Nový program xPORTu B2BStars bude zaměřen na ambiciózní startupy
Zprávy ze školyPodnikatelský inkubátor Vysoké školy ekonomické (VŠE) xPORT spouští od nového roku zcela nový post-akcelerační program B2BStars. Pro jeho účely bylo v xPORTu přistavěno nové patro, které je vybaveno novými moderními kancelářemi, terasou a tobogánem spojujícím obě patra. Nové patro bylo slavnostně otevřeno rektorkou VŠE Hanou Machkovou během Venture Summitu v pátek 30. listopadu 2018. Více o novém programu nám v rozhovoru prozradil jeden z jeho hlavních představitelů Jakub Stránský.
O čem je nový program B2BStars?
Soustředí se na firmy, které podnikají v B2B sektoru, které chtějí být velmi růstové a mají startupovou ambici. Řekl bych, že většina firem, která se ho zúčastní, bude zaměřena na software jako službu, ačkoli se momentálně bavíme i s jednou, která tento model nemá.
Program nabízí přípravu prodejního týmu a prodejních a marketingových procesů, ať už se to týká soft skills nebo počítačové infrastruktury. Důležitá je také automatizace procesů a prodeje na rychlé škálování jak týmu, tak businessu jako takového. Je důležité, aby daný tým dokázal předávat dovednosti a schopnosti novým členům týmu a zároveň docházelo k automatizaci všude, kde se to dá. Zároveň musí umět dobře vyhodnocoval zpětnou vazbu.
V čem je rozdíl oproti normálnímu inkubačnímu programu?
Běžný inkubační program se soustředí hlavně na nalezení „product market fit“ čili vzít firmu a její vizi a zformovat je tak, aby měla na trhu šanci uspět, a aby na to šel napasovat efektivní obchodní model. My chceme vzít firmu, která „product market fit“ již má a teď jí čeká ta extrémně růstová fáze, dvě kola financování venture kapitálem a soustředění se čistě na prodej a marketing v B2B sektoru.
Takže B2BStars není určen pro nováčky, ale pro firmy, které již mají něco vytvořené?
Pro nováčky je v xPORTu program „B2B incubation“, který slouží přesně tomuto účelu a snaží se pomoct podnikatelům, kteří mají klidně zatím jenom nápad a nemusí mít v tu chvíli ani startupovou ambici. Jedna z věcí, která se v inkubátoru řeší, je právě to, jestli se vydat startupovou cestou a hledat tu rychlost a škálu a to, co startup obnáší oproti podnikání, kdy ta firma roste na vlastních tržbách. Program B2BStars je opravdu určen pro firmy, které mají hotový tým a produkt, který již dokázali prodat a teď se chystají na růst.
Vidíte potenciál v účasti tohoto programu také mezi firmami studentů VŠE?
Určitě ano. Zatím máme přijatou jednu firmu (signageOS, pozn. red.) a ta jedna je založená absolventy VŠE. Nejsem si úplně jistý, jestli se někdy stane, že sem přijdou aktivní studenti prezenčního studia, protože skloubit firmu se školou dohromady nemusí být jednoduché. V tomhle programu se již jedná o firmy, které vyžadují hodně času. Proto předpokládám, že zakladatelé budou právě až absolventi.
Jak dlouhou dobu po absolvování se můžou absolventi do tohoto programu přihlásit?
To není nijak omezené, přihlásit se může šedesátiletý pán se svým prvním podnikem, který založil před rokem. Program čerpá z VŠE zkušenosti a zázemí, ale přihlásit se může kdokoliv, nejenom absolventi VŠE. Studenty ekonomky ale zvýhodňujeme slevami, všechny služby xPORTu jsou pro ně levnější.
Mluvil jste o jedné vybrané firmě. Kolik firem se do prvního kola přihlásilo? Kdy se program oficiálně spustí?
V prvním běhu jsme ještě nevyhlašovali přihlašování, ale sami jsme firmy oslovovali. Jednu již máme potvrzenou, s dalšími třemi jednáme. Z nich chceme vybrat jednu nebo dvě další. Program se pak oficiálně spustí prvního ledna.
Kromě hotového produktu a týmu, jaké jsou další podmínky přijetí?
Podmínky jsou hodně individuální. Debaty o tom, jak participovat na programu, jsou vždycky hodně zdlouhavé a je to firma od firmy jiné. Je pro nás důležité, aby ten produkt cílil na globální trh a aby byla firma schopna naplnit růstové startupové ambice. Taky je pro nás důležité, aby měl daný startup vytvořený sales tým, nebo aby ho plánoval v rámci programu s naší pomocí vytvořit. Nechceme, aby prodávajícím byl zakladatel společnosti, protože ten se v této fázi firmy bude muset věnovat jiným věcem. Zbytek je na individuálních debatách.
Jak je řešeno financování B2BStars programu? Investuje něco taky samotný xPORT?
xPORT všeobecně do startupů neinvestuje, pouze jim zprostředkovává zázemí a jiné služby. Je však unikátní v tom, že si od startupů nebere equitu, žádný podíl na zisku, ale nechává si za své služby zaplatit. Jeho ceny jsou pro začínající startupy velmi vstřícné.
V B2BStars se počítá s tím, že firmy již budou nějakým způsobem zafinancovány. Samozřejmě je dokážeme propojit s dalšími investory, jestli ale do nich zainvestují, je už čistě na těch investorech. B2BStars ale vnímáme trochu jako službu investorům. Tvrdíme, že tenhle program ochrání jejich investice tím, že dodá zúčastněným firmám potřební obchodní dovednosti a znalosti. Plánem je právě mít několik partnerských fondů, které dostanou zainvestováním firmu do oběhu a tam už se o ni postaráme.
Má xPORT skupinu stálých investorů, se kterými spolupracuje nebo oslovuje pokaždé jiné?
Český investorský rybníček není kdovíjak velký. Já si myslím, že těch pár potenciálních českých investorů dokážeme propojit s kýmkoliv, na tom není nic těžkého. Investorský trh se profesionalizuje. Je stále víc fondů s konkrétním zaměřením, které investují pravidelně a není problém je oslovit. Je tady také pár méně známých investorů jednotlivců, se kterými jsme schopno se také spojit.
Foto: archiv xPORTu
Mohlo by tě zajímat:
- Týdenní přehled akcí: Zainvestujte do nemovitostí, ekologie i duševního zdraví
- Nová děkanka Národohospodářské fakulty zvolena! Adéla Zubíková má před sebou velkou výzvu. Dokáže přinést kýženou změnu?
- Týdenní přehled akcí: Vychutnejte si open-air na Jižáku, piknik v Riegráčích nebo oslavu pražského metra!