Hooligans

12. 3. 2006 | | Nezařazené

„Hollywood nechce, abyste tento film viděli,“ říká heslo na oficiálním webu filmu. Nedivím se, přece by Američané nesnesli film plný syrovosti a brutálního násilí. Elijah Wood neprávem vyletí z Harvardu dva měsíce před absolvováním a přijíždí za sestrou do Londýna, kde se spřátelí se sestřiným švagrem, Petem Dunhamem a zaplete se s fanatickými fotbalovými fanoušky, kterým se říká „hooligans“. A filmový trhák může začít.

„„Hollywood nechce, abyste tento film viděli,“ říká heslo na oficiálním webu filmu. Nedivím se, přece by Američané nesnesli film plný syrovosti a brutálního násilí. Elijah Wood neprávem vyletí z Harvardu dva měsíce před absolvováním a přijíždí za sestrou do Londýna, kde se spřátelí se sestřiným švagrem, Petem Dunhamem a zaplete se s fanatickými fotbalovými fanoušky, kterým se říká „hooligans“. A filmový trhák může začít.

I když je hlavní hrdina „Amík“ neboli Yankee a k tomu se pak ještě zjistí, že i student žurnalistiky, relativně dobře zapadne mezi tuto komunitu a účastní se drsných bitek, které se prolínají celým snímkem. Rozhodně se jimi nešetří, ale přesto ani zdaleka nezačnou nudit. Jsou natočené svižně, dynamicky a co nejvíc realisticky. A hodil by se i přívlastek „naturalisticky“.

Když se prokousáte nepatrně klišovitým začátkem, čeká vás neuvěřitelný výlet do anglického „podsvětí“ surových chlapů od fotbalu. Dá se říct, že očima Matta Bucknera (Elijah Wood) poznáváme zásady i samou podstatu londýnských „hooligans“ v čele s Petem Dunhamem, kteří rádi popíjejí pivo v hospodách, a pak vybíjejí adrenalin během brutálních rvaček proti jiným „klubům“, ve kterých jde kolikrát doslova o život.

Scénář je velmi dobře propracovaný – žádné blekotání a nesmyslné dialogy, kamera se během rvaček křečovitě třese a tím přidává i na celkové dynamičnosti záběrů. Neokoukaní herci (mimo hollywoodských hvězd Elijaha Wooda a Claire Forlani) působí svěže, a proto také velice důvěryhodně. Chtěla bych vypíchnout a upozornit na herecké výkony Charlieho Hunnama v roli Petea Dunhama (podoba jmen náhodná?) a Lea Gregoryho v roli Bovvera neboli Magora. Za zmínku stojí i skvělá hudba, která je tam, kde má být a celkově podtrhává atmosféru snímku. Bohužel to zatím nevypadá na soundtrack. Snímku nechybí ani vtipné momenty, které působí neotřele a chvílemi zjemňují brutální ráz, ani poměrně kýčovitý konec.

Hooligans však nejsou filmem, který je pouze o fotbalu a nesčetných rvačkách, ale také o přátelství, důvěře a uvědomění si své vlastní existence. „Když dostaneš první ránu, zjistíš, že nejsi ze skla, neuvědomíš si, že žiješ, dokud si nesáhneš na dno“, říká v roli Matta Bucknera Elijah Wood, snad největší hvězda filmu, která naláká do kin nemálo fanoušků. Zde je další důkaz toho, že se herec chce vymanit ze své zatím nejslavnější role „Froda“ a rád si vybírá jiné žánry a hlavně spíše nezávislé filmy.

Režisérka Lexi Alexander odvedla dobrou práci, i když má za sebou jen pár celovečerních projektů. O kvalitě filmu mluví i četné ceny z festivalů – např. na Filmovém festivalu v Malibu snímek získal cenu Best of the Fest.