Při procházce mezi „dvojčaty“ se divákům tají dech
NezařazenéTřicet čtyři let čekal francouzský provazochodec Philippe Petit, než se
rozhodl dát svolení k natočení dokumentu o uskutečnění svého
životního snu. Tím se stala procházka po laně mezi newyorskými
„dvojčaty“, ve své době nejvyššími budovami světa.
Snímek Muž na laně (Man on the wire) režiséra Jamese Marshe provede
diváka přípravou i samotným průběhem mimořádně bizarní události
s přívlastkem „umělecký zločin století“. Sledujeme, jak si Philippe
Petit, francouzský provazochodec, od mládí liboval v uskutečňování
neobvyklých performancí ve veřejném prostoru, jezdil na jednokolce
pařížskými ulicemi a seznámil se s lidmi, kteří mu pomohli sen
uskutečnit. Provazochodecké vystoupení prováděl mezi věžemi chrámu
Notre-Dame v Paříži, pokořil i Harbour Bridge v Sydney. Když mu bylo
osmnáct let, četl v novinách zprávu o stavbě World Trade Centre v New
Yorku. Tužkou načrtl spojnici mezi věžemi a jeho životní sen se zrodil. Od
této chvíle směřoval své počínání ke kroku, který uskutečnil
7. srpna 1974. Příprava na fenomenální, pětačtyřicetiminutové
vystoupení provazochodce Phillipa Petita trvala osm měsíců.
Snímek mísí vzpomínky a fotografie účastníků akce se slušně
zvládnutými rekonstrukčními scénami, které jsou téměř k nerozeznání
od dobových záběrů. Pozorujeme postoje Petitových přátel a kompliců
téměř po čtyřiatřiceti letech. Jejich vzpomínky zůstávají čerstvé a
dojmy neztratily na intenzitě. Petit popisuje své pocity, s nadšením
vypráví o přípravách, přestrojování sebe i svých pomocníků za
účelem dostat se do budov, aby zmapovali konstrukci. Fotí si střechy
„dvojčat“ z vrtulníku nebo se vydává za novináře, aby zjistil
potřebné informace. Výpovědi podané s lehkostí, samozřejmostí a vtipem
působí jako nadsazené vyprávění fantasy příběhu do chvíle, kdy se
divákovi tají dech při prvních Petitových krůčcích nad 417 metrů
hlubokou propastí. Obavy z hodiny a půl dlouhého dokumentu se rozplynou
díky napínavému zpracování. Divák může sledovat jak celou
osmiměsíční přípravu, tak detailní průběh několika desítek hodin
bezprostředně před událostí. Hudba Michela Nymana dokumentu dodává
svěžest, stejně jako charismatické vystupování hlavního hrdiny.