Film z prostředí hospodářské krize chce navázat na Rockyho i na Zuřícího býka
NezařazenéWarrior nabízí únik z postbushovské americké reality. Je to film
dynamicky a efektně natočený, přirozeně zahraný s mnoha skvěle
vymyšlenými detaily. Ale také je to film s podivným a neuvěřitelným
příběhem, postaveným tak, aby zakryl několik logických lapsů v jednání
postav.
Americká kinematografie je typická širokou škálou specifických
žánrů, mezi něž patří i filmy z prostředí bojových sportů.
Leckterý divák může zápasy v ringu považovat za pokleslou lidovou zábavu
jen o trochu lepší, než jsou kohoutí zápasy. Ale o co jsou vlastně
vznešenější filmová témata jako válka, mafie nebo westernoví
desperádové, o kterých pojednávají uznávaná díla klasiků?
Konečně i v zápasnickém žánru vzniklo několik ambiciózních
snímků jako Scorseseho Zuřící býk, Aronofského Wrestler, Russellův The
Fighter a samozřejmě Stalloneho Rocky. Na tuto tradici úspěšných filmů se
pokusil navázat režisér Gavin O’Connor se svým snímkem Warrior.
Film sleduje příběh dvou bratrů zápasníků (Tom Hardy, Joel Edgerton),
od mládí odcizených v důsledku mizerné výchovy, kterou jim poskytl jejich
otec a trenér (Nick Nolte).
Charaktery filmu patří k archetypální výbavě žánru. Typický warrior
zápasnického filmu bývá osamělý příslušník dělnické třídy, často
bez řádného rodinného zázemí, vzdělání, a když ne přímo mentálně
zaostalý, tak alespoň s vážnými psychickými problémy. Jakoby se snad
divák ani nemohl identifikovat s někým jiným. O’Connorův film toto
pravidlo respektuje, ale bohužel nijak zvlášť nerozvíjí.
Hardyho charakter Tommy (mladší a ošklivější bratr), otcův
zápasnický favorit, se na začátku setkává po letech odcizení s Noltem.
A spíš proto, aby naplnili scénáristický záměr, se dohodnou na
nepravděpodobné spolupráci. Jejich příběh tvoří jednu ze dvou linií, na
které stojí konstrukce filmu.
Druhá část sleduje příběh staršího bratra Brendana. Ten je podobně
neuvěřitelný, už od začátku předurčený spojit se s Tommyho částí
v epickém finále. Obě linie se navzájem podpírají a jsou na sobě
závislé, ani jedna by sama o sobě nemohla fungovat, pouze jejich
očekávané střetnutí dává filmu dostatečnou oporu, díky které divák
zapomene na nepochopitelné jednání jednotlivých postav.
Bezesporu nejzajímavější postavou je Tommy, který je zároveň John
Rambo i Rocky Balboa. Přichází jako nepochopený hrdina koloniální války
a mění se v hrdinu zápasnického ringu. Skvěle obsazený Hardy podává až
démonicky přitažlivý výkon mlčenlivého bojovníka a zcela přehrává
své partnery. Kvalitní, ale nikterak výjimečný výkon předvádí veterán
Nolte. Jeho alkoholem nasáklý despotický otec Paddy je eklektickou sbírkou
už mnohokrát viděných a slyšených gest a frází a příliš se vlastně
neliší například od Eastwoodova Frankieho z Million Dollar Baby.
Třetí do mariáše Edgerton zůstává v hereckém průměru.
Středoškolský učitel Brendan se obtížně vyrovnává s tíhou svých
nesplácených dluhů. Zápasí, aby se nestal další obětí hypoteční
krize, která připravila po roce 2008 o vysněnou vlastní střechu nad
hlavou tisíce Amerických rodin.
Právě téma hospodářské krize reprezentované Brandonem a téma války
na blízkém východě reprezentované Tommym patří k mindrákům americké
společnosti a jejich nevyřešené dopady na dělnickou třídu tvoří
podhoubí příběhu.
Foto: The Times of India