EQUIS – evropský model akreditace vysokých škol ekonomického zaměření
NezařazenéVŠE navštívil 13. listopadu ředitel evropského akreditačního programu EQUIS pan Julio Urgel. Cílem jeho návštěvy bylo projednání žádosti naší školy o evropskou evaluaci a podrobné představení všech kritérií modelu EQUIS. Naše škola tak učinila významný krok k zahájení evaluačního procesu v evropském kontextu.
VŠE navštívil 13. listopadu ředitel evropského akreditačního programu EQUIS pan Julio Urgel. Cílem jeho návštěvy bylo projednání žádosti naší školy o evropskou evaluaci a podrobné představení všech kritérií modelu EQUIS. Naše škola tak učinila významný krok k zahájení evaluačního procesu v evropském kontextu.
Co je EQUIS?
EQUIS je zkratka pro European Quality Improvement System – tedy Evropský systém zlepšení kvality. Byl vyvinut jako komplexní model hodnocení kvality vzdělávacího procesu v Evropě. Od roku 1997 funguje jako samostatná jednotka při EFMD – European Foundation for Management Development. Školy, které úspěšně projdou akreditací podle EQUIS, získají statut instituce splňující mezinárodně uznávaná kritéria kvality v oblasti ekonomického vzdělání na vysokoškolské úrovni. Od roku 1997 získalo tento „certifikát evropské kvality“ celkem 47 škol. O EQUIS přitom projevují zájem nejen evropské školy. V rámci EQUIS byly akreditovány takové známé instituce jako např. HEC Montreal, University of Florida, ale také Copenhagen Business School, Warwick a další. O akreditaci v rámci EQUIS se uchází i australská University of Queensland, na které někteří naši studenti studovali.
Model hodnocení kvality EQUIS má tři základní dimenze:
- komplexní hodnocení celkové kvality studijních programů, výzkumné činnosti, přijímacího řízení a studentů vybraných k studiu a další,
- hodnocení dosaženého stupně zmezinárodnění vzdělávacího procesu, a to nejen pokud jde o mobilitu studentů, ale i jazykové vybavení akademického sboru, působení hostujících profesorů, účast na mezinárodních konferencích, působení domácích pedagogů na zahraničních univerzitách, publikační a výzkumná činnost mezinárodního dosahu a mnohé další,
- hodnocení vzájemných vazeb mezi školou a světem odborné praxe.
Jak je zřejmé i z tohoto velmi stručného nástinu, kritéria EQUIS jsou velmi náročná. Vyjadřují však mezinárodní standardy, tak jak je Evropa vnímá a uznává. A dokonce nejen Evropa.
Od evaluace k akreditaci
Prvním krokem k realizaci projektu EQUIS bude evaluace. K tomu je zapotřebí připravit rozsáhlý dokument, Self-Evaluation Report, jehož cílem je shromáždit potřebná data, která charakterizují školu podle všech stanovených kritérií. Samozřejmě se předpokládá, že práce na vlastním hodnocení poskytne každé hodnocené instituci mimořádnou příležitost k tomu, aby mohla komplexně kriticky zhodnotit jak svoje silné stránky, tak i ty slabé, uvědomit si případná ohrožení své pozice mezi ostatními konkurenčními školami a posoudit své další možnosti a perspektivy. Cílem vlastního hodnocení je tedy nejen připravit potřebný dokument pro jednání mezinárodní evaluační skupiny – Peer Review. Stejně významný je samotný proces přípravy k evaluaci.
Pracovní skupina EQUIS
Význam projektu považuji za natolik závažný pro naši školu, že jsem se rozhodla využít všech svých dosavadních zkušeností k jeho koordinaci. Pro vypracování návrhu evaluační zprávy jsem současně jmenovala pracovní skupinu EQUIS v následujícím složení:
- Ředitel projektu EQUIS: prof. RNDr. Miroslav Maňas, DrSc.
