Záznam on-line rozhovoru s rektorkou
Rozhovory, Zprávy ze školyRektorka Vysoké školy ekonomické doc. Ing. Jaroslava Durčáková, CSc., odpovídala dnes od 10.00 do 12.00 hodin prostřednictvím iLISTu na vaše dotazy.
Milí čtenáři, rozhovor s paní rektorkou právě začíná. Samozřejmě stále máte možnost zasílat další otázky. Úvodní slovo přenecháváme paní rektorce:
Na začátek našeho rozhovoru bych chtěla pozdravit všechny studenty, kteří sledují naší debatu, popřát jim hezký a příjemný den a poděkovat jim za všechny dotazy, které jsem dosud obdržela.
Chci taky poděkovat studentům ze Studentského listu za to, že přišli s tímto nápadem a on-line debatu zorganizovali.
Vážená paní docentko, jak je zajištěna utajenost testů pro přijímací řízení na VŠE? Není možný únik zadání testů jako na PRÁVECH? Děkujeme za objasnění.
Toto jednoznačně vylučuji. Nikdy k žádnému takovému incidentu nedošlo a ani nikdo nikdy nezpochybnil integritu přijímacího řízení na VŠE. Varianty se prokazatelně LOSUJÍ (ze zhruba 50 připravených setů) ráno v den přijímacího řízení. Jejich bezpečnost a utajení je maximálně zajištěno, neboť jsme si vědomi, že regulérní přijímací zkoušky významně spoluvytváří dobré jméno naší školy. K vyhodnocování testů bych pak poznamenala, že se tak činí automatizovaně a 100procentě anonymně.
Paní docentko, prosíme Vás o zveřejnění počtu obdržených přihlášek na jednotlivé studijní obory bakalářského studia fakult VŠE pro školní rok 2005/06. Nejlépe na www.stránkách. Děkujeme.
Děkuji za podnět, zveřejníme to na stránkách školy. Zatím jen v krátkosti uvedu, že škola celkem letos obdržela 17 137 přihlášek. Poměrně velký nárůst oproti loňskému roku je způsoben přechodem k jinému modelu přijímacího řízení, kdy uchazeči mohou podat přihlášky na více fakult. Který obor konkrétně vás zajímá? Mám tu připravena přesná čísla…
Dobry den , pani docentka.Som studentkou na SVOS obchodne pravni v Ostrave a chcela by som poziadat o prestup na VSE :fakulta medzinarodnych vztahov-obor medzinar.obchod , nakolko zameranie studia je velmi podobne , nez na obore ktory prave studujem . Zaujimali by ma veskere informacie ,ktore by ste mi mohli poskytnut vo vyssie uvedenej zalezitosti .Za kladne vybavenie vopred dakujem . Filkusova
Asi Vás moc nepotěším, ale VŠE dodržuje zásadu, že naším studentem se můžete stát pouze úspěšným složením přijímacích zkoušek. Přestupy proto zásadně nepovolujeme. Nicméně pokud úspěšně složíte přijímací zkoušky, je možné si následně zažádat o uznání předchozího studia na jiné VŠ. Dle shody curicula pak o vaší žádosti rozhodne příslušný děkan.
Dobry den,
11. kvetna se na CVUT a UK kona sportovni rektorsky den, pro studenty je nachystana spousta sportovnich i kulturnich aktivit a je to prijemne zpestreni konce semestru. Proc se podobny rektorsky den nekona take na VSE? Pokud by bylo problemem konani v poslednim vyukovem tydnu, tak jej lze preci vyhlasit i drive.
Dekuji za odpoved
Ano, toto je pěkná myšlenka. Vím o ní. I na VŠE se konal rektorský den s podobným zaměřením v souvislosti s oslavami 50. výročí školy. Nicméně pro realizace takovéto akce je potřeba zájem takříkajíc „zespodu“ – tedy od vás, od studentů – a to směrem k CTVS. Pokud dostanu zprávu, že CTVS takový zájem registruje a chce akci pro studenty připravit, ráda podobný rektorský den vyhlásím také. Máte mé slovo.
Vas sestilety mandat pomalu konci. Co byste hodnotila jako nejvetsi uspech(y) dosazene ve funkci rektora. Je naopak neco, co se vam tak uplne nepovedlo?
