se o filmy Dům od
Zuzany Liové, Nesvatbov od Eriky Hníkové a Osmdesát dopisů od Václava
Kadrnky. I když se nejedná na první pohled o zvučná jména české
kinematografie, ve svém programu jsem si alespoň dva z nich nemohl nechat
ujít. Zatímco u Domu byla reakce přítomných diváků nadmíru pozitivní,
v případě Osmdesáti dopisů velmi rozpačitá.

Na Berlinale je každý den k dispozici hned několik novinářských
projekcí, které mohou sloužit jako dobrý index toho, jaký osud film
v budoucnu potká. Za svůj pobyt v Berlíně jsem vypozoroval hned několik
ukazatelů. Prvním z nich je samozřejmě návštěvnost, druhým z nich je
počet odcházejících lidí v průběhu filmu a třetím z nich je
závěrečný potlesk (nebo jiné zvuky, které zvládne průměrný novinář
ze sebe vydat).

Největší návštěvnost jsem zaznamenal u německého festivalového
miláčka Wima Wenderse, který na Berlinale přijel představit 3D dokument
Pina o německé choreografce Pině Bausch. Největší promítací sál byl
více jak z poloviny zaplněn již půlhodiny před začátkem projekce. Tomuto
počtu odpovídala i závěrečná reakce. Wim Wenders si vysloužil nejdelší
a nejbouřlivější potlesk – nutno poznamenat, že dokument byl natočen
opravdu úchvatným způsobem.

Počet odcházejících lidí během představení se u každého filmu
pohybuje v průměru okolo pár desítek lidí. Nejspíše se jedná o ty
ambiciózní novináře s nabitým diářem, kteří chtějí stihnout všech
385 filmů. Průměr „odpadlíků“ překročil ale snímek maďarského
režiséra Bély Tarra, a to The Turin Horse. Jestliže na začátku byl sál na
pár výjimek zcela zaplněný, závěrečných titulků se dočkala sotva
půlka sálu. Nevím, možná je odradil příběh, který by mohl být natočen
v šedesáti minutách, zatímco Béla Tarr ho natáhnul na neuvěřitelných
149 minut. Paradoxně ti, co vydrželi, tento film nyní hodnotí nadmíru
pozitivně. I já jsem vydržel, ale k nadšenému davu jsem se nepřidal. The
Turin Horse sice hluboce zapůsobil, ale z hlediska dřívější režisérovy
tvorby nepřichází s ničím novým.

Spojitost s Bélou Tarrem měl i ve čtvrtek promítaný český film
Osmdesát dopisů. Václav Kadrnka taktéž natáhl příběh hodný krátkého
filmu na vícenásobek. Snímek o snaze dvou hlavních hrdinů emigrovat do
Velké Británie za dob komunismu v Československu sklidil velmi vlažné
reakce, navíc ranní promítání v 11 hodin nepřilákalo ani velký počet
návštěvníků. Uklidněním ale může být, že český zástupce nesklidil
reakce jako argentinský film A Mysterious World v hlavní soutěži.
Novináři ho zahrnuli lehkým pískotem, občasným zabučením a dalšími
těžko identifikovatelnými zvuky. Reakce to možná byla přehnaná, ale
přiznejme si, že film o (ho…dně kulantně řečeno) ničem si v tak velké
konkurenci nemůže dělat žádné naděje.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

článek 2

Video o tvorbě rozvrhu na VŠE je terčem posměchu. Realita je však mnohem složitější.

Dvouminutové video – tolik stačilo k tomu, aby se v polovině června rozvířila vášnivá debata napříč sociálními sítěmi na téma tvorby rozvrhu na VŠE. Národohospodářská fakulta (NF) zveřejnila video, které mělo studentům i veřejnosti tento proces přiblížit. Pro část diváků je práce rozvrhářek terčem posměchu, druzí se jich zastávají. Proč vzbudilo video takovou vlnu reakcí,...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...