Ulovte si svého trilobita!

13. 3. 2004 | | Studentský život titulní obrázek

Tam, kam vás zveme dnes, jich najdete celá hejna! Sice jsou už 500 milionů let po smrti a musí se trochu hledat, ale když budete vytrvalí, možná si domů, kromě loupání v zádech, nějakou tu fosílii odnesete. Ze stanice metra Radlická se vydejte tam, kam vás povede cedule „Dívčí hrady“: průchodem, vzápětí vpravo nahoru po schodišti, přes velkou silnici, doleva do kopečka a pak kolem hřbitova vlevo.

Ze stanice metra Radlická se vydejte tam, kam vás povede cedule „Dívčí hrady“: průchodem, vzápětí vpravo nahoru po schodišti, přes velkou silnici, doleva do kopečka a pak kolem hřbitova vlevo. Od něj už je vidět vysoká modrá vodárenská věž. U její paty odbočte vlevo do lesíku a za okamžik se můžete z terasy nad Vltavou kochat netradičním výhledem na Prahu. Někde v těchto místech stával v šerém dávnověku hrad Děvín, z nějž zpupně shlížely na nedaleký Vyšehrad Vlasta, Šárka, Svatava a další české prafeministky. Dnes se tu čas od času řízeně pasou kozy.

Po okraji směle pokračujte dál až na širokou upravenou cestu. Na prvním rozcestí zahněte vlevo, směrem dolů do Prokopského údolí. Na dně, u železničního viaduktu, hledejte modrou značku, jež vás navede po silnici do jeho malebných zátiší. Po přibližně 250 metrech z ní kolem cedule naučné stezky odbočuje pěšinka k zatopenému lomu (nebo poetičtěji k Prokopskému jezírku).

Kostel sv. Vavřince v Nových Butovicích

Za další dva kilometry, u bývalého strážního domku, je křižovatka modré a žluté značky, téměř neviditelně umístěná na svodidle. Doporučujeme vyrazit po žluté vpravo, pod trať a do kopce. Stoupání je strmé, pokud se mu chcete vyhnout, pokračujte dál po silnici. Budete-li se držet stále vpravo (už ne po modré), dojdete pohodlně zpět do civilizace.

Odvážnější se po překonání nejhoršího stoupání dají dále po žluté doleva a budou odměněni výhledem na celé krásné údolí (a obludné Nové Butovice) z místa, kde bylo už v pozdní době kamenné (2000 př. n. l.) jedno z nejdůležitějších pražských výšinných sídlišť. Vyšlapaná pěšinka, stáčející se po vrcholu kopce, vede do Butovic. Na jejich okraji se za hřbitovní zdí skrývá tečka našeho putování – kostel sv. Vavřince, původně románský z konce 11. století.Zachovalé kněžiště kostela je jednou z nejstarších dochovaných staveb v Praze. Unavení mohou sejít z kopce na zastávku nepříliš často jezdícího autobusu. Pro ostatní je stanice metra Jinonice další kilometr po žluté. Celá procházka trvá přibližně tři hodiny.