Mezi dosavadní úspěchy řadím zejména podstatný rozvoj internacionalizace školy:
– mezinárodní evaluace VŠE – EQUIP
– rozšíření kontaktů s prestižními školami v zahraničí a další rozvoj mobility studentů
– vytvoření a akreditace mezinárodního programu International Business in Global Context a s ním spojené další možnosti pro mobilitu našich studentů
– vytvoření podmínek pro větší účast hostujících profesorů na VŠE
– ECTS
– účast našich studentských týmů v mezinárodních soutěžích s vynikajícími výsledky
– VŠE se stala vyhledávanou institucí pro pořádání významných mezinárodních kongresů a konferencí
Výrazná podpora studentských aktivit, včetně založení Musica Oeconomica Pragensia.
Corporate Chairs – projekt pro nejtalentovanější studenty doktorského studia a mladé učitele, pro podporu jejich kariérního růstu
Zlepšení kvalifikační struktury akademického sboru.
Otevření Studijního centra Jarov.
V některých případech bylo potřeba daleko více času na dosažení cíle, než bych si přála, například projednávání ECTS. Nepodařilo se také Centrum exekutivního vzdělávání. Přes velké úsilí, které bylo vynaloženo v oblasti vědy a výzkumu, VŠE nezískala finanční podporu pro navrhovaná výzkumná centra a některé výzkumné záměry.
Dobrý den paní rektorko pořád jsou nějaké fámy o tom systému eurokreditů či co to je pořádně to nikdo nevíme co to obnáší které fakulty a kdy na to přejdou a jak to postihne studenty prosím ve zkratce vysvětlit. Je pravda že přijdeme o zápočty a bakalářské zkoušky?
Akademickým senátem byl schválen Studijní a zkušební řád, kterým se bude řídit studium v programu evropských kreditů (ECTS). Od září 2005 zavádějí systém ECTS Fakulta podnikohospodářská, Fakulta národohospodářská a Fakulta managementu. Program ECTS se týká nastupujících prvních ročníků, podle mých informací pouze na FPH se předpokládá, pokud o to studenti požádají, možnost převedení na evropské kredity i u stávajících studentů. Setkání se studenty k problematice ECTS na FPH již proběhlo a v pátek 27. května se chystá další. Není důvod pro žádné fámy, pro bližší informaci doporučuji webovou stránku FPH. Jsem přesvědčená o tom, že zavedení evropských kreditů je přínosné zejména pro studenty. V souvislosti s přechodem na ECTS jsme usilovali o to, aby student neměl v průměru deset studijních povinností a aby se odstranila zbytečná duplicita testování studentů apod.
Pokud nestihnu udělat státnici z ekonomie před jejím zrušením, ale mám oba nutné zápočty, budu ji dodělávat dodatečně, nebudu ji muset dělat nebo budu muset absolvovat znovu celou ekonomii?
Se samostatnou státnicí z ekonomie se nepočítá pouze u studentů, kteří budou studovat dle ECTS. Vy byste tedy měl dostudovat normálně. Pokud by v budoucnu došlo i k převedení stávajících studentů na ECTS (jak uvažuje FPH), pak to bude vyřešeno systémově. Pro podrobnosti kontaktuje vašeho proděkana. V dosavadních studijních programech žádné státnice zrušeny nebyly.
Dobrý den,
rád bych se dozvěděl jak to vypadá s registracemi a zápisy na příští semestr. Mimo jiné kvůli ECTS bude nutné použít nový systém. V jaké fázi jsou přípravy na jeho spuštění? Bude provozuschopný včas? Kdy a kde se studenti dozví podrobnosti a případné návody na jeho obsluhu? Je dostatečně zabezpečena a otestována jeho funkčnost pod obrovským jednorázovým náporem tisíců studentů?
Děkuji za odpovědi.
O odpověď jsem požádala prorektora pro informační a studijní systémy RNDr. Čermáka:
V rámci projektu ISISNG (Integrovaného informačního systému nové generace) je řešena rovněž softwarová podpora přechodu na ECTS – pro zajištění byl ustanoven zvláštní pracovní tým za účasti příslušných proděkanů pro studijní a pedagogické záležitosti.
Způsob realizace registrací a zápisů pro příští semestr je předmětem intenzivní přípravy, bylo připraveno několik různých variant. Definitivní rozhodování probíhá v těchto dnech a studenti budou včas informováni.
Rád bych se zeptal, jak je paní rektorka spokojena s úrovní výuky jazyků na VŠE. Zejména mě zajímá její názor na tzv. „odborné“ jazykové kurzy. Studenti zde alespoň pokud jde o angličtinu, probírají vybraná témata z mikro- a makroekonomie a to bez přímé vazby na tyto kurzy (tj. např. dříve než se o daném tématu student dozví v češtině).
