Accent Artisan: Mluvit jako rodilý mluvčí se může naučit každý
Rozhovory, Studentský životAdam Carson, zakladatel startupu Accent Artisan, před šesti lety vytvořil metodologii učení, kterou učí správnou výslovnost cizích jazyků. Tvrdí, že každý Čech může mluvit anglicky jako rodilý mluvčí. Nápad zrealizoval formou mobilní aplikace, s kterou vyhrál i mezinárodní soutěž pro start-upy.
Správná a efektivní výuka jazyků je věčné téma. Proč ses rozhodl zaměřit právě na výslovnost?
Vždy jsem chtěl mluvit a znít jako rodilý mluvčí. Měl jsem sen jít studovat na Oxford, což se mi nakonec kvůli financím nepodařilo, a tak jsem šest let žil a studoval na Tchaj-wanu. Právě tam jsem se nejčastěji setkával s odezvou, že moje angličtina zní jako kdyby byla mým rodným jazykem. Když jsem řekl, že jsem Čech, spolužáci se mě začali vyptávat, jak je to možné. Chtěli po mně nějaké triky na výuku. Tak to vše začalo.
Jak se rodil tvůj start-up?
Můj byznys plán vznikal již na Tchaj-wanu. Když byl téměř hotový, zjistil sem, že si tam jako cizinec firmu založit nemohu. Tehdy v Česku začal platit zákon o firmách za jednu korunu, tak jsem se prostě sbalil a vrátil se domů. Hned po příletu do Prahy jsem si firmu Accent Artisan okamžitě založil, abych si tenhle nerozvážný krok sám před sebou odůvodnil a odstartoval novou etapu. Byl to risk, ale vyplatilo se.
Na čem je firma založena?
Accent Artisan v prvním řade stojí na metodologii, která lidi učí správnou anglickou výslovnost. Jelikož roky působím jako lektor cizích jazyků, zkombinoval jsem vlastní zkušenosti s principy anglický logopedie, lingvistiky i s poznatky z neurologie a behaviorální psychologie. Trvalo mi to dlouhé měsíce studia a mnoho konzultací s odborníky.
Jak jsi zjišťoval, zda metoda funguje?
Svou metodu jsem nejdříve testoval sám na sobě – a to nejen tehdy, když jsem se učil anglicky, ale také při studiu francouzštiny a čínštiny. Kouzlem téhle techniky je, že funguje na každý jazyk. Když pomohla mně, začal sem dle ní učit i jiné. Nejdříve jsem ji otestoval na svých studentech, pak ji vyzkoušelo zhruba patnáct set lidí formou online kurzu. Nakonec vznikla mobilní aplikace.
Na začátku se musí otestovat sluch
Jak to tedy funguje?
První, co děláme, je, že lidem přehrajeme dva zvuky. Jediné, co po nich chceme, je, aby nám řekli, zda jsou stejné. Uživatelé si ověří, že jejich uši slyší dobře. Appka je učí rozeznávat i nejmenší odchylky ve výslovnosti. Samozřejmě pak laťku zvyšujeme – od jednotlivých zvuků přecházíme ke slabikám, slovům, větám až souvětím. Zvuky se objevují v páru a velmi se podobají. Učíme tím uživatele vnímat detaily. Součástí aplikace jsou audia, videa i 3D animace, kde uživatelé vidí profil půlky hlavy. Na displeji lze sledovat, jak se při výslovnosti hýbou rty, jazyk nebo hlasivky. Samozřejmě správnou výslovnost si uživatelé sami opakují. Primární je správný pohyb, zvuk vzniká jako důsledek.
Takže se učí i rozumět?
Přesně. Aplikaci jsme vytvořili tak, aby pomáhala nejen správně vyslovovat, ale taky dekódovat řeč rodilých mluvčích. Jejich přízvuk a výslovnost totiž bývají zcela jiné jako ty, na které jsme zvyklí ze školy.
Požaduje se nějaká základní úroveň?
Appka je skutečně pro každého – začátečníky i pokročilé. Jde se v ní level po levelu od nejlehčích cvičení až po ty komplikovanější.
Za jak dlouho budu tedy budu mluvit jako rodilá Angličanka?
Jelikož ne každý uživatel studiu věnuje stejný čas, máme to zprůměrované na přibližně osm měsíců, po kterých by měl být progres hezky vidět. První „aha“ momenty se ale objeví hned od prvního týdne.
Dá se appka již stáhnout?
Aplikace Accent Artisan je dostupná na Google Play ke stažení pro Android. Na iOS bude ke stažení pravděpodobně do konce měsíce. Prozatím se za ni neplatí, což je skvělá správa zejména pro studenty. Ještě totiž dolaďujeme detaily, co se uživatelům líbí a co ne.
Tvůj start-up už slaví úspěchy také v zahraničí.
Nejdříve v Praze proběhla soutěž start-upů podnikatelských inkubátorů. S Accent Artisan jsem reprezentoval xPORT Bussines Accelerator VŠE, kterého jsem členem. Skončil jsem na druhém místě a postoupil do mezinárodního kola v Budapešti, kde soutěžily start-upy ze zemí Visegrádské čtyřky. Za Českou republiku jsem vyhrál a mám z toho velkou radost. Teď vím, že můj útěk z Tchaj-wanu měl smysl.
Článek vznikl ve spolupráci s Noemou Hipkou (PR & Marketing Manager xPORT VŠE).
Mohlo by tě zajímat:
- Týdenní přehled akcí: Zainvestujte do nemovitostí, ekologie i duševního zdraví
- Rooseveltova kolej: 6 tipů, kam si zajít na kávu i dortík
- Míla Vach: VŠE byla snad sedmá škola, kam jsem se hlásil, nikde mě nechtěli