Café Evropa: Sdílená ekonomika potřebuje jasná pravidla

café evropa_sdílená ekonomika_2

Návštěvníci další z cyklu debat Café Evropa zaplnili Evropský dům. Tentokrát se ústředním tématem stala Sdílená ekonomika – jak by měly vypadat služby ve 21. století. Rolí hlavních řečníků se ujali Tomáš Prouza, bývalý státní tajemník pro evropské záležitosti a první digitální koordinátor vlády České republiky, a Tomáš Peťovský, ředitel společnosti Uber v České a Slovenské republice. Akci moderovala Kateřina Etrychová z České televize.

Říjnová debata bez okolků přešla příjmo ke konkrétním situacím, které na sdílenou ekonomiku vrhají špatné světlo – na nedávný protest taxikářů proti společnosti Uber na pražském letišti. Podle Tomáše Peťovského se dnešní vnímání těchto platforem zjednodušuje na rovnici Uber rovná se taxi a Airbnb rovná se hotel. „Na jedné straně to je ale o tom, jak legislativní rámec reaguje na tyto nové služby, aby se z nich dalo vytěžit maximum. Na druhé straně je, aby skutečně fungovaly ve prospěch zákazníků, měst, státu a celkového společenského blaha,“ vysvětluje. Prouzovi zase protesty připomněly učebnici dějepisu ze sedmé třídy, kde dělníci rozbíjeli parní stroje. „Ta debata je o dvou věcech: že nemá cenu zastavovat pokrok a je také ukázkou toho, jak jsou státy pomalé v hledání pravidel pro tyto nové modely,“ myslí si bývalý státní tajemník.

Prouza také zmínil, že dodnes se nedokázal nikdo dohodnout na tom, co tyto nové platformy přesně jsou. Stále se čeká na rozsudek Evropského soudního dvora, který by měl definici přinést. Ten by měl padnout letos v prosinci. „Je to ten, kdo poskytuje službu nebo firma, která jen propojuje zájemce a to, co jim nabízí?“ zopakoval otázku, nad kterou se horlivě diskutuje.

Svoji definici pro sdílení aut má Peťovský. „Uber je technologická firma, pokud se bavíme konkrétně, má i vícero byznys modelů – na městskou mobilitu, přepravu jídla, převoz kamionů,“ vysvětluje ředitel společnosti. „Je to technická aplikace, která umožňuje propojovat lidi, kteří mají zájem o odvoz z bodu A do bodu B s lidmi, kteří mají volný čas a volné auto, které nevyužívají,“ dodává. Cílem je tak podle něj dostat větší počet lidí do menšího počtu aut.

Tomáš Prouza si ale nemyslí, že by sdílená ekonomika měla moc vytlačit tradiční podnikatele. „Byznys modely se mění, třeba ve Washingtonu lze přes aplikaci Uber objedat licencované taxi,“ uvádí příklad. Podle Prouzy tyto platformy také spíše budují nové cesty, než že by braly práci taxikářům nebo hoteliérům. Využivají je totiž třeba lidé, kteří by jinak jeli městskou dopravou nebo si za destinaci vybrali jiné město.

Nové služby nejde zakomponovat do těch tradičních

Dalším klíčem je také zvýšená ochota spolupracovat se státem a podílet se na vytváření jednotných pravidel. „Jde o to, najít nějaký konsensus,“ komentuje Peťovský. Logičtější je podle něj vytvořit nový rámec pravidel než se podobné sužby snažit zakomponovat do těch tradičních.

Dostalo se i na téma, které nejvíce rezonuje při znímce o sdílené ekonomice: placení daní. Nejde přitom o to, že by provozovatelé daně neplatili vůbec, spíš o to, jestli je skutečně odvádí. „Naše úloha je taková, že dáváme informace, poskytujeme pomoc a zabezpečujeme, aby každá jízda byla transparentní a měla svou fakturu,“ říká k tomu Tomáš Peťovský z Uberu. Otázkou je, jestli to stát zvládne zkontrolovat. „Kdyby chtěl, tak to ukontroluje lépe než u klasických taxislužeb,“ dodává Prouza. Stát se ale podle něj bude spíše zaměřovat na Airbnb. Tam je totiž mimo daně z příjmu i daň z přidané hodnoty.

Uber působí ve 21 zemích Evropské unie a v 600 světových městech. Podle Peťovského je teď v České republice nejdůležitější, aby se nastavil jasný regulační rámec pro platformy jako Uber. „Takový, který je nějakým způsobem definuje, uchopí je, ale zaroveň jim umožní dále fungovat,“ uvádí postoj své firmy. Prouza se na nové technologie a služby dívá jako na způsob, jak snížit administrativní zátěž. Zároveň by ale k jejich využívání přidal více kreativity.

Foto: archiv Café Evropa

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

aaron-burden-QJDzYT_K8Xg-unsplash

Komplexní „Survival Guide“ do zkouškového je tady. Jde to i bez kofeinu!

Do termínů prvních zkoušek zbývá méně než měsíc. Po semestru bohatém na státní svátky, je tak čas začít přemýšlet, jak vše dohnat, nezbláznit se a ideálně zaskórovat lépe než na čtyři plus. Přinášíme tipy jak pro studenty, kteří nemají problém s průběžnou přípravou, tak pro ty z vás, co spoléhají na „allnighters“ těsně před testy....

ChatGPT Image 21. 4. 2025 23_31_50

Levný Erasmus? Existuje! Vybrali jsme 33 míst, kam za ním.

Letenka ve výši tvé měsíční výplaty na brigádě, kolej dražší než průměrný nájem bytu v Praze a stipendium, co pokryje tak možná dva týdny v supermarketu. Vítej ve světě Erasmu, kde všichni mluví o životní zkušenosti, cestování a večírcích, ale málokdo přizná, že rozpočet studenta je často na úrovni instantní polívky. Znamená to, že si Erasmus...

dcc76da4-e6e4-47b0-81bc-04949e453b58

Milion dětí, nula kondomů, tuny dat: rozebrali jsme vztahy a sex na Erasmu

Studium v zahraničí – ať už je to Erasmus, nebo jiný výměnný pobyt – je pro většinu studentů jednou z nejlepších zkušeností v životě. Nové prostředí, lidé z různých koutů světa, nekonečné večírky, volnost…a ano, taky dost často zvýšená pravděpodobnost romantických a sexuálních zážitků. Když se ocitnete v novém prostředí obklopeni lidmi z celého světa,...

IMG_8384

Anna-Marie Horáková: Sbalit batoh a dát si pár měsíců off

Máte pocit, že je toho na vás hodně, že nestíháte školu, práci a své zájmy? Polemizujete o prodloužení studia? Nejste sami! Přesně tyto problémy řešila bývalá šéfredaktorka iListu a již absolventka FMV, Anna-Marie Horáková. Anička díky prodloužení svého studia o jeden semestr získala pár měsíců bez školy a závazků. Ideální čas na to sbalit batoh...