Výuku provádějí často velmi kvalitní pedagogové – jazykáři, ovšem neekonomové (byť se velmi snaží). Nezdá se vám to jako mrhání jejich odbornými schopnostmi? Nebylo by pro profil absolventa vhodnější místo rádoby odborného jazyka vyučovat v rámci jazyků velmi velmi solidní všeobecné základy (včetně například trénování psaného a mluveného projevu) a odborné předměty v cizích jazycích přenechat příslušným (mnoha) katedrám (případně je po nich i vyžadovat)?
Děkuji za odpověď a přeji pěkný den.
To že mají studenti v jazykové přípravě možnost seznámit se s odbornou terminologií pokládám za užitečné a může to být dobrá průprava např. pro vyslechnutí přednášky hostujících profesorů či pro studium v zahraničí. Základy jazyků by si však student měl přinést ze střední školy, koneckonců prochází přes přijímací zkoušky. Každá katedra má akreditovány odborné kurzy v cizím jazyce.
Dobrý den,
na identifikační kartě ISIC VŠE se mi sloupl kousek průhledné fólie s částí mého jména (2 písmenka)
a s částí čárového kódu (cca 1 mm), který ale v důsledku toho není možné čtečkou naskenovat (např. v knihovně), karta je jinak zcela neporušená – není poničen ani čip, ani revalidační známka. V centru pro identifikační karty mi nicméně řekli, že si mám za 350,- Kč pořídit kartu zcela novou, a na otázku, co je na ní tak drahého, mi bylo řečeno, že je to právě onen čip (a zřejmě i ona revalidační známka).
Podle mého nemá smysl obírat studenty tímto způsobem o peníze, když to, co v mém případě na kartě není funkční (kousek průhledné fólie), není to, za co se platí tak vysoké sumy (čip, revalidační známka).
Můžete prosím zařídit, aby bylo možné sehnat kousek průhledné fólie s částí mého jména a částí čárového
kódu za méně než 350,- Kč?
V této záležitosti se obraťte na mého studentského tajemníka Ing. Pavlíčka, který se vám bude snažit pomoci. Jestli je však problém nějak jednoduše řešitelný v současné době nevím, budu se informovat u prorektora Čermáka.
Dobrý den, paní rektorko
jsem na této škole již dost dlouho a za celou tu dobu se nezlepšila jedna podstatná věc: Snad na všechny zkoušky je nedostatek termínů a místa se uvolňují až těsně před zkouškou, proto je nemožné cokoliv rozumně naplánovat.
Je to problém všech fakult, proto si myslím, že by se měl řešit centrálně – tedy že byste ho měla řešit vy. A nejen řešit, ale už dávno vyřešit, je to evergreen a nikdo s tím nic nedělá.
Nebo se škola domnívá, že studenti se na zkoušky přihlašují z rozmařilosti a je třeba jim to zarazit?
Hodláte s tím něco dělat?
Děkuji za odpověď a přeji hezký den
J.
Zde bych neviděla tak jednoznačně chybu jen na straně školy. Je pravda, že některé katedry míst opravdu vypisují méně, než by měly. Na druhou stranu však – jak sám píšete, se místa uvolňují těsně před zkouškou. V praxi to znamená v podstatě plýtvání termíny ze strany studentů, protože vypsané termíny nejsou zaplněny. Katedra tedy vypíše termíny, přijdou docenti a profesoři, kteří pak sedí v poloprázdných učebnách – a odhlášení studenti požadují vypsání dalších nových termínů. Jako ekonomovi je vám jasné, že tento „morální hazard“ studentů by šlo eliminovat uvalením „nákladů“ na jejich rozhodnutí, odhlásit se ze zkoušky. Takovéto mé řešení by se vám ale asi moc nelíbilo, že? :) Nicméně situace není tak kritická jak píšete, neznám případ studenta, který by výhradně kvůli nedostatku termínů nedokončil školu nebo výrazně protahoval studium.
Dobrý den, myslíte si, že by měli internet zakázat, jako zdroj nenávisti, bezcitnosti, mrzkých mravů a médium pro šíření teroristických vzkazů a komunikace?
Podobné názory měl už páter Koniáš a Jezuité, historie je však odsoudila:). Internet a jeho obrovská svoboda přináší mnohá pozitiva, vámi zmiňované excesy jsou cenou, kterou za ně společnost platí.
A co takhle zpřístupnit pro učitele reference na Borcovi? :)
zajimalo by me, li jste si precetla prispevky v diskuzi a co si o nich myslite?
O dění na škole jsem, myslím, velmi dobře informována. Příspěvků, které chtějí pomoci řešení problémů, si velmi vážím.
Mohla byste prosím odpovídat trochu efektivněji a rychleji?
