Mám rád dělnou a kritickou atmosféru

Mám rád dělnou a kritickou atmosféru

Novým předsedou Akademického senátu VŠE se stal docent Mikuláš Pichanič. Na jeho plány a představy jsme se ho ptali rok poté, co neúspěšně kandidoval na rektora školy.

Novým předsedou Akademického senátu VŠE se stal docent Mikuláš Pichanič. Na jeho plány a představy jsme se ho ptali rok poté, co neúspěšně kandidoval na rektora školy.

Stal jste se novým předsedou senátu, jaké jsou nejbližší plány senátu, co by chtěl v nejbližší době změnit?

Funkce senátu je dost explicitně vyjádřena ve vysokoškolském zákonu. Takže jen její důsledné plnění již dává značný prostor. Samozřejmě,že váha senátu bude o to větší, čím kvalitnější bude mít představitele akademické obce. A tento nový senát a jeho složení je toho důkazem. Mnozí senátoři prošli tvrdým fakultním bojem a mají jasnou představu o přínosu pro senát. Tato skutečnost se projevila již v tvorbě komisí, kterým bych rád vymohl mnohem širší působnost nejen při posuzování materiálu předkládaných vedením VŠE, ale zejména v prosazení návrhů přicházejících z akademické obce. Například komisi pedagogické v organizaci časového plánu semestru, zkouškového období, ale i v překrývání předmětů. Komise informační by měla iniciovat uživatelské pohledy při tvorbě nového informačního systému školy. V týmech, kde pracuji, mám vždy rád dělnou a kritickou atmosféru.Té se dá dosáhnout jen tak, že dáte lidem prostor, jste otevření a sami tuto práci děláte rádi. Doufám, že v tomto duchu budeme spolupracovat.

Jaké má senát dlouhodobé cíle?

Spolu s vedením školy udržet a zlepšit úroveň pedagogického a materiálního zabezpečení VŠE. To je možné jak po oficiální cestě – požadování vyšších priorit na představitelích státu, tak rovněž podporou podnikatelských aktivit VŠE. Příkladů je možno ve školách CEMS najít hodně. Tyto iniciativy vedení školy najdou vždy podporu v senátu.

Hodláte nějakým způsobem řešit situaci okolo přípravného týdne… byl to vcelku zmatek.

Zajisté. Senát se touto situací zabýval již na svém druhém zasedání dne 15.9.2003 a přijal následující usnesení:

„AS projednal situaci vzniklou z nařízení prorektora Musílka, týkající se začátku školního roku. Problémy nastaly zejména:

  • v nedostatečné informovanosti akademické obce o výuce v přípravném týdnu
  • 3. kolo zápisu bylo zkráceno o jeden týden ve vztahu k výuce v semestru
  • jednotlivé fakulty rozdílným způsobem interpretovaly délku semestru a tím pádem nebyla zajištěna integrita pedagogického procesu.

K této situaci došlo navzdory připomínkám ze strany akademické obce. AS žádá vedení školy, aby přijalo taková opatření, aby se situace neopakovala.“

Mohu Vás ujistit,že budeme důslední v kontrole tohoto usnesení.

Jak spolupracuje senát s vedením?

Odpověď není úplně jednoduchá. Již jsem se zmínil, že některé body spolupráce jsou dány taxativně zákonem. Někde bere senát jen na vědomí rozhodnutí vedení a jsou i otázky, které nejsou řešeny úplně jasně nikde. Tudíž, opět se vrátím k otázce první a pojetí funkce senátu a senátora. Mohu s radostí konstatovat, že vedení školy a paní rektorka udržují velmi korektní vztah k senátu a berou jeho doporučení s plnou vážností. Nepředpokládám,že by se tento vztah měl v budoucnosti změnit.

Jste neúspěšným kandidátem na rektora, myslíte, že byste mohl zhodnotit dosavadní působení paní rektorky v druhém funkčním období? Drží se svého programu?

