Krize a kapsáři ničí český turistický ruch
NezařazenéTurismus je v Česku v útlumu. Způsobuje ho nejen ekonomická recese, ale
také špatná pověst naší země v zahraničí a chybějící koncepce
rozvoje cestovního ruchu.
Cestovní ruch zaznamenal v letošním roce v České republice jeden
z nejvýraznějších poklesů od roku 1989. V prvním pololetí roku
2009 navštívilo Česko o třináct procent méně zahraničních klientů
(2,71 milionů), než tomu bylo vloni, přičemž průměrná doba pobytu se
pohybuje okolo čtyř dní. I když se hospodářská krize podepsala na
poklesu turistického ruchu v celosvětovém měřítku, je ve srovnání
s většinou evropských zemí pokles v ČR znatelnější. Pokles nebyl tak
výrazný u českých turistů. Ubylo jich o šest procent.
Podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (ACČKA) nestojí
za poklesem zájmu pouze krize, ale také špatná pověst Česka a dlouhodobě
neřešené, notoricky známé problémy jako například taxikáři, kapsáři,
bezpečnost, o kterých se už píše v zahraničních průvodcích a které
dělají Česku negativní reklamu. Svou vinu nese také špatná turistická
infrastruktura v oblastech mimo Prahu a chybějící funkční koncepce rozvoje
cestovního ruchu na státní, ale také na regionální úrovni, která podle
názoru ACČKA stojí za výraznějším poklesem zahraničních turistů, než
je evropský průměr. Podle analytika cestovního ruchu Jaromíra Beránka se
český cestovní ruch ještě dočká pokračování tohoto propadu:
„Domnívám se, že bude zaznamenán pokles jak v příjezdech, tak v počtu
přenocování, jenž bude o něco větší, protože turisté u nás
zůstávají stále kratší dobu. Odhaduji pokles o deset až čtrnáct
procentních bodů.“
K výraznému poklesu zájmu ze strany turistů došlo u pro ČR dosud
významných zdrojových zemí, jako jsou například Rusko a Velká Británie.
Z Anglie do Čech přijelo v prvním pololetí tohoto roku o celých
27 procent méně turistů. Očekává se, že tento rok se do zahraničí
vydá o 35 procent méně Britů. Vzrůstající obliba České republiky se
ale potvrzuje u Italů. Ti se jezdí podívat především do české
metropole.
Globální ekonomická krize má na cestovní ruch a služby s ním spojené
větší dopad, jelikož se lidé snaží ušetřit na věcech, které nejsou
nezbytně nutné. Pražský magistrát se tak chystá v obavě
z pokračujícího odlivu zahraničních turistů uvolnit ze svého rozpočtu
osmdesát milionů korun na propagaci města v zahraničí, z nich půjde
padesát milionů korun na reklamní kampaně do nejvýznamnějších
zdrojových zemí. Agentura CzechTourism také letos připravuje v zahraničí
několik marketingových kampaní, na kterých se podílí také hlavní město,
Letiště Praha a 37 pražských hotelů.