Sharujeme aneb jak se v Česku sdílejí auta

car sharing 3

Uber, Airbnb, Zonky či Rekola. To vše jsou příklady společností, které založily svůj byznys na sdílení. Tento typ ekonomiky si své příznivce našel už i v České republice. Lidé mohou sdílet prakticky všechno, na co si vzpomenou. Stále populárnější je sdílení aut, takzvaný carsharing.

Už v roce 2003 vznikla první česká carsharingová společnost Autonapůl. V současné době funguje v osmi českých městech a ke krátkodobým i dlouhodobějším výpůjčkám nabízí více než 60 automobilů. Za účelem registrace je třeba nejprve vyplnit krátký formulář, následně se dostavit na osobní schůzku a složit kauci pět tisíc korun. Po vyřízení formalit si lze již rezervovat, půjčovat a vracet auta.

Ceny za pronájem se liší dle kategorií, které zohledňují četnost jízd a typ automobilu. Pohybují se od zhruba tří set korun do jednoho tisíce. Příplatky za najeté kilometry začínají na čtyřech korunách za kilometr. V ceně pronájmu je zahrnuto palivo, jiné provozní kapaliny, mytí, česká dálniční známka a také standardní pojištění. To je ostatně standard i u jiných společností.

Sdílí se i slavná Tesla X

Největší carsharingovou společností v Česku je ale CAR4WAY, která vznikla v roce 2014. Ke sdílení nabízí dvě stě čtyřicet aut. Polovinu lze potkat na silnicích v Praze, zbytek je možné zapůjčit v Brně, Pardubicích, Svitavách či Poděbradech. Noví uživatelé mohou registraci provést na osobní schůzce či online. Vratná kauce činí dva tisíce korun, studenti platí pouze polovinu. Rezervace automobilu probíhá buď na webových stránkách společnosti, nebo přímo v aplikaci.

Ceny se přitom různí v závislosti na vybraném tarifu. Například Start v základu nestojí měsíčně nic, poplatek za jednotlivé jízdy je pak ale vyšší než u tarifu Optimum, za který běžný uživatel zaplatí tři sta korun měsíčně. Studenti navíc mohou využít stokorunové slevy, tarif je tudíž vyjde na dvě stě korun. Společnost vedle běžnějších benzinových či naftových motorů nabízí k zapůjčení také patnáct elektromobilů, se kterými lze parkovat v pražských modrých a fialových zónách bez dalších poplatků.

Mezi menší carsharingové společnosti se řadí například Ajo, Emuj, aplikace Sharujeme.cz či SmileCar. Ajo se může pochlubit nejnižší kilometrovou sazbou za hodinu, kauci navíc vůbec nevyžaduje. Společnosti místo ní ale stanovila minimální částku, kterou si uživatel musí předplatit. Přes Emuj si lze půjčit výhradně elektromobily, mezi nimi například i slavnou Teslu X. V tomto případě ale moc neušetříte, pronájem je poměrně nákladný.

Carsharing pro vysokoškoláky odložen

Aplikace Sharujeme.cz pracuje na principu person to person, kdy lidé nabízejí k půjčení svá nevyužívaná auta. Tvůrci služby do budoucna plánují její rozšíření – například o pronájem chat, nářadí či jiných věcí. SmileCar zase spojuje lidi, kteří auto nepoužívají každý den, s těmi, kteří ho potřebují jen občas a sharing je pro ně optimálním řešením.

Předloni se také začal chystat carsharingový projekt Uniqway určený pro studenty vysokých škol. Podílejí se na něm studenti Vysoké školy ekonomické (VŠE), Českého vysokého učení technického a České zemědělské univerzity spolu s firmou Škoda Auto. Zkušební verze, která měla být spuštěna loni na podzim, však zatím čeká na schválení.

„Bohužel se vyskytly nějaké formální a právní překážky. Jejich odstranění je už ale skoro hotové,” říká Petr Král, vedoucí Katedry mezinárodního obchodu na Fakultě mezinárodních vztahů, který má projekt na VŠE na starosti. „Zkušební provoz se tedy musel posunout a začne, doufám, zhruba během měsíce,“ dodává.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

článek 2

Video o tvorbě rozvrhu na VŠE je terčem posměchu. Realita je však mnohem složitější.

Dvouminutové video – tolik stačilo k tomu, aby se v polovině června rozvířila vášnivá debata napříč sociálními sítěmi na téma tvorby rozvrhu na VŠE. Národohospodářská fakulta (NF) zveřejnila video, které mělo studentům i veřejnosti tento proces přiblížit. Pro část diváků je práce rozvrhářek terčem posměchu, druzí se jich zastávají. Proč vzbudilo video takovou vlnu reakcí,...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...

tznbkNOcokUTpWKV

Divadlo pro Gen Z? Vybrali jsme 7 pražských scén, kde kultura není nuda.

Zapomeňte na školní představení s tvrdými lavicemi a monology, které vás uspí dřív než druhý akt. Praha nabízí divadla, která voní industriálem, adrenalinem i pořádnou dávkou punku. Místa, kde se do příběhu nezaboříte jen očima, ale i všemi smysly. Kultura tady není kulisa – je to jízda. Tady je 7 scén, které byste (fakt) měli...

brooke-cagle-g1Kr4Ozfoac-unsplash

Do platnosti vstoupila novela o VŠ: Doktorandi si přilepší!

Dne 1. 3. 2025 nabyla účinnosti novela zákona o vysokých školách. Kromě několika dílčích změn přináší významnou podporu studentům doktorského studia. Zvyšuje také pokutu za neoprávněné užívání akademických titulů a zkracuje lhůtu pro odvolání na 15 dní. Doktorandi si polepší Podle novely budou mít vysoké školy povinnost zajistit, aby od 1. 9. 2025 dosahoval studijní...