I reklama má svůj festival v Cannes

30. 11. 2005 | | Kariéra titulní obrázek

Sama, rozlámaná, vedro k zalknutí. S rukama plnýma kufrů jsem se po téměř šestnáctihodinové cestě mikrobusem vydala hledat svůj hotel. Byla červnová sobota a já jsem byla v Cannes. Okamžitě jsem pochopila, že Francouzi milují svůj jazyk natolik, že ani v městečku turisty tolik vyhledávaném, kde se během roku pořádá nespočet akcí pro cizince, se s vámi nikdo nebude bavit jiným než svým rodným jazykem.

Sama, rozlámaná, vedro k zalknutí. S rukama plnýma kufrů jsem se po téměř šestnáctihodinové cestě mikrobusem vydala hledat svůj hotel. Byla červnová sobota a já jsem byla v Cannes.

Okamžitě jsem pochopila, že Francouzi milují svůj jazyk natolik, že ani v městečku turisty tolik vyhledávaném, kde se během roku pořádá nespočet akcí pro cizince, se s vámi nikdo nebude bavit jiným než svým rodným jazykem. Tedy francouzsky. A pokud to není nevyhnutelné, někdy ani to ne.

První překážku jsem nakonec překonala kombinací angličtiny a španělštiny – našla jsem hotel a úspěšně jsem se ubytovala. Hlavou se mi v tu chvíli začaly míhat tisíce otázek, které se postupně měnily v obavy. Jací budou ostatní studenti? Budou mé znalosti ve srovnání s ostatními dostatečné? Budou se k nám odborníci z praxe chovat nadřazeně nebo přátelsky? Do Cannes jsem totiž přijela na Roger Hatchuel Academy, součást největšího světové festivalu reklamy Cannes Lions Festival.

Jediná akce svého druhu

reklama v CannesZatímco program Roger Hatchuel Academy (RHA) svým jménem příliš neprozradí, o co se jedná, pojem Cannes Lions Festival už všem odborníkům reklamní praxe alespoň napoví. A když se zmíním o Festivalu reklamy v Cannes, kde se každoročně hodnotí reklamní projekty a udělují ceny nejlepším tvůrcům, bude již téměř každému čtenáři jasné, o čem je řeč. I letos se do známého letoviska sjeli odborníci, fandové a novináři z celého světa, aby se zúčastnili 52. ročníku festivalu reklamy „Cannes Lions Festival 2005“ – jediné akce svého druhu na světě.

Zatímco autoři reklam tu napjatě čekali především na hodnocení porotců a ostatní odborníci posuzovali nové trendy, mělo mezi účastníky tohoto reklamního festivalu již třetím rokem své právoplatné místo i 29 studentů z různých zemí světa – od Spojených států, přes Brazílii, Koreu, Turecko až k Itálii. A mezi nimi i já. Na Roger Hatchuel Academy nám bylo umožněno nasát kouzelnou atmosféru festivalu reklamy, doplnit své teoretické znalosti i praktické dovednosti z oboru a vytvořit si vlastní ucelený názor na reklamní branži.

Pod zdánlivě obyčejným názvem RHA se skrývá týdenní studijní maraton plný organizovaných přednášek, seminářů, hodnocení reklamních šotů, účastí na udílení cen, ale také zábavy a večerních párty. Každý student má příležitost soustředit se konkrétně na oblast, která ho zajímá. Já jsem nejvíc ocenila možnost nahlédnout do zákulisí reklamy a načerpat cenné praktické rady. Prostředí přímo vybízí k neformálnímu seznámení s představiteli předních světových reklamních agentur a filmových producentů a navázání vzácných kontaktů.

V rámci RHA nás totiž provázely skutečné osobnosti reklamního světa jako jsou Keith Reinhard ze společnosti DDB Worldwide nebo Marcio Moreira z  Global Professional Management McCann Worldgroup. Jednu z nejzajímavějších přednášek měla i zástupkyně České republiky Pavlína Burgetová, reprezentantka firmy Stillking (lovci talentů a tvůrci úspěšných art directorů). Věnovala se tématu, které pálilo většinu studentů – „Jak jejich firma hledá talenty z řad čerstvých absolventů reklamních oborů“.

Jak se dostat na RHA

„Setkat se s budoucími kolegy z celého světa osobně je opravdu úžasné,“ říká Collin John D’Cunha z Indie. Opravdu, i pro mě bylo zajímavé pozorovat rozdíly v aktivitě, názorech a přístupech nejlepších studentů komunikačních oborů ze zemí celého světa a nechat se od nich inspirovat. Kulturní rozdíly vyplývaly na povrch nejvíce při hodnocení reklamních šotů s příběhem. Zatímco jeden student považoval příběh za velmi vtipný a zábavný, druhý se nad ním nepousmál ani koutkem úst a  považoval ho za nudný, příliš drsný, vulgární nebo zcela nevhodný.

Akademie se každoročně účastní kolem 25 studentů z různých zemí světa. Každá země může vyslat jednoho reprezentanta – studenta komerčních komunikací. V České republice zprostředkovává tento stipendijní studijní pobyt studentům Vysoká škola ekonomická v Praze, konkrétně Ing. Milan Postler, z katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací: „Naše katedra spolupracuje již čtvrtým rokem se společností Screenvision, která se zabývá kinoreklamou a která je oficiální tuzemský reprezentant festivalu Cannes Lions,“ vysvětluje.

Během studia v Cannes jsem byla mile překvapena, když jsem zjistila, že rozsah mých vědomostí není o nic menší než znalosti ostatních studentů ze zemí, kde má tržní hospodářství a komerční komunikace daleko větší tradici. RHA byla organizována velmi podobně jako vedlejší specializace VŠE Komerční komunikace. Výuka byla založena na kombinaci přednášek s odbornými semináři vedenými odborníky z praxe. Nebojím se teď tvrdit, že výuka v rámci komerčních komunikací je založena na nejmodernějších metodách využívaných ve světě.

Jitka Odehnalová, interní doktorandka na katedře obchodního podnikání a komerčních komunikací

Rozhovor s Ing. Jiřím Mikešem z katedry obchodního podnikání a komerčních komunikací

Kdo se může RHA zúčastnit?

Program je určen pro výborné studenty vedlejší specializace Komerční komunikace ve věku 18 až 23 let. Zájemce by měl u nás zpracovávat diplomovou práci a své teoretické znalosti podložit i zkušenostmi z praxe.

Jak si studenti z VŠE na festivalu vedou?

Jeden z gurů světové reklamy Michael Conrad, bývalý kreativní ředitel agentury Leo Burnett Worldwide a několikanásobný předseda řady světových festivalů reklamy, se mi nedávno svěřil, že studenti VŠE na kursech, které on vede, patří pravidelně ke špičce.

Co dalšího katedra připravuje?

Dalším krokem k zapojení VŠE do systému výuky komerčních komunikací v rámci celé Evropské unie bude založení European Institute of Commercial Communications, který se má stát certifikačním centrem, a právě VŠE se má stát v chystaném institutu jediným českým zástupcem. Pokud se projekt povede, budou absolventi kursů komerčních komunikací na VŠE automaticky dostávat certifikát otevírající jim dveře do všech států EU.

Mohlo by tě zajímat: