Café Evropa: Sociální média volební rozhodnutí voličů příliš neovlivní
Kariéra, Studentský životLze ovlivnit voliče pomocí kampaní přes sociální sítě a jim podobné médiální platformy? Hojně probírané téma posledních týdnů a měsíců se objevilo i na debatě Café Evropa. Té se účastnili Alžběta Králová, konzultantka Institutu politického marketingu, a Jindřich Šídlo, šéfreportér Seznam.cz. Zabývali se mimo jiné i otázkou, jestli se sociálními sítěmi přichází také éra mladých politiků.
Diskuzi hned ze začátku debaty ovládl pojem „úspěšná kampaň“. Za takovou by se podle hostů dala v České republice pokládat ta hnutí ANO Andreje Babiše, pod kterou je podepsaný Marek Prchal. Jindřich Šídlo trochu zapochyboval, jestli se jiné druhy sdělovacích prostředků na výsledku voleb skutečně výrazně podepsaly. „Nejsem si jistý, jestli mají sociální média takový vliv, jaký se jim přisuzuje,“ uvedl.
Babišova kampaň podle něj totiž nebyla přelomová, dostala se ale do už začatého víru, ve kterém se strana i s lídrem nacházela a pouze ho pomohla znásobit. S tím souhlasí i Alžběta Králová. „Šéf kampaně je schopný přizpůsobovat kampaň voličům, které si přeje zasáhnout. Babiš je přirozený a nemění strategii jako jiné strany. Na tom se pak odráží to, jak ho vnímají voliči,“ objasnila. Nejen jemu k popularitě přispěly také přímé debaty a diskuze s mladými voliči.
Sociální sítě ale v porovnání s rokem 2013 vyumělkované volby trochu změnily. „Strany teď ví, s kým komunikují a mají zadarmo zpětnou vazbu,“ komentoval odlišnost v kampani reportér Šídlo. „Mladí jsou v tom jako ryba ve vodě, znají tohle prostředí a vědí, jak funguje,“ přidla svůj názor Králová. Jindřich Šídlo ale varoval před nebezpěčím, které sociální sítě představují. Poměrně snadno se jimi totiž šíří poplašné zprávy, takzvané „fake news“. „Mladí berou informace na Facebooku, při amerických volbách to bylo dokonce až ze 40 procent,“ uvedl. V České republice přitom podle hostů nefunguje kultura ověřování účtů a v zemi se podceňuje mediální výuka. Pro běžného uživatele je tak těžké odlišit pravé zprávy od těch poplašných a poznat, čemu může věřit a čemu ne.
To, jak politici fungují, se mění
Spekulovalo se také o tom, kdo z politiků si své statusy na sociálních sítích píše sám – a za koho to naopak dělají lidé s praxí. „Dlouhou dobu jsem si myslel, že si to Bohuslav Sobotka píše sám, podle toho, jak to vypadalo,“ svěřil se Šídlo. Jeho profil je podle něj přesný příklad toho, jak by komunikace přes nové platformy vypadat neměla. S Královou se shodli, že sami si své účty na sociálních sítích zřejmě spravují Dominik Feri, Miroslav Kalousek a mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček.
Dobrou práci s online platformami podle Šídla předvedl také Mirek Topolánek, který se s připravenou kampaní objevil ani ne měsíc před uzávěrkou kandidátek na prezidenta republiky. „Jeho kampaň dělal Jakub Hora, který předtím spolupracoval s Piráty,“ dodala k tomu Králová. To, že se objevil také na akci youtuberů je podle obou jen důkaz toho, že se vystupování politiků mění.
Králová ale upozornila na tenkou hranici mezi soukromým a veřejným účtem politika. „Když vstoupíme do politiky, tak už tam ta hranice prostě není,“ myslí si. „Je chyba, pokud má politik dva účty. Říká to jen to, že jeden je billboard a ten druhý je ten osobní,“ komentuje Šídlo.
Českou specialitou je ironie
Podle Jindřicha Šídla úspěch kampaně závisí na třech komponentech: osobním kontaktu s voliči, televiznch debatách a na probíraných sociálních sítích. „Je to také o náladě ve společnosti a jestli ji politici dokážou odhadnout a vystihnout v kampani,“ dodává. „Sociální sítě jsou jen doplněk kampaně. Pokud se podíváme na video, hned nezměníme politický názor, ale může nás to utvrdit nebo naopak odradit,“ myslí si Králová. Co ale lidé jako kampaň neodhalí je známé „objíždění“ malých vesnic. „Politik se spontánně zapojí do aktivit, dělá si s lidmi selfíčka,“ popisuje. „Lidi jsou rádi, že někdo jako Babiš přijel k nim, všechno je ale připravené,“ přibližuje, jak funguje politický marketing. Pokud ale akce nebudou politikovi sedět, v kampani mu to podle ní nepomůže.
Čeští voliči jsou ale přeci jen trochu jiní než ti z jiných částí země – a to musí pečlivě připravená kampaň zohlednit. „Českou specialitou je ironie,“ říká Šídlo. Na Twitteru je možná i proto nejpopulárnější falešný účet Karla Schwarzenberga. „Záleží to na politické kultuře dané země,“ dodává k tomu Králová. „Co funguje tady, nemusí fungovat na voliče v Německu,“ vysvětuje. Z komunistické minulosti České republiky je jasné, že voliče zaujme silný lídr. „Rádi svěříme mandát do rukou někoho jiného,“ uzavírá konzultantka.
K masovému oslovení voličů je podle Šídla u nás populární především Facebook. Ten ale v posledních měsících čelí kritice kvůli svému systému placené reklamy, u které existuje podezření, že mohla ovlivnit volby ve Spojených státech. Kvůli podobným obavám Francie a Velké Británie sociální síť vymazala na třicet tisíc falešných účtů. Facebook teď proto přišel s novým systémem posuzování reklam, od kterého si slibuje větší transparentnost.
Foto: archiv Café Evropa
Mohlo by tě zajímat:
- Vývoj areálu ekonomky: přes vinice a plynárnu k moderní univerzitě 21. století
- Halyna Kovalenko: Cesta k vlastnímu podnikání začíná v AIESECu
- Týdenní souhrn: VŠE navštíví předseda ÚOHS, vánoční atmosféra a Mikuláš