Potíže se zavedením inkasních plateb kolejného
NezařazenéJednou z letošních podmínek pro ubytování na kolejích VŠE byl doklad o inkasu ve prospěch účtu Správy účelových zařízení (SÚZ). Zavedení tohoto způsobu úhrady kolejného mělo zjednodušit a sjednotit placení na všech kolejích. Hned v počátku se však objevil zádrhel. „Toho, že peníze chodí jen z účtů ČSOB, jsme si všimli pozdě,“ říká vedoucí účetní Pavlátová.
Jednou z letošních podmínek pro ubytování na kolejích VŠE byl doklad o inkasu ve prospěch účtu Správy účelových zařízení (SÚZ). Zavedení tohoto způsobu úhrady kolejného mělo zjednodušit a sjednotit placení na všech kolejích. Hned v počátku se však objevil zádrhel.
SÚZ vytvořila program, ve kterém má každý ubytovaný svou složku. Vždy dvacátého dne v měsíci vygeneruje program hromadný příkaz k inkasu. Do banky jej zasílá vedoucí účetní a pokladní Jaroslava Pavlátová, která má toto právo jako jediná. „Do devíti dnů by měly proběhnout všechny platby. Ty pak zapíši do jednotlivých složek studentů,“ vysvětluje Pavlátová. Přístup do složek má pouze správce systému, vedoucí účetní a centrální ubytovací kancelář.
Program má několik kontrolních mechanismů, jež zajišťují čerpání správných částek z příslušných účtů. Kvůli neúplné informovanosti vedení SÚZ však došlo ke špatné komunikaci s její bankou (ČSOB). „Na hromadném příkazu k inkasu jsem uvedli podmínku splatnosti dva dny. Podali jsme ho po osmnácté hodině, kdy sice banka příkaz přijme, ale ostatním bankám příkaz zašle až další den. S tím jsme původně nepočítali,“ uvádí ředitel SÚZ Ing. Drahoslav Zerzáň. Kvůli zadání krátké lhůty se peníze nepřevedly, s výjimkou účtů klientů ČSOB, neboť zde byla lhůta dodržena. „Toho, že peníze chodí jen z účtů ČSOB, jsme si všimli pozdě,“ říká vedoucí účetní Pavlátová a pokračuje: „Nabízíme studentům tři způsoby řešení. První možností je úhrada celého kolejného za září a říjen v hotovosti, dále částečná úhrada v hotovosti a zbytek stržením z účtu nebo umoření dluhu v průběhu následujících měsíců.“
O těchto alternativách řešení studenti, ani samotní zaměstnanci SÚZ často nevědí. „Byla jsem platit kolejné na Vackově. Vedoucí koleje Jiří Burian mi řekl, že musím zaplatit hotově a o možnosti postupného umoření nic neví. Zmínil se o možné sankci za nezaplacení kolejného za září a říjen. Nechápu, jakou pokutu bych měla platit, když je vše chybou organizace ze strany SÚZ, já jsem povolení k inkasu vyřídila,“ zlobí se studentka Jana. Druhá a třetí možnost je vyloučena u těch, kteří nastavili limit inkasa nižší než 1 500 korun. Vedení SÚZ však studenty původně neinformovalo, že bude uvedený limit vyžadován. „Byla to naše chyba. Zapomněli jsme na to,“ uznává ředitel Zerzáň. Zamýšlenou jednotnou výši limitu zdůvodňuje vyšším kolejným na Rooseveltově koleji a případnou náhradou za škody na pokojích způsobené studenty. „Ubytovaní, kteří si nastavili limit nižší, ho zvyšovat nemusí,“ doplňuje Jaroslava Pavlátová.
„S počátečními komplikacemi jsme počítali. Snažíme se poučit z chyb, zlepšit informační systém, brát studenty jako klienty. Chtěli bychom se jim omluvit, do konce roku by mělo vše běhat tak, jak má,“ uzavírá Ing. Zerzáň. Vedoucí účetní Pavlátová doporučuje, aby si nyní studenti při záběhu programu kontrolovali bankovní výpisy a vzniklé problémy s ní co nejdříve řešili. V listopadu se SÚZ pokusí kolejné inkasovat již patnáctého, aby se v případě neúspěchu vytvořil prostor pro druhý pokus inkasa.