- Administrátor: Ing. Josef Abrhám
- Členové odpovědní za jednotlivé kapitoly projektu:
prof. Ing. Jaroslav Jandoš, CSc.
Ing. Zuzana Kalová
prof. Ing. Milan Malý, CSc.
Ing. Ladislav Mejzlík
doc. Ing. Marie Míková, CSc.
Dr. Ing. Petr Musílek
doc. Ing. Dana Zadražilová, CSc.
Pokud všechno dobře proběhne, mělo by k vlastní evaluaci dojít v polovině května. Mezinárodní evaluační tým se vždy skládá ze čtyř až pěti členů, a to jak představitelů mezinárodní akademické komunity, tak představitelů praxe. Samotná evaluace trvá tři dny. Předpokládá se, že se mezinárodní hodnotitelé setkají s celou řadou pedagogů, studentů i administrativních pracovníků, aby mohli zhodnotit splnění EQUIS kritérií v jednotlivých oblastech působení naší školy. O konečném výsledku rozhoduje vrcholný mezinárodní výbor EQUIS, tzv. Awarding Body. Nejde jen o výsledek typu ano – ne, ale také o získání nesmírně cenného mezinárodního auditu akademických aktiv a pasiv hodnocené školy. Na výsledcích evaluace záleží, jak brzy budeme přistupovat k akreditaci.
Kdo zaplatí značku dobré kvality?
Ministerstvo školství podporuje naši školu v jejím úsilí o získání mezinárodní evaluace a akreditace. Nejen tím, že se např. náměstek ministra školství, tělovýchovy a mládeže, doc. Ing. Josef Průša, CSc., osobně zúčastnil jednání vedení školy s ředitelem EQUIS Juliem Urgelem během jeho návštěvy na VŠE. Podpora ministerstva je zcela konkrétní. Realizace projektu prakticky nezatíží rozpočet VŠE. MŠMT přislíbilo uhradit, v souladu se svým dlouhodobým záměrem, podstatnou část nákladů projektu. Potvrdilo tím, že má skutečný zájem na nesmlouvavém mezinárodním auditu českých vzdělávacích institucí. Konečně, jde o jeden z významných předpokladů pro další rozvoj mobility studentů a vytváření budoucího společného evropského vzdělávacího prostoru.
Potřebuje VŠE EQUIS?
Naše škola již jisté zkušenosti s mezinárodní evaluací má. V roce 1998 byla na základě úspěšné evaluace přijata jako řádný partner CEMS – Community of European Management Schools. Proces evaluace přispěl k posílení tlaku na trvalé udržení kvality vzdělávacího procesu na VŠE i k posílení prestiže naší školy jak v národním, tak i mezinárodním měřítku. Postavení VŠE jako partnera CEMS sehrálo také významnou úlohu při přijetí VŠE do další mezinárodní sítě ekonomických a manažerských škol celosvětového charakteru – PIM, tj. Program in International Management. Díky tomu mají dnes naši studenti otevřené dveře nejen na evropských školách, ale i v USA, Kanadě, Brazílii, Mexiku i v Austrálii. Aniž by platili leckdy značně vysoké školné.
V oblasti ekonomického vzdělání se i na tuzemském trhu podstatně zvyšuje konkurence. Nenechme se mýlit tím, že zatím je stále více studentů, kteří se k nám na školu hlásí, než těch, kteří jsou přijati. S nasycením trhu absolventy s diplomy bude rozhodující tvrdé kritérium „diplom od koho“? Nechceme-li, aby VŠE byla příliš závislá na výkyvech trhu pracovních sil a na výslednicích tlaku celostátně i místně působících skupin, je nutné nastoupit nepohodlnou cestu porovnávání se s mezinárodními standardy. Zatím má VŠE před konkurencí náskok a tím i šanci na úspěch. Nevšímat si pohybu na tuzemském a mezinárodním trhu vzdělávání by bylo ošidné. Mohl by nám totiž ujet vlak.
Jaroslava Durčáková
rektorka VŠE