Pozměněná „vedlejška“ se ujala, zklamal Osobní branding
VedlejškyVýuka marketingu na škole má za sebou první semestr dramatických změn.
Studenti i pedagogové si museli zvyknout na obsahové úpravy i nové názvy
předmětů. Odstartovala i nově koncipovaná vedlejší specializace
Marketing.
Od zimního semestru 2009/2010 uplatňuje katedra marketingu na Fakultě
podnikohospodářské (FPH) nový koncept výuky marketingu na škole. Studenti
se tak potkali s přejmenovanými předměty s rozdílnou dotací kreditů
(z kurzu Práce mediálních agentur se například stalo Mediální
plánování) a se zbrusu novými pravidly pro vedlejší specializaci (VS)
Marketing. „Výsledky jsou relativně dobré, i když je všude velký
prostor pro zlepšení,“ říká o prvních ohlasech, které vyplynuly
z provedených anket, Miroslav Karlíček, vedoucí katedry
marketingu (KMG).
Za cenný úspěch považuje především pozitivní hodnocení předmětu
Marketing a podniková ekonomika (pro studenty FPH Marketing I.), který je
povinný pro každého studenta bakalářského oboru na VŠE. „Je to podle
mne v dějinách školy poprvé, co je úvodní kurz marketingu hodnocen
studenty takto příznivě,“ pochvaluje si Karlíček. Oblíbenost kurzu tak
zřejmě pomohly pozvednout nová témata (značka, positioning), případové
studie z praxe a přednášky externistů.
Pozitivní ohlasy vzbuzuje také modifikovaná vedlejší specializace
Marketing. „Od studentů, kteří měli během zimního semestru všechny
předměty, slyším, že tak intenzivní semestr ještě nezažili,“ popisuje
Marek Novinský, vedoucí VS Marketing, a dodává, že většina studentů
považuje tuto VS za to nejpřínosnější, co je během studia potkalo.
Kritika na nečekaném místě
Ne všechny novinky se však ujaly. Zcela propadl například kurz Statistika
pro marketéry, který musel být pro nízký zájem zrušen. Kritiku také
vyjádřili studenti předmětu Osobní branding. „Kurz vzbudil tak velká
očekávání studentů, až je to trochu zklamalo,“ myslí si Karlíček.
Přesto si připomínky bere k srdci a od letního semestru se kurz otevře
pouze osmnácti zájemcům, aby byla práce se studenty intenzivnější.
Rezervy panují také ve vědě a publikacích. Prozatím se v rámci
publikační činnosti podařilo vydat nová skripta pro předmět Marketingová
komunikace. Připravují se také nové publikace k Marketingu I., Marketingu
II., Spotřebnímu chování a dalším předmětům Rozvoj vědy však podle
Karlíčka bude trvat déle. „Souvisí to především s kvalifikačním
rozvojem pedagogů,“ upřesňuje Karlíček a vysvětluje, že je časově
velmi náročné věnovat se vědě a učení zároveň.
Marketing versus Komerční komunikace
Nejcitlivěji však změny pocítila VS Marketing, která se „překopala“
téměř od základů a velmi se tak přiblížila vedlejší specializaci
Komerční komunikace (KK) vyučované na Fakultě mezinárodních vztahů
(FMV). Obě totiž nyní shodně nabírají studenty formou výběrového
řízení a jejich předměty jsou velmi úzce spjaty s praxí. „Každý
předmět má svého partnera,“ podotýká Karlíček a doplňuje, že
v rámci předmětů pak studenti navštěvují tyto společnosti a
spolupracují s odborníky na konkrétních projektech. Navzdory
marketingovému zaměření obou VS, panují mezi nimi jisté rozdíly.
„Komerční komunikace se více zajímají o komunikační stránku, naše
výuka je zase zaměřená na marketing ze strany klienta,“ zvýrazňuje
hlavní odlišnosti Novinský a dodává, že právě toto by si měli studenti
uvědomit, když se do VS přihlašují.
Díky této podobnosti by ale spolu obě VS měly spolupracovat, aby se
vyhnulo zbytečné roztříštěnosti výuky marketingu na škole. „Marketing
je nová specializace, proto se formy spolupráce teprve hledají,“ říká
Milan Postler z katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací na
FMV, který vedlejší specializaci KK koordinuje.
B2B má budoucnost
Další plány na rozvoj marketingu, a to zejména v součinnosti se
zahraničními školami, vedení KMG má. Ve hře je nejen zvýšení počtu
cizojazyčných odborných předmětů vyučovaných hostujícími profesory,
ale také rozvoj B2B marketingu.
„V této oblasti jsou velké možnosti,“ komentuje Karlíček a
nezastírá, že v tomto směru zvažuje v horizontu několika let vytvořit
další vedlejší specializaci zaměřenou právě na B2B marketing. Nová
„vedlejška“ by přitom vznikla v úzké spolupráci s Upper Austria
University of Applied Sciences, která se na oblast B2B marketingu
specializuje.