Školy se mají více zaměřit na rozvoj podnikatelství

Školy se mají více zaměřit na rozvoj podnikatelství

Česko se poprvé zapojilo do projektu porovnání podnikatelských aktivit ve dvaačtyřiceti zemích, Global Entrepreneurship Monitor 2006. Pracovali na něm dva odborníci spojení s VŠE – Martin Lukeš a Martina Jakl, dotazováno bylo 37 expertů. Mnohé charakteristiky nedopadly pro Českou republiku dobře, přesto se podnikání u nás vcelku daří.

Česko se poprvé zapojilo do projektu porovnání podnikatelských aktivit ve dvaačtyřiceti zemích, Global Entrepreneurship Monitor 2006. Pracovali na něm dva odborníci spojení s VŠE – Martin Lukeš a Martina Jakl, dotazováno bylo 37 expertů. Mnohé charakteristiky nedopadly pro Českou republiku dobře, přesto se podnikání u nás vcelku daří.

Martin Lukeš, spoluautor projektu a ředitel Rozvojového a poradenského centra VŠE, považuje za problematické zejména zapojení věkových kategorií. U nás jsou nejaktivnější lidé ve věku 45 až 54 i při zakládání nových firem, což je ve světě běžné u těch již zavedených. Naopak na budování nových podniků se v zahraničí nejčastěji podílejí lidé ve věku 25–34.

Nízké je i zapojení studentů starších 18 let, pouze 4,2 %. Kolik je konkrétně na VŠE podnikatelů, není známo. „Víme jen ze statistik absolventů, že zhruba sedmdesát procent při studiu pracuje,“ dodává k tomu profesor Richard Hindls, rektor VŠE. Podle Hindlse škola vytváří dobré podmínky pro potenciální podnikatele. VŠE nabízí kromě teoretických i praktičtější obory a časté jsou návštěvy špiček ze soukromé sféry. Rektor naopak vyjadřuje obavu nad brzkým přechodem na měkké prvky vzdělání. „Mnohé firmy již dnes vyhledávají bakaláře, které si dotvoří,“ objasňuje.

Z výzkumu dále vyplývá, že v loňském roce v Česku skončilo s podnikáním nejvyšší procento (4 %) lidí ze všech evropských účastníků šetření. Tristní situace panuje u vnímání statutu podnikatelů, kde se Česko umístilo na předposledním místě. „Jen o jedno místo je sice před námi USA, ale tam je to patrně způsobeno nedávnými krachy velkých společností,“ vysvětluje Martin Lukeš.

Výzkum ale poukázal i na řadu pozitivních věcí. Martina Jakl, spoluautorka projektu, jinak absolventka univerzity v St. Gallenu, v současnosti pracující na disertační práci na VŠE, upozorňuje na výraznou exportní orientaci nových i zaběhnutých firem. Dobré je i zapojení firem do středně až velmi technologicky náročných sektorů i v oblasti nových technologií. Naopak přenos výzkumu a vývoje je slabý.

Češi si sice příliš nevěří, přitom jsou schopní improvizovat, mají dobré technické vzdělání, mladí lidé také zvládají dobře jazyky a počítače. Na druhou stranu je fakt, že jim schází prodejní a marketingové zkušenosti nebo praxe ve shánění finančních zdrojů. „Pro školství je výzvou, aby se více zaměřilo na podnikatelství, rozvoj tržních příležitostí a řízení rychlého rozvoje firem,“ píše se mimo jiné v projektu.

Celý výzkum lze nalézt na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu (www.mpo.cz) pod heslem Global Entrepreneurship Monitor 2006.

Diskuze

Jak anonymně přispívat do diskuze? Stačí zaškrtnout "Chci zveřejnnit jako host" a vyplnit náhodné jméno a e-mail

Mohlo by vás zajímat

ilist web

EDITORIAL: Jak jsme z iListu udělali médium pro 21. století

Vážené čtenářky, vážení čtenáři, moji předchůdci měli příležitost pravidelně se na Vás obracet skrze úvodní slova tištěných čísel iListu. Já sám jsem takovou možnost neměl, poněvadž jsme po více než 25 letech jejich vydávání ukončili. Uplynulý akademický rok byl i proto plný změn, které si však krátké ohlédnutí rozhodně zaslouží. iList vznikl na konci minulého...

článek 2

Video o tvorbě rozvrhu na VŠE je terčem posměchu. Realita je však mnohem složitější.

Dvouminutové video – tolik stačilo k tomu, aby se v polovině června rozvířila vášnivá debata napříč sociálními sítěmi na téma tvorby rozvrhu na VŠE. Národohospodářská fakulta (NF) zveřejnila video, které mělo studentům i veřejnosti tento proces přiblížit. Pro část diváků je práce rozvrhářek terčem posměchu, druzí se jich zastávají. Proč vzbudilo video takovou vlnu reakcí,...

marcus-ng-ZbbhkQ0M2AM-unsplash

Povinný tělocvik na vysoké škole: ano nebo ne? Zeptali jsme se studentů VŠE.

Když se řekne Vysoká škola ekonomická v Praze (VŠE), většina lidí si představí učebny plné studentů, kteří pilně studují ekonomii, management, finance a spoustu dalších užitečných předmětů, ale ne vždy studenti VŠE tráví svůj čas v učebně či v posluchárně. Někteří z nich musí svůj čas alokovat i do nějakého z povinně volitelných kurzů tělocviku,...