Máte ještě více otázek podobného druhu? K odpovědi je nutno samozřejmě jít k volebnímu programu, kde byly jasně stanoveny priority. Chtěl bych ještě v úvodu zdůraznit, že responzní doba u opatření v oblasti vzdělávání je samozřejmě odlišná od produkce výrobků. Takže ani doba jednoho roku nemusí úplně postačovat k jejich postižení. Myslím, že pokud jde o oblast rozvoje lidských zdrojů, přijala paní rektorka řadu úspěšných opatření, které by měly zvýšit kvalitu pedagogického sboru. Mám na mysli zejména změnu platových tříd podporující růst kvalifikace pedagogů, zabudování motivačního faktoru pro využití zahraničních profesorů a modernizaci výuky. Tyto nejsou napohled ani u studentů viditelné, ale jejich dopad se již promítá a bude stále intenzivnější. Své pochybnosti o zvýšení počtu pedagogických pracovníků o 30 % při zachování platů jsem vyjadřoval již na počátku volebních kampaní. Realizace efektivnějšího rozdělování finančních prostředků na fakulty myslím nepostupuje tak úspěšně. Inovace studijních programů a metod výuky se dá odpovědně za rok stěží hodnotit. Mnohé projekty mezinárodní spolupráce nastartované v minulém období úspěšně pokračují.

Ve kterých bodech byste postupoval jinak?

V mém programu byly s výjimkou „změny v rozdělování finančních prostředků“, postaveny jiné priority, a proto nemohu odpovědět. Obecně mohu jen konstatovat, že k prosazení vize a priorit musíte získat lidi, kterých se to týká. Takže hlavní důraz při prosazování priorit mého programu byl položen na dobrou aktivní komunikaci se širokou akademickou obcí.

Budete se pokoušet o své zvolení znovu v příštích volbách?

Tak tato otázka je teď skutečně předčasná. Nicméně k odpovědi na ni bych použil volně citace slov mého kolegy profesora Vlčka, pronesené u příležitosti udělování medailí k 50. výročí školy: VŠE mi hodně dala a myslím, že to není jen morální závazek, ale povinnost jí dát veškerý know-how, který nás naučila. Myslím, že jí mohu hodně nabídnout a udělám to rád. Ale tato otázka opravdu není na pořadu dne.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

brooke-cagle-g1Kr4Ozfoac-unsplash

Do platnosti vstoupila novela o VŠ: Doktorandi si přilepší!

Dne 1. 3. 2025 nabyla účinnosti novela zákona o vysokých školách. Kromě několika dílčích změn přináší významnou podporu studentům doktorského studia. Zvyšuje také pokutu za neoprávněné užívání akademických titulů a zkracuje lhůtu pro odvolání na 15 dní. Doktorandi si polepší Podle novely budou mít vysoké školy povinnost zajistit, aby od 1. 9. 2025 dosahoval studijní...

Messenger_creation_480D3702-E418-4B65-BCCA-BE827FFE50D6

Jakub Kuneš: Ševčík na přednáškách šířil dezinformace, musel jsem se ozvat. Za „Národo“ se stydím.

Proč ve světě upadá klasický liberalismus a naopak nabývají na síle populismus a extremismus? Co vedlo k udělení ceny Liberálního institutu argentinskému prezidentovi Javieru Mileiovi? A je Národohospodářská fakulta Vysoké školy ekonomické v Praze (NF VŠE) odsouzena k zániku? Na tyto a další otázky jsme se v rozhovoru ptali Jakuba Kuneše, ředitele Liberálního institutu, absolventa...

IMG_8384

Anna-Marie Horáková: Sbalit batoh a dát si pár měsíců off

Máte pocit, že je toho na vás hodně, že nestíháte školu, práci a své zájmy? Polemizujete o prodloužení studia? Nejste sami! Přesně tyto problémy řešila bývalá šéfredaktorka iListu a již absolventka FMV, Anna-Marie Horáková. Anička díky prodloužení svého studia o jeden semestr získala pár měsíců bez školy a závazků. Ideální čas na to sbalit batoh...

309274949_460680632760081_3165778759295296126_n

VŠE ví, že smích léčí: meme stránku teď spravuje rektorát

Mnozí z vás jste možná v loňském roce zachytili, že oblíbená stránka studentů na Facebooku, Vysoká škola MEMEkonomická spěje ke svému konci, nakolik se její dlouhodobý administrátor rozhodl najít za sebe náhradu. I když ho za sebe nakonec našel a stránka zůstala aktivní, situaci se brzy opět změní a hlavní role se ujme vedení školy....