Procvičováním utužíte a vypilujete nabyté vědomosti

Procvičováním utužíte a vypilujete nabyté vědomosti

V minulém dílu jsem se vám pokusil předat rady pro přípravu prezentace. Psal jsem, že bez přípravy se neobejdete – dvojnásob to platí o procvičováni. Sebelepší příprava a nastudování problematiky vám nezaručí úspěch, který určitě za své snažení požadujete.

V minulém dílu jsem se vám pokusil předat rady pro přípravu prezentace. Psal jsem, že bez přípravy se neobejdete – dvojnásob to platí o procvičováni. Sebelepší příprava a nastudování problematiky vám nezaručí úspěch, který určitě za své snažení požadujete.
Začněme opět trochou teorie ze soudku vnímání ostatních. Pouze deset procent toho, jak se cítíte, je vidět navenek. Můžete toho využít na obě dvě strany (například jste-li hodně nervózní během prezentace, drtivá většina toho není vidět; naproti tomu je vidět třeba i jen deset procent vašeho snažení – mějte to na paměti). Cílem nácviku je především vyzkoušet techniku, prostor, akustiku, načasování prezentace a především získat účinnou zpětnou vazbu.

V ideálním případě se nácvik provádí v prostoru, ve kterém budete prezentovat „naostro“, a to nejlépe s identickou technikou. Bohužel, nebo bohudík, nežijeme v dokonalém světě, a proto je nutné a nezbytné vynaložit maximální úsilí na to, aby mohla být zkouška provedena v co nejvíce podobném prostředí za pokud možno stejných podmínek. V rámci VŠE si můžete prezentaci vyzkoušet v prázdné místnosti se svým vlastním notebookem, plátno se snímky si ale prostě musíte jen představit (při správné prezentaci byste se na něj navíc neměli vůbec dívat – není tam pro vás, ale pro publikum). Vaším podkladem je buď obrazovka notebooku, nebo vytištěná verze prezentace. Snažte se chovat, jako kdyby byl před vámi prostor plný lidí.

Představte se, vyzývejte k diskuzi, vyzkoušejte si těkání očima po místnosti (je třeba postupně navazovat oční kontakt se všemi přítomnými, minimálně tedy přejeďte zrakem všechny části auditoria – pokuste se v tomto ohledu ignorovat, že v první řadě sedí pohledná slečna či sympatický chlapík, a věnujte svůj pohled všem, především pak tomu, kdo vaše vystoupení hodnotí).

Zkrátka vše jako při skutečné prezentaci. Dobré je vyzkoušet si svůj projev doma před zrcadlem, abyste viděli, jak u toho vypadáte a co děláte. Ideálním nástrojem v tomto ohledu je videokamera – máte-li tu možnost, podívejte se na své vystoupení pohledem publika, zjistíte o sobě netušené. Je to ta nejúčinnější zpětná vazba, kterou můžete mít. Jedině tak si uvědomíte své chyby a pochopíte své přednosti. Nemáte-li kameru, poproste kamaráda/kamarádku o suplování publika a požadujte, aby vám řekla, co se mu/jí líbí a co by naopak chtělo vylepšit. Čeká-li vás prezentace týmová, je dobrým náspem kolektivní nácvik, kdy vždy jeden mluví a ostatní mu i během projevu říkají, co má změnit, co je dobré a co špatné. Pamatujte, že vždy je lepší získat více názorů.

Můžete si také nasimulovat některé velice nepříjemné situace, které mohou nastat. Myslím tím například absenci elektrického proudu nebo nemožnost využití techniky. Pokud by se vám toto stalo při ostrém provozu, absolutně vás to rozhodí a nebudete vědět, co dělat. Když si to vyzkoušíte, budete v budoucnu reagovat pohotově, profesionálně se chopíte fixy nebo křídy a publikum vaši pohotovost ocení. Velmi častou nepříjemnou situací (obzvláště na VŠE) je hlučící publikum. Vy a jen vy jste zodpovědní za klid při prezentaci. Vy proto musíte oslovit hříšníky a to tak, abyste je neurazili a na ostatní působili s maximální profesionalitou.

Při zkoušce věnujte pozornost především svému pohybu v rámci prostoru (kde a jak stojíte, jakým směrem jste natočeni), svému chování z hlediska nonverbálních znaků (ruce v kapsách, nutnost zaměstnání rukou), sledujte čas (to při prezentaci nesmí být vidět), zhodnoťte své oblečení (například tvrdá podrážka bot či podpatek ve spojení s parkety nebo tvrdým povrchem podlahy působí velice rušivým dojmem) a tak dále.

Co je ale nejdůležitější věcí? Zpětná vazba, kterou takto získáte, MUSÍ být aplikována, jinak je celé snažení zbytečné. Buďte zdravě sebekritičtí a nácvik udělejte hned několikrát! Příště dokončíme seriál povídáním o samotné prezentaci.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

článek 2

Video o tvorbě rozvrhu na VŠE je terčem posměchu. Realita je však mnohem složitější.

Dvouminutové video – tolik stačilo k tomu, aby se v polovině června rozvířila vášnivá debata napříč sociálními sítěmi na téma tvorby rozvrhu na VŠE. Národohospodářská fakulta (NF) zveřejnila video, které mělo studentům i veřejnosti tento proces přiblížit. Pro část diváků je práce rozvrhářek terčem posměchu, druzí se jich zastávají. Proč vzbudilo video takovou vlnu reakcí,...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...