Z Love Islandu na vrchol: Influencer monitor ukázal nový trend
Kariéra, Názory, Zprávy ze školy
Ikonický influencer, symbol mladé generace, Karel Kovář alias Kovy byl sesazen z prvního místa Influencer monitoru, který pravidelně od roku 2019 vydává Centrum pro marketingový výzkum a strategický marketing působící na Fakultě podnikohospodářské (FPH) na Vysoké škole ekonomické (VŠE). Rok 2024 totiž ovládla devatenáctiletá Domi Alagia. V minulém roce přitom nefigurovala ani v první patnáctce. Z top pětky naopak vypadly zavedení influenceři Leoš Mareš a Nikol Leitgeb. Vyplývá z toho jediné – influencerská scéna se mění. Co stojí za raketovým vzestupem české influencerky s italskými kořeny Domi Alagii? A jaké nové trendy v oblasti influenceringu hýbou českým internetem?
Influencer monitor volně navázal na předcházející výzkum Celebrity monitor, v rámci kterého bylo od 2013 do roku 2019 provedeno celkově 11 vln měření. Na předních příčkách se tehdy objevovaly známé tváře jako Karel Gott, Lucie Bílá či dokonce bývalý prezident Miloš Zeman. To byly osobnosti, které hýbaly tehdejším showbusinessem a veřejným děním.
V posledních letech se však do popředí dostávají sociální sítě a spolu s nimi také influenceři, kteří vytvářejí více či méně kreativní obsah pro své diváky i odpůrce. Vznikl tak nový výzkum, který probíhá formou reprezentativního výzkumného šetření na minimálním vzorku 400 respondentů ve věkové skupině 15 až 34 let, a to dvakrát ročně. Zjišťována bývá v první řadě TOM (top of mind) otázka, kdy dotazovaný uvádí jméno influencera, který ho napadne na první dobrou.
Top 10 TOM influencerů (1. vlna 2024):
- 1. Kovy
- 2. Mikýř
- 3. Leoš Mareš
- 4. Anna Šulc
- 5. Nikol Leitgeb
- 6. Be Ha Nguyen
- 7. Sugar Denny
- 8. Dominique Alagia
- 9. Shopaholicadel
- 10. Stejk
Top 10 TOM influencerů (2. vlna 2024):
- 1. Dominique Alagia
- 2.-3. Anna Šulc, Kovy
- 4. Sugar Denny
- 5. Mikýř
- 6. Leoš Mareš
- 7. Vláďa Kadlec
- 8. MenT
- 9.-10. Jakub Enžl, Veronika Vobecká
Pořadí se během roku 2024 poměrně značně promíchalo. Na jedné straně sledujeme rychlé vzestupy – Domi Alagia, Sugar Denny či Anna Šulc a na straně druhé výrazné pády – Kovy, Leoš Mareš nebo Nikol Leitgeb, která opustila nejen první pětku, ale kompletní top desítku. V pamětech lidí se začínají objevovat také relativně nová, pro leckteré neznámá, jména. V tomto smyslu můžeme hovořit například o Jakubovi Enžlovi a Veronice Vobecké (oba se umístili na 10. místě v druhé vlně 2024). V kontrastu nových jmen se nám ale vrací do popředí i staré známé tváře – MenT a Vláďa Kadlec, známý jako tvůrce na kanále VladaVideos.
Reality show jako výtah k online slávě
Love Island, Survivor Česko & Slovensko nebo Bachelor – trendem posledního roku bylo sledování reality shows a jejich postupného propojování s online světem, kdy se zejména televizi Nova a její platformě Voyo daří úspěšně získávat diváky z řad mladé generace. Právě tento faktor je jedním z primárních důvodů vzestupu některých influencerů, zejména v případě účastnice Love Island Domi Alagii, což potvrzuje i vedoucí projektu Radek Tahal: „Domi Alagia se na špičku Influencer monitoru dostala během podzimu. Zásadní roli proto zřejmě hrálo její zapojení v show Love Island 2024, kterou vysílala TV Nova.”
Z ostrova si Mikýř nepřivezl pouze vítěznou trofej, ale také pořádnou dávku popularity.
Podobný trend zafungoval i u absolventa VŠE Mikýře. V jeho případě šlo o účast v Survivoru, který ovládl. „Martin Mikyska a jeho tým byli na Survivor perfektně připraveni. Spolu se zkušenými marketéry ze svého týmu připravili obsah na sociální sítě s předstihem a od startu show s Mikýřovským humorem využívají dění v soutěži k tvorbě obsahu. Za Mikýřovým úspěchem tak pravděpodobně nestojí jenom účast samotná, ale skvělá a pohotová práce týmu, který po celou dobu utváří kolem Mikýře konverzaci zasahující široké publikum na sociálních sítích, i mimo jeho stabilní okruh fanoušků,” uvádí Jana Kovářová z Katedry marketingu FPH.
Dalším trendem, který se stále více a více propisuje do znalosti influencerů je sociální síť TikTok, na které je vítězka Domi Alagia velmi aktivní. V posledním měření více než dvě třetiny dotazovaných zmiňovalo influencery spojené s aplikací TikTok. Cesta k úspěšné influencerské dráze je tedy jasná: Začněte tvořit obsah na TikTok a podejte přihlášku třeba do příští řady Love Island 2025.
Mohlo by tě zajímat:
- Ševčík rezignoval! Kontroverzní proděkan Národohospodářské fakulty se vzdal funkce ve vedení.
- Ševčík se jen tak do čela Národohospodářské fakulty nevrátí. Soud pravomocně zamítl jeho žalobu, kterou se bránil odvolání z funkce.
- Týdenní přehled akcí: zadebatujte si s Respektem nebo běžte na hokej!