Děláme, co můžeme, až budeme dělat online rozhovor počtvrté, určitě to půjde rychleji.
Paní docentko, přeji dobrý den; můj dotaz směřuje k „ožehavému“ tématu kolejí, a to v několika bodech:
1) proč nebyl u prospěchového kritéria dán větší rozsah studijního průměru (opravdu všichni studenti s průměrem horším než 2,0 nezaslouží ani bod?)
2) nemyslíte, že posuzování vzdálenosti pouze podle trvalého bydliště studenta povede k podvodům s přehlašováním?
3) nezdá se vám, že znění Dodatku výrazně znevýhodňuje studenty budoucích druhých ročníků (z Dodatku tak, jak je napsán, totiž vyplývá, že mohou získat bez ohledu na prospěch maximálně 2 body, a to jen pokud neztratili v ZS žádný kredit)?
4) jaká bude v příštím akademickém roce celková kapacita kolejí na VŠE?
5) mohla byste případně uvést definitivní výši příspěvku na bydlení, který dojíždějící studenti naší školy obdrží, a také to zda se (ne)týká studentů prodlužujících o 1 semestr?
Za odpovědi předem díky.
ad 1) Chápu, že názory na rozsah prospěchové škály se mohou lišit, nicméně základní ideou byla bonifikace jen DOBRÝCH studentů, nikoli všech.
ad 2) Toto jsme zkoušeli odbourat zavedením prokazování trvalého bydliště rodičů, což se setkalo s velkou nevolí studentů.
ad 3) V jejich případě se nepočítá prospěch (dle vzorového studijního plánu by jej k 15. 5. bohužel ještě neměli mít), pouze zápočty. Pokud průměr mají, pak zpravidla jen z jedné známky, což není úplně reprezentativní. Na druhou stranu – byla jsem informována, že na tyto bonusové 2 body dosáhne 30 procent druháků, zatímco na body podle prospěchu jen asi 500 studentů celé školy. Připadá mi to vyvážené.
ad 4) 4785 míst ve vlastních kapacitách, 500 navíc externě nasmlouvaných. Od září tohoto roku zřizujeme Středisko ubytovacích služeb pro studenty, jak je běžné i na mnohých zahraničních univerzitách.
ad 5) Zatím není možné říci přesně, Ministerstvo zatím nedodalo všechny podklady. Odhadujeme však něco okolo 600 Kč za měsíc, vypláceno ve 3 (čtvrtletních) splátkách zpětně.
Vážená paní rektorko,
myslíte si, že nový systém přidělování kolejí je spravedlivý? Jsem v bakalářském programu a mé jediné známky jsou z bakalářských zkoušek, většinou z celkoškolského základu, který nijak lehký není. A nemám šanci si průměr zlepšit, protože z téměř naprosté většiny předmětů, které jsou zajímavé a patří k oboru jsou zápočty. Prostě myslím si, že bakaláři v 3. ročníku jsou na tom úplně nejhůř. Navíc většina na F2 prodlužuje o semestr, protože oproti jiným nemáme 8, nýbrž 12 bakalářských zkoušek, takže ani nedostaneme příspěvek na bydlení, jak jsem se nedávno dozvěděla.
Podle mě, se tento systém měl zavádět od nově nastupivších studentů a ne těm, kteří už s průměrem nemůžou absolutně nic udělat.
I řada dalších otázek se týká změn v přidělování a financování kolejí. Nyní proto souhrnná odpověď:
** Proč došlo ke změně kritérií?
MŠMT zavedlo změnu financování kolejí – tzv. ubytovací stipendia rozdělilo přímo pro studenty. Toto je bezesporu zásadní změnou a zásahem do statutu quo bydlení na kolejích.
Již delší dobu jsme nepovažovali dojezdovou vzdálenost za jediné vhodné kritérium a ze strany fakult zazněl velmi naléhavý požadavek na výrazné upřednostnění prvních ročníků. Proto v souvislosti se změnou financování došlo i ke změně kritérií. Pokud se činí takovéto zásadní změny, je vhodné tak učinit najednou.
** Jakým způsobem se budou přidělovat koleje studentům, kteří všichni
dosáhnou jen 12 bodů za vzdálenost? Nenašel jsem o tom nikde žádnou
zmínku a mám pocit, že to zakládá prostředí pro případnou korupci při
přidělování míst na koleji. Mám za to, že jestliže mají všichni 12 bodů,
tak už jsou si rovni.
Nebudou, aplikuje se opět kritérium prospěchu, tedy student mající 12 bodů a studijní průměr 1,6 bude před jiným s 12 body a průměrem 2,85. Na základě připomínek studentů byl zveřejněn dodatek ke kritériím.
** Proč došlo ke změně kritérií v bodě 2) zařazení do pořadníku – prodloužení doby po kterou mají studenti nárok na kolej o 1 semestr u všech studijních programů proti Vašemu původnímu návrhu?
Vyhověla jsem naléhavému požadavku studentských zástupců v AS VŠE.
** Proč byl stanoven termín pro zjištění průměru na 15. 5. 2005 a ne na konec zkouškového období?
I když je samozřejmě škoda, že přijdeme o možnost posoudit LS 2005, posunutí termínu na později není termínově možné. Zkouškové období končí 17. června 2005, učitelé vkládají výsledky zápočtů a zkoušek do 23. června 2005, a to je z hlediska SÚZ a hlavně ubytovaných studentů příliš pozdě. Nebylo by fér dát deadline někam do poloviny zkouškového, proto jsme byli nuceni dát jej ještě před jeho začátkem.
Dobry den, zajimalo by me zda pri stejnem poctu bodu bude uz zohlednen dosazeny prospech u druhaku, resp. u tech co nejaky maji. Ja se misto neztraceni zadneho kreditu soustredil v prvnim semestru na bakalarku, takze mam prospech, ale ztratil jsem kredity. Dodatek mi sebral body za prospech takze mam jen 12 bodu, jako tisice dalsich..
Viz výše.
Dobry den, ohledne reformy koleji: pokud pocitam spravne tak kolej muze ziskat budouci prvak bydlici 45 km daleko od Prahy a pokud ziska nadprumerny pocet bodu je nad hranici 12, tudiz kolej ma jistou. Jako logicky uvazujici clovek me napada, ze teto osobe se vyplati kolej nekomu nacerno pronajmout a sam dojizdet. K tomuto dochazi velice casto a nechapu proc se nedelaji na kolejich prisnejsi kontroly totoznosti. Myslim ze obcasna „stara“ by velice prospela a eliminovala by bydleni lidi kteri nemaji na kolejich co delat.Na to potom doplaceji ti, kteri kteri z kapacitnich duvodu kolej nedostali. Rad bych se dozvedel Vase stanovisko k tomuto beznemu problemu. Dekuji za odpoved. Michal Hruška (FIST)
Máte pravdu, ale v mnohém by mohli pomoci sami studenti, kteří nejlépe znají své spolubydlící. Podpoříte mne, až dám pokyn k častějším kontrolám?
Nepřipadáte si někdy, paní rektorko, že jste trošku vzdálená studentům, že mezi nás málo chodíte, málo znáte naše problémy a starosti, že jednáte z hradu a nemáte o podhradí vůbec pojem. A pak vznikají takové rozhodnutí o poskytování kolejí jaké jste schválila letos:-( Trošku mě to mrzí, ale asi toho času moc nemáte, což na jednu stranu chápu, ale je to k zamyšlení. Jinak přeju hezké léto…
Nemyslím si, že jsem vzdálená od studentů, v rámci svých možností se se studenty setkávám, viz například poslední setkání se zástupci studentských aktivit minulý týden. Přeji hezké prázdniny i Vám.
Vazena pani rektorko, rada bych se Vas zeptala na vec ohledne dodatku ke kriteriim pro udelovani koleji. Pripada mi, ze tento dodatek diskriminuje studenty 2.rocniku, jelikoz mohou krome bodu za vzdalenost ziskat pouze 2 body, pokud neztratili zadny kredit. Nezda se Vam to v porovnani s vyssimi rocniky, kteri mohou ziskat az 10 bodu, malo? Predem dekuji za odpoved
Viz výše.
proc se chcete zbavit budoucich druhaku? Prece i v doporucenem rozvrhu na prvni semestr neni ani jedna oborovka. A pokud sem podle nej postupoval nemuze delat ani bakalarku. A ze nekdo ztratil kredit? Vite jak to zalezi na stesti, obtiznost u jednotlivych ucitelu je naprosto rozdilna. Urcite by se mela vzdalenost zvendnout minimalne na 160km. Nebo posunout termin na pocitani prumeru i na tenhle semestr.
Viz výše.
Chtěl bych se zeptat paní rektorky, co ona dela pro zkvalitneni vyuky na VSE, pro zavadeni modernich pristupu do vyuky (interaktivita, poutave studijni materialy atp.) a pro provazani akademicke vyuky s praxi. Podle meho nazoru velmi malo. VSE velmi zaostava za ostatnimi zahranicnimi ekonomickymi skolami. Take je podle me velmi malo videt pani rektorka ve verejnem zivote, je zde velmi slaba propagace VSE navenek. A posledni vytka, pani rektorka se neobtezuje ani velmi kratce reagovat na ji dorucene emaily.
Je mi líto, ale prohledala jsem svou poštu a Váš e-mail jsem mezi ní vůbec nenašla. Jinak maily, které se mi dostanou do pošty, se zásadně zabývám nebo je předávám k vyřízení prorektorům, kterých se týkají. Pro Vaši představu, obvykle dostávám cca. 50 mailů denně.
Pokud jde o první část Vašeho dotazu, jsem vidět i slyšet všude tam, kde je to pro VŠE užitečné, i když to není zrovna na televizní obrazovce.
Dobry den, proč byla stanovena prospěchová škála pro udělení školení pouze v rozsahu 1-2? Podle mého názoru je velmi úzká a měla by být alespoň 1-2,5.
Jakým způsobem se budou přidělovat koleje studentům, kteří všichni dosáhnou jen 12 bodů za vzdálenost? Nenašel jsem o tom nikde žádnou zmínku a mám pocit, že to zakládá prostředí pro případnou korupci při přidělování míst na koleji. Mám za to, že jestliže mají všichni 12 bodů, tak už jsou si rovni.
Děkuji za odpověď a hezký den.
Viz výše.
Mám dotaz, proč se v otázce přidělování kolejí na příští rok jednalo pouze v „nejvyšších kruzích“? Četla jste si návrh Davida Usvalda, člena kolejní rady G?(měl by být v době on line rozhovoru přístupný na ilistu)
Děkuji za odpověď
Viz následující odpověď.
Vážená paní rektorko,
dnes jsem obdržel odpoveď od prof. Ing. Vojtěcha Krebse, CSc. na dopis týkající se nedostatků v kritériích pro přidělování míst na kolejích ze dne 9. 5. 2005. Cituji a ptám se Vás:
„…hlavním důvodem zásadní změny kritérií pro ubytování na kolejích VŠE je změna mechanismu poskytování dotací na ubytování…“ Jaké byly důvody k provedení zásadních změn v kritériích pro ubytování a jak tyto důvody souvisí se změnou mechanismu poskytování dotací na ubytování?
Rád bych se Vás ještě zeptal proč došlo ke změně kritérií v bodě 2) zařazení do pořadníku – prodloužení doby po kterou mají studenti nárok na kolej o 1 semestr u všech studijních programů proti Vašemu původnímu návrhu?
Děkuji Vám za odpovědi na mé dotazy a přeji hezký zbytek dne.
Davide, děkuji Vám za podnětný příspěvek. Pečlivě jsem se s ním seznámila, bohužel si nemyslím, že by v tuto chvíli bylo možné ještě nějaké další návrhy akceptovat. Jsem připravená se s Vámi osobně sejít, abychom mohli Váš podnět využít při přípravě ubytovacích kritérií pro akademický rok 2006/2007. Kontaktujte prosím moji sekretářku.
Vážená paní rektorko, chtěl bych jen podotknout a zároveň navrhnout posunutí termínu, kdy se stahují studijní průměry pro přidělení kolejí, ze zcela nesmyslného 15.5.2005 na konec zkouškového období. Nechápu, proč se do něho nezapočítají výsledky za tento semestr. I při vší píli všech vyučujících není možné známky do systému zadat dříve jak ke konci zkouškového. Co má být na tomto systému podle Vás motivujícího, když prvákům se za vydařené přijímačky body započítají již letos, ale nám za vydařený semestr, což je nepoměrně více námahy!, se známky promítnou do průměru až na konci zkouškového a tudíž to vliv na přidělení koleje mít nebude. Datum 15.5. je zcela nevyhovující a diskriminující. Myslím, že to tolik práce není, toto datum posunout a bylo by to i logické.
Viz výše.
Dobrý den,
Jiste ne jenom me ale i ostatni studenty by zajimalo z jakeho duvodu pristoupila Vse na zmenu pridelovani koleji? Dekuji. S pozdravem, student prvniho rocniku.
Viz výše.
mam dotaz na redaktory studentskeho listu
kdy mrs doc. zodpovi na dotazy ohledne koleji?
koleje koleje koleje koleje
koleje koleje koleje koleje
koleje koleje koleje koleje
Už se stalo, viz výše.
Paní rektorko,
rád bych se vás zeptal na ty nové ECTS kredity. Proč se vlastně zavádí? K čemu mi to bude jako studentovi? Poznamená to nějak průběh studia? Jak? A proč to budou mít jen některé fakulty? Já bych to třeba chtěl taky, když je to tak dobrý (ale nebudu, jsem z FIS). Existuje to někde v zahraničí?
Díky za odpověď
P. Novotný
Na Vaše otázky se nedá stručně odpovědět, děkuji za Váš zájem a doporučuji Vám setkání, které pořádá proděkan Kubálek v pátek 27. května v Nové aule.
Dobrý den, měla bych otázku ohledně zahraničního studia. Jsem ve druhém semestru a ráda bych vyjela studovat někam ven – proto studuju zahraniční obchod. Co k tomu budu potřebovat? Jaké jsou mé šance? Kolik studentů škola ročně vysílá? Kam nejčastěji? Prý se teď ale výrazně snižovalo stipendium na studium v cizině, proč?
A ještě jedna otázka: Porč některé fakulty mají spoustu amerických hostujících profesorů (třeba F5) a jiné nikoho, ani z Evorpy? A proč není třeba víc předmětů vyučovaných v AJ?
Snad mi odpovíte – zítra budu rozhovor sledovat.
Jana Macková
Velmi dobrý přehled o možnostech studia a podmínkách vyslání studentů do zahraničí můžete získat na webové stránce www.vse.cz/ozs.
Za rok 2004 jsme do zahraničí vyslali 364 studentů, k nám přijelo 453 zahraničních studentů.
Pro pobyt hostujících profesorů vytvořilo vedení školy velmi dobré podmínky, zajištění pobytu konkrétního hostujícího profesora je plně v rukou jednotlivých fakult a je zřejmé, že pokud vedené fakult věnuje této otázce pozornost (tak, jak je tomu například na FNH), tak je opravdu možné výuku obohatit. Mimo jiné vedení školy zabezpečilo dostatečné finanční zdroje i v rámci rozvojového projektu.
Zájem českých studentů o studium v zahraničí výrazně převyšuje počet nabízených míst. Na mnoha zahraničních univerzitách je běžné, že všichni studenti (tj. 100 %) se v průběhu studia účastní výměnného semestru v zahraničí. Na VŠE to údajně nejde proto, že učitelé nejsou ochotni učit v angličtině (a tudíž nelze přijmout více zahr. studentů). Chci se proto zeptat, zda VŠE zaměstnává na nejazykových katedrách pouze jazykově nevzdělané učitele (až na několik vyjímek) nebo zda selhalo vedení školy v motivaci učitelů, aby přednášeli také v angličtině?
Podniknete nějaké kroky k tomu, aby byli učitelé motivováni k výuce předmětů také v angličtině (např. vyšší osobní ohodnocení, nařízení všem katedrám vyučovat aspoň 1 předmět v AJ a při nesplnění jim snížit finanční příspěvek apod.)?
Měla jsem možnost navštívit mnoho zahraničních škol, jak v Evropě, tak mimo ni. Nikde jsem se nesetkala s tím, že by 100 % studentů mohlo během svého studia strávit jeden semestr v zahraničí. Kdybych sama takovou možnost měla, určitě bych tuto myšlenku podpořila.
Přesto vedení VŠE vynaložilo značné úsilí na rozvoj mobility studentů (včetně motivace našich učitelů k výuce v cizích jazycích). Za tímto účelem byl vytvořen i nový studijní program, v němž vyučují naši učitelé. Další programy v angličtině se připravují na FFÚ a také byl schválen rozvojový projekt na výuku v cizím jazyce na FIS.
Konkrétní nabídka předmětů v cizích jazycích je však plně v rukou vedení jednotlivých fakult.
Co říkáte na Vaši přezdívku „Burčáková“? Líbí se Vám nebo Vás uráží?
Zřejmě máte rád burčák :).
pani rektorko, kdy se planuje stehovani do budovy v Rajske zahrade. Myslite, ze uz pristi semestr by mohla vyuka probihat v tamnich modernich prostorach vybavenych modeni prezentacni technikou?
Dekuji
Dělám pro to všechno a pevně tomu věřím.
Jak již bylo řečeno v diskuzich: Jake budou personalni postihy za zcela nezvladnutou reformu systemu rozdelovani koleji? Myslim, že čtenaři by rádi věděli, jak se teorie managemntu a osobni odpovědnosti převádí na akademické půdě do praxe. Valná většina zainteresovaných má pocit, že reforma rozdělování kolejí byla připravena naprosto neprofesionálně, a vzhledem k tomu, že řízením celé reformy byl snad někdo pověřen, měly by být vyvozeny přísné důsledky. Vždyť reforma se bude dotýkat tisíců studentů. Nemělo by tedy zůstat u nějakých slovních napomenutí, ale měli by být přijaty podle mého názoru mnohem razantnější kroky.
Nemyslíte si, že na takové jednoznačně negativní hodnocení je příliš brzy?
Dobrý den,
zajímala by mne novostavba Rajské budovy. Kdy bude dokončena? Kolik stála? Co v ní bude? Jak prospěje studentům? Je pravda, že se v ní plánuje stanice budoucího metra D?
Děkuji za případnou odpověď
Klásek
Rajská budova je před dokončením, rozpočet se pohybuje v řádu 600 milionů.
Jsem studentkou 5 rocniku VSE. Jsem z Makedonie, a do 31.08.2005 budu mit vladni stipendium, potom uz ne. Studium ale, ani nahodou nekoncim v zari 2005. Makedonie jeste neni v EU. Zajima me, jake jsou me sance na kolej na pristi skolni rok?
V rámci platných pravidel, ze kterých odpověď jasně vyplývá.
Vazena pani rektorko, jak je mozne, ze se meni pravidla pridelovani koleji (studijni prumer) behem semestru(a studia)? Proc se toto pravidlo nezverejnilo alespon na podzim, aby s tim studenti mohli pocitat?
Dekuji za odpoved
Změnu kritérií jsme spojili se zásadní reformou financování kolejí (viz výše). Z toho důvodu ji nebylo možné protentokrát realizovat dřív. Jinak ale s Vámi souhlasím. A proto také chci využít všech podnětů k tomu, aby kritéria pro další roky byla vyhlašována dříve, tj. na podzim.
Budete kandidovat i v dalším volebním období na rektorku? jaký bude váš volební program?
Nebudu.
Koho byste po sobě ráda viděla v rektorském křesle? Prosím o konkrétní jméno.
A Vaše jméno?
Nechcete zvážit nějaký personální audit ve Správě účelových zařízení? Koleje zaměstnávají spoustu nic nedělajících lidí (vedoucí se ve své kanceláři věnuje sledování televize, uklízečky stráví z celé prac. doby uklízením cca. 2 hodiny, paní na výměnu prádla také nedělá téměř nic, …) a studenti musí tyto nic nedělající lidi platit v kolejném!!!
Děkuji Vám za Váš podnět.
Vážená paní rektorko, studuji bakaláře na F2, studijni plan D. ECTS se mě zdánlivě netýká. Jak budou hodnoceny předměty, které budu studovat na fakultách, které na ECTS přešly? Jako doposud? Nebo pro mě budou i jiné požadavky? Jak to bude na magistru se státnicí z ekonomie?
Viz výše.
Vážená paní rektorko,
v poslední době se na kolejích hodně diskutuje o novém systému přidělování kolejí.Protože jsem také ubytován na koleji, tak mě tato problematika velmi zajímá.Můj dotaz je následující: proč se do váženého průměru známek, který je použit jako kritérium pro přidělování dodatečných bodů /nad rámec dojezdové vzdálenosti/, počítají pouze známky obdržené do 15.5.2005 a ne do konce zkouškového období. Jsem student 2.semestru a v prvním jsem ztratil 3 kredity.Přijde mi hodně nespravedlivé, že nemám možnost dokázat, že si kolej opravdu zasloužím.Můžu si sice udělat zkoušky,ale do průměru se mi stejně letos počítat nebudou.Což mi přijde poněkud absurdní.Děkuji za odpověď
Viz výše.
Jaký je váš oblíbený akční hrdina? Jaký je váš oblíbený akční hrdina na VŠE?
Vzhledem k tomu, že mám od své dcery-studentky dvě malá vnoučata, akčními hrdiny jsou pro nás v poslední době Krteček a Ferda Mravenec.
A pokud jde o VŠE, budu muset ještě zamyslet, abych mezi vhodnými kandidáty našla toho pravého :).
Protože jsme čas vymezený naší diskuzi o více půl hodiny překročili, poděkujeme paní rektorce za odpovědi na všechny vaše otázky.
Na závěr znovu děkuji za všechny dotazy, bohužel se s ohledem na nedostatek času nedostalo na všechny odpovědi, což mne mrzí. Cením si toho, že otázky byly vesměs velice korektní. A protože nadchází zkouškové období, přeji vám hodně úspěchů a pěkné prázdniny.
Mohlo by tě zajímat:
- Akademický senát VŠE zvážil projednání Ševčíkova podnětu. Rektor Dvořák uvedl, že mu bylo vyhrožováno
- Fakultní florbalová liga bojuje o pozornost. Halu na Jarově čeká poprvé "nasvícený" souboj mezi NF a FMV
- Vánoce pro VŠEchny opět přicházejí! Šťastné